دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها‌ و موسسات اعتباری غیربانکی تصویب شد

به استناد قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مصوب سال ۹۷ دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها‌ و مؤسسات اعتباری غیربانکی توسط بانک مرکزی تصویب شد.بر اساس دستورالعمل جدید از این پس تملک سهام توسط مالک واحد که اهم مصادیق آن ذکر شده در سطوح بیش از ۱۰ درصد تا ۲۰ و بیش از ۲۰ درصد تا ۳۳ درصد که تا پیش از این ممنوع بود با مجوز بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش  صدای بورس به نقل از  بورس پرس، بانک مرکزی در جلسه شورای پول و اعتبار، دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها‌ و مؤسسات اعتباری غیربانکی که به استناد قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 مصوب سال 97 تدوین شده بود را تصویب کرد.

بر اساس دستورالعمل جدید از این پس تملک سهام توسط مالک واحد که اهم مصادیق آن ذکر شده در سطوح بیش از 10 درصد تا 20 و بیش از 20 درصد تا 33 درصد که تا پیش از این ممنوع بود با مجوز بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین برای هر مالک واحد، تملک سهام در سطوح بیش از 10 درصد حداکثر در یک مؤسسه اعتباری مجاز است. لذا مالک واحدی که در حال حاضر دارنده سهام هر یک از مؤسسات اعتباری بیش از حدود مجاز است، مکلف است ظرف مدت حداکثر شش ماه نسبت به اخذ مجوز لازم برای هر سطح، اقدام و یا مازاد سهام را واگذار کند.

چنانچه پس از سپری شدن مهلت‌های تعیین شده در دستورالعمل، مالک واحد بدون مجوز لازم همچنان دارنده سهام هر یک از مؤسسات اعتباری به میزانی بیش از حدود مجاز باشد، نسبت به مازاد سقف مجاز در مجامع عمومی صاحبان سهام مؤسسه اعتباری ذیربط حق رأی نخواهد داشت و متعاقب اعلام بانک مرکزی، حق رأی ناشی از سهام مازاد در مجامع عمومی به وزارت اقتصاد تفویض می‌شود.

علاوه بر این، درآمدهای حاصل از سود سهام توزیع شده و حق تقدم فروش رفته نسبت به سهام مازاد، مشمول مالیات با نرخ 100 درصد می شود.بانک مرکزی می تواند با تصمیم هیأت انتظامی بانک‌ها، مجوز تملک سهام توسط مالک واحد در سطوح بیش از 10 درصد را در چارچوب مواردی که در دستورالعمل تصریح شده، ابطال کند.

در این میان، افزایش سقف فردی تسهیلات خرید یا ساخت مسکن برای آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا در سال 98 تصویب شد که بر این اساس، سقف مبلغ تسهیلات به ازای هر واحد مسکونی از 100 به 130 میلیون تومان در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، 77 به 100 میلیون تومان در مراکز استان ها با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر، 66 به 85 میلیون تومان در سایر شهرها و از 38 به 50 میلیون تومان در روستاها افزایش یافت.

کد خبر 409488

اخبار مرتبط

  • لزوم فروش اموال مازاد بانک ها

    لزوم فروش اموال مازاد بانک ها

    مدیر اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی اظهار کرد: اگر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نسبت به فروش و واگذاری اموال مازاد خود مقاومت داشته باشند در واقع مالیات بیش‌تری که به طور تصاعدی نیز در قانون پیش‌بینی شده است را به خود تحمیل کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =