تاثیر منفی اعتصاب جنرال موتورز بر بازار

هزاران کارگر شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا از یک ماه قبل در اعتراض به شرایط قراردادهای خود دست به اعصاب زده‌اند. دنیل سیلور، اقتصاددان بانک جی‌پی مورگان به بررسی تاثیر این اعتصاب بر بازار اشتغال و اقتصاد آمریکا پرداخته است.

به گزارش صدای بورس به نقل از خبرگزاری رویترز، دنیل سیلور گفت: «اعتصاب کارگران جنرال موتورز در میانه هراس بازار مالی از وقوع رکودی تازه، اتفاقی است که می‌تواند آمار رشد اشتغال‌زایی آمریکا در ماه اکتبر را تا 75 هزار شغل کاهش دهد. اعتصاب نزدیک به 48 هزار کارگر خودروسازی جنرال موتورز در اعتراض به شرایط قراردادهای کاری دارای تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد است.»

اعتصاب سال 1998 کارگران جنرال موتورز نیز شرایط مشابهی داشت به طوری که بر اساس برآورد جی‌پی مورگان، حدود 150 هزار شغل از دست رفت و بحران و اعتصاب به کل صنعت خودروسازی آمریکا گسترش پیدا کرد.

هفته گذشته جنرال موتورز و اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا به توافقی ضمنی برای پایان اعتصاب دست یافتند. با این حال هنوز اعتصاب ادامه دارد. به گفته کارشناسان، این اعتصاب موجب کاهش تولید صنعتی در ماه سپتامبر شد. گرچه گفته می‌شود، اعتصاب کارگران جنرال موتورز موقتی است اما همین اتفاق، زنگ خطر را در بازارهای مالی به صدا درآورده است. از مدتی قبل برخی کارشناسان نسبت به وقوع رکودی تازه در اقتصاد آمریکا هشدار می‌دهند و این موضوع نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است.

در ماه سپتامبر تعداد مشاغل جدید در اقتصاد آمریکا به 136 هزار شغل رسید که کمتر از رقم 161 هزار شغل ماه آگوست بود. انتظار می‌رود که این رقم در ماه اکتبر باز هم کاهش یابد.

کد خبر 409728

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =