۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
رکود در بازار فولاد

در هفته‌های گذشته کاهش نسبی نرخ ارز و مهار نوسانات و التهابات ارزی توسط بانک مرکزی، افت تقاضا در اکثر بازارها را به وجود آورد . اما علاوه بر این موضوع انتشار مصوبات جدید کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد کشور در آخرین روز تیر ماه نیز مزید بر علت شد تا جایی که با افزایش نرخ پایه مقاطع فولادی تا حدود ۷ درصد، اکثر این محصولات با مازاد تقاضا روبه رو و در مچینگ معامله شدند.

بر اساس تصمیم کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد کشور که به نظر می‌رسد در حمایت از صنایع بالادستی و تولیدکنندگان فولادی گرفته شده است؛ من بعد میانگین نرخ رقابتی دو هفته گذشته شمش فولادی به اضافه ۷ درصد ملاک نرخ پایه میلگرد آجدار در بورس کالا قرار خواهد گرفت که این امر با توجه به دیدگاه مثبت فعالان به عملکرد بانک مرکزی جهت کنترل نرخ ارز و همچنین کاهش قابل توجه تقاضای داخلی این محصولات، سبب کاهش هر چه بیشتر تقاضا در بورس کالا شد. همچنین مطابق این مصوبه مچینگ انواع ورق در بورس کالا به صورت آزمایشی انجام خواهد شد که طی آن برای برخی مشتریان خاص فولاد مبارکه ( شرکت‌های نفت وگاز، خودروسازان، قطعه سازی، لوازم خانگی و صنایع مواد غذایی ) با توجه به نرخ کشف شده در تالار بورس کالا و سهمیه تخصیصی به هر صنعت در سامانه مچینگ معامله خواهند نمود.
بر اساس این گزارش در هفته منتهی به چهارشنبه 02/05/98 عرضه بیش از 76.726 تن از انواع فلزات در رینگ صنعتی بورس کالا رقم خورد که 194.170 تن کمتر از هفته قبل بود، البته رقمی که نهایتا در تالار صنعتی معامله شد 44.242 تن بود که 203.304 تن کمتر از هفته قبل بود و با تقاضایی معادل با 113.710 تن رو‌به‌رو گشت. بیشترین حجم عرضه در رینگ صنعتی در هفته گذشته مربوط به 47.166 تن محصولات فولادی بود که این رقم نسبت به هفته قبل حتی بدون در نظر گرفتن حجم عرضه ورق فولاد مبارکه اصفهان حدودا 60 درصدکاهش داشت. همچنین در بخش روی این هفته 1.400 تن شمش روی گسترش صنایع روی ایرانیان، فرآوری مواد معدنی ایران، توسعه صنایع روی خاورمیانه، سازند روی زنجان، سپنتا روی و ذوب روی بافق عرضه شد که این محصول با عدم استقبال تقاضا کنندگان رو به رو و مورد معامله قرار نگرفت.
شمش بلوم (150*150)5SP مجتمع ذوب آهن فولاد خزر با تقاضای 8/4 برابری نسبت به عرضه، بیشترین نسبت تقاضا را در بین محصولات عرضه شده این هفته داشت. رده بعدی نسبت تقاضا به عرضه نیز مربوط به سبد میلگرد مخلوط ذوب آهن اصفهان با نسبت 39/4 برابری بوده است. در مجموع شمش بلوم (150*150)5SP مجتمع ذوب آهن فولاد خزر با 12 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه بیشترین درصد رقابت را در این رینگ داشته است.

 

  •  الهه چپردار- معامله‌گر فیزیکی کارگزاری بورس بیمه ایران
  • شماره ۳۱۵ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶
کد خبر 408955

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =