لایحه‌ای‌که به تنهایی کافی نیست

لایحه حمایت از سهامداران خرد که در اواخر شهریور ۹۸ به تصویب رسید،گام مثبتی در جهت جذب سرمایه‌های خرد به بخش تولید و رونق بخشیدن به بازارسرمایه محسوب می‌شود؛ هر چند این به تنهایی کافی نیست.

لایحه حمایت از سهامداران خرد که در اواخر شهریور ۹۸ به تصویب رسید،گام مثبتی در جهت جذب سرمایه‌های خرد به بخش تولید و رونق بخشیدن به بازارسرمایه محسوب می‌شود؛ هر چند این به تنهایی کافی نیست. بطور مثال دستورالعمل حاکمیت شرکتی نیز که سال گذشته ابلاغ شد جز گام بسیار مثبتی در جهت افزایش شفافیت و حمایت از سهامداران خرد است. 
هرچند باید منتظر ماند و کیفیت اجرای این قوانین را نیز مشاهده کرد. در لایحه اخیر حمایت از سهامداران خرد به چند محور از جمله معامله با سایر شرکت‌های اعضای هیأت‌مدیره، معامله بیش از ۵۰ درصد اموال شرکت، ضرورت وجود حداقل یک عضو هیأت‌مدیره غیرموظف، درج موضوع در دستور کار جلسه به درخواست ۵ درصد از سهامداران، مجازات مدیران متخلف و عدم یکسان بودن مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره پرداخته شده است. برخی از این موارد می‌تواند انگیره خوبی برای سهامداران خرد ایجاد کند. 
به عنوان مثال اگر موضوعی به درخواست ۵ درصد از سهامداران در دستور کار مجمع قرار بگیرد، برای سهامداران خرد بسیار جذاب خواهد بود و از این طریق می‌توانند دغدغه‌های خود را به شرکت منتقل کرده و اهرم بیشتری در مدیریت شرکت داشته باشند. همچنین مجازات مدیران متخلف اگر ساز و کار عملیاتی دقیقی داشته باشد هم تخلف مدیران را کاهش خواهد داد و هم میزان اعتماد سهامدار خرد را تقویت می‌کند.

  • جواد عشقی نژاد-مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدیران اقتصاد
  • شماره۳۲۵ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 409652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =