رشد 78 درصدی شاخص بورس در نیمه اول امسال/فرابورس 85 درصد افزایش شاخص داشته است

بورس تهران از ابتدای سال تاکنون ۷۸ درصد و فرابورس ۸۵ درصد افزایش شاخص داشته‌ است. در این مدت ارزش اوراق در بورس و فرابورس ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۱۷۰ هزار میلیارد تومان متعلق به بورس تهران و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان متعلق به فرابورس است.

به گزارش صدای بورس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل فرابورس در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به صعود شاخص بورس تهران و گذر از ۳۲۰ هزار واحد گفت: بورس تهران از ابتدای سال تاکنون ۷۸ درصد و فرابورس ۸۵ درصد افزایش شاخص داشته‌ است. در این مدت ارزش اوراق در بورس و فرابورس ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۱۷۰ هزار میلیارد تومان متعلق به بورس تهران و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان متعلق به فرابورس است.

 امیر هامونی با اشاره به میزان معاملات در بورس انرژی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان معامله در بورس انرژی انجام شده است.

 مدیرعامل فرابورس علت استقبال و رویکرد مثبت مردم به سمت بازار سرمایه را بازدهی نامناسب بازارهای موازی در کشور دانست و گفت: نقدینگی جدیدی به بازار سرمایه وارد شده است و برآیند عرضه و تقاضا در بازار سرمایه عقلایی تصمیم می‌گیرد.

هامونی در ارتباط با ارزش سهام شرکت‌ها توضیح داد: قیمت سهام شرکت‌ها را سودآوری آن‌ها تعیین می‌کند و ارزش جایگزین زمانی مهم است که شرکت بخواهد منحل شود. تجدید ارزیابی دارایی هیچ اثری بر ارزش سهام شرکت‌ها ندارد و فقط اصلاح ساختار در بنگاه‌هاست.

او ادامه داد: چالش‌هایی در بازار سرمایه از جمله سواد مالی وجود دارد که موجب می‌شود مردم در عرضه‌های اولیه صف‌های طولانی تشکیل دهند. هفته گذشته سهام یک نیروگاه عرضه شد که ۷۱۸ هزار نفر در یک ساعت آن را خریدند.

هامونی با اشاره به ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس ۲۰۰ صندوق هستند که ارزش بازاری این صندوق‌ها از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان گذشته است.

وی افزود: ۷۰ هزار پیمانکار در کشور وجود دارد که از دولت طلبکارند، اما با ارائه اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته از این طریق به پیمانکاران پرداخت شده است.

مدیرعامل فرابورس گفت: در بورس تهران بیش از هزار میلیارد تومان و در فرابورس سه هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه انجام شده است. ۱۵۰۰ تریلیون تومان ارزش بازاری بورس تهران و فرابورس و ۹۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازاری بازار پایه است.

هامونی از ثبات نسبی بازار پایه خبر داد و گفت: بازار پایه اکنون به ثبات نسبی رسیده و میزان ارزش معاملات این بازار از ابتدای سال تا پیش از ابلاغ مصوبه جدید در ۲۵ شهریور به ۲۷ هزار میلیارد تومان معادل روزی ۲۳۰ میلیارد تومان رسیده است. از ۲۵ شهریور و ابلاغ مصوبه جدید برای بازار پایه ارزش معاملات در این بازار روزانه ۲۵۰ میلیارد تومان است. بیش‌ترین نوسانات بازار پایه مربوط به سال ۹۸ و به دلیل ورود نقدینگی‌های جدید به بازار بورس است.

مدیرعامل فرابورس افزود: نمادهایی که اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد افت کرده‌اند، پیش از ابلاغ مصوبه جدید در ۲۵ شهریور نیز افت خود را آغاز کرده بودند.

او گفت: تغییر دامنه نوسان ۱۰ به سه اتفاق افتاد، اما این موضوع ربطی به ارزش شرکت‌ها ندارد و سهم سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس کشور بیش از ۸۰ درصد است. تا شش ماه آینده در بازار بورس هیچ مظنه‌ای حذف نمی‌شود و پس از شش ماه نیز شورای عالی بورس ادامه روند را به ما تکلیف خواهد کرد. اکنون بازار پایه به آرامش رسیده و کاهش ۴۰ درصدی فقط برای چند نماد است و مجموع بازار ۹ درصد کاهش داشته و از ۹۷ هزار میلیارد تومان به ۹۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 409558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =