پتروشیمی صنعتی با مزیت‌های فراوان

دومین جشنواره تحلیل برتر با موضوع صنعت پتروشیمی روز گذشته با اعلام برگزیدگان این جشنواره طی مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.در این مراسم که با حضور تنی چند از مدیران نهادهای مالی و شرکت‌های پتروشیمی کشور برگزار شد، تحلیلگران برگزیده پس از دریافت جایزه به ارائه تحلیل‌های خود از صنعت پتروشیمی کشور پرداختند.

به گزارش صدای بورس دومین جشنواره تحلیل برتر با موضوع صنعت پتروشیمی روز گذشته با اعلام برگزیدگان این جشنواره طی مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. در این مراسم که با حضور تنی چند از مدیران نهادهای مالی و شرکت‌های پتروشیمی کشور برگزار شد، تحلیلگران برگزیده پس از دریافت جایزه به ارائه تحلیل‌های خود از صنعت پتروشیمی کشور پرداختند.

امسال این جشنواره توسط کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران برای دومین سال متوالی برگزار شد. در این مراسم برگزارکنندگان جشنواره خلا موجود در بازار در ارتباط با تحلیل‌های اصولی را انگیزه برگزاری جشنواره اعلام کردند. این جشنواره سال گذشته به تحلیل صنعت فلزات اساسی پرداخت و امسال صنعت پتروشیمی موضوع برگزاری آن بود.

مصطفی امیدقائمی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف در شروع این مراسم به بررسی صنعت پتروشیمی کشور پرداخت و با اشاره به این موضوع که پتروشیمی صنعتی با مزیت‌های فراوان برای کشور محسوب می‌شود، گفت: «صنعت پتروشیمی در کشور ما مزیت بسیار دارد، چرا که عمده محصولات تولیدی این صنعت از گاز حاصل می‌شود. این گاز غنی است در حالی که محصولات پتروشیمی در کشورهای دیگر با قیمت بالاتری تولید می‎شوند. اما در کشور ما این مزیت تولید با بهای تمام شده پایین وجود دارد. ایران از نظر رقابتی جزو تولیدکنندگان بی‌رقیب محصولات پتروشیمی است. این محصولات ارزش افزوده بالایی دارند. باارزش‌ترین هیدورکربن، اتان است که به پلی‌اتیلن تبدیل می‌شود. ارزش این محصول به هزار تا هزار و 200 دلار هم می‌رسد. بهای تمام شده به نسبت پایین و قرار گرفتن عمده پتروشیمی‌های کشور در کنار دریا که امکان حمل و نقل و صادرات را تسهیل می‌بخشد، جزو مزیت‎های این صنعت است.»

امیدقائمی ادامه داد: «بسیاری از کشورها بر روی تولید محصولات پتروشیمی برنامه ریزی کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا صنعت پتروشیمی را هم به عنوان یک صنعت استراتژیک مورد توجه قرار داده است. این کشور دسترسی بسیار زیادی به منابع گازی دارد و علاوه بر آن مزایای رقابتی این کشور در حمل، می‌تواند رقیب مهم برای کشور ما تلقی شود.»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف افزود: «چین و کشورهای شرق آسیا مصرف‌کننده عمده محصولات پتروشیمی هستند و به نوعی این کشورها بازار مشترکی برای عرضه محصولات پتروشیمی ایران و ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شوند.»

او جنگ تجاری آمریکا و چین را علت رکود بازار این محصولات در ماه‌های اخیر دانست و گفت: « علاوه براین موضوع، همه ساله در فصل تابستان قیمت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند و گرما باعث افت قیمت‌ها می‌شود. در حال حاضر تولید محصولات پتروشیمی در جهان افزایش داشته و اکثر قیمت‌های جهانی که رو به کاهش بود،در هفته‌های آینده افزایش خواهد داشت.»

امیدقائمی اضافه کرد: «در این صنعت کشور ما رقیب مهمی برای دیگر کشورهای تولیدکننده است و همین موضوع موجبات تحریم شدنش را فراهم می‌کند. صنعت پتروشیمی سودآوری و ارزآوری بالایی دارد. در عرضه و تقاضای جهانی این محصولات در آینده به نظر می‌آید میزان عرضه نسبت به تقاضا افزایش پیدا کند. در کشورهای دیگر برای عرضه جهانی برنامه‌ریزی می‌شود و به میزان تولیداتشان افزوده خواهد ‌شد. ایجاد تکنولوژی‌های جدید در این صنعت، این صنعت را پویا کرده است. کشور ما در این زمینه به تکنولوژی‌های روز دسترسی دارد.»

علیرضا توکلی کاشی معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران اهداف برگزاری این جشنواره را ارزیابی سطح تحلیل در بازار سرمایه، شناخت و معرفی تحلیل‌گران برتر و ناشناخته‌ای که تا به حال به بازار سرمایه معرفی نشده‌اند، دانست و گفت: «در این جشنواره 16 داور به قضاوت تحلیل‌های رسیده پرداختند و 81 فقره داوری روی تحلیل‌ها انجام گرفت. بازار سرمایه در صنایع شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب بیشترین ارزش‎ها را دارد. در زیرگروه متانول 9 گزارش، در اوره سه گزارش، در الفین سه گزارش و یک گزارش هم به صورت مشترک در زیرگروه‌های اوره و متانول ارائه شد. تمامی گزارشات از هشت جهت مورد ارزیابی قرار گرفت.»

ایساتیس پویای کیش، شرکت سبدگردان پاداش سرمایه و شرکت سرمایه‌گذاری ایران به ترتیب برندگان تحلیل‌های برتر اول تا سوم این جشنواره شدند.

محمدرضا مدیری، مدیرعامل پتروشیمی زنجان که عضو هیات داوران این جشنواره بود، در این مراسم اعلام کرد: «در بازار بورس نیازمند تحلیل‌های عمیق برای شرکت‎های پتروشیمی هستیم که لازم است این تحلیل‌ها توسط افراد متخصص انجام شود. باید در بازار سرمایه تحلیل‌های علمی وجود داشته باشد که بازار را شکل بدهد. خریداران باید به تحلیل صنعت‌های مختلف توجه کنند و دچار جوزدگی حاصل از اخبار کذب و شایعات بی اساس که بازار را به جهات مختلف هدایت می‌کند، نشوند.»

کد خبر 409675

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =