تولیدات چادرملو؛  فراتر از برنامه

اواخر خرداد جاری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو فرصتی فراهم کرد تا جمعی از خبرنگاران حوزه بورس و معدن، از روند پروژه‌های این مجموعه بازدید و به صورت مستقیم با مدیران چادرملو گفت‌وگو کنند.

معدن چادرملو فاصله زیادی از یزد دارد، جایی که حتی دور از ذهن است که کسی بتواند زندگی کند، کارگران، مهندسان و مدیران چادرملو فعالیت می‌کنند. برخی از این افراد حتی دو شفیت کار می‌کنند ولی چون کار خود را دوست دارند، خسته نمی شوند.
 البته در این مجتمع معدنی و صنعتی شرایطی مهیا شده که این افراد بتوانند با استفاده از امکانات رفاهی همچون استخر همراه با امکانات جانبی پیشرفته، باشگاه سوارکاری، سالن‌های ورزشی، رصد خانه، کافی‌شاپ، رستوران، مجتمع‌های اقامتی مطلوب و غیره بخشی از خستگی‌های فعالیت روزانه را از تن به در کنند. باید گفت اجرای تدابیر مذکور که به صورت مستمر در دستور کار این مجموعه قرار دارد، می‌تواند به عنوان الگویی قابل تامل برای سایر بنگاه‌های اقتصادی هم مدنظر قرار گیرد.

«دی19» در مرحله انتخاب پیمانکار

سید محمد ابریشمی، مدیر مجتمع معدنی چادرملو در نشست با خبرنگاران گفت: چادرملو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کنسانتره سنگ‌آهن بوده و تقریبا 100 درصد محصولات تولید شده در داخل کشور مصرف می‌شود. وی افزود: تاکنون میزان تولید کنسانتره در این شرکت 2.5 میلیون تن بوده که این رقم بیش از برنامه‌های پیش‌بینی شده است.
ابریشمی با اشاره به این‌که پروانه اکتشافی از محدوده معدنی "دی19 "که در مسیر شمال‌غرب چادرملو قرار دارد دریافت شده، اظهار داشت: این پروژه با مشارکت مجتمع معدنی چادرملو و سنگ‌آهن بافق اجرا می‌شود که در مرحله انتخاب پیمانکار ژئوفیزیک قرار دارد.

دشواری‌های معادن کوچک

مدیر مجتمع معدنی چادرملو بیان داشت: باوجود همه تحریم‌های خارجی و داخلی تولیدات این شرکت براساس برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود. همچنین چادرملو به عنوان یکی از شرکت‌های برتر تولیدکننده پایدار سنگ‌آهن، تاکنون در زمینه معادن سنگ‌آهن برایش مشکلی ایجاد نشده، اما در معادن کوچک با مشکلات ناشی از خام‌فروشی و صادرات دست و پنجه نرم می‌کند. وی در خصوص تعداد نیروهای انسانی در این مجتمع گفت : 8 هزار نیروی مستقیم و 76 هزار نیروی غیر مستقیم در مجتمع معدنی چادرملو مشغول به فعالیت هستند. البته سازمان‌های ستادی برای ارائه گازوئیل به ماشین آلات چادرملو سخت‌گیری و به نوعی سنگ‌اندازی در انجام مراحل ثبت‌نامی می‌کنند.

50 میلیون تن سنگ‌آهن؛ ظرفیت استخراج

غلامرضا صحرایی، مدیر معدن چادرملو در این مراسم اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر 60 میلیون تن ذخیره معدن چادرملو برآورد می‌شود، اما روزانه 200 هزار تن استخراج صورت می‌گیرد.همچنین در آینده هم اکتشافی داریم که در صورت تایید، مراحل استخراج پیش خواهد رفت. البته هنوز 50 میلیون تن سنگ‌آهن استخراج نشده در چادرملو وجود دارد.

تولید؛ بیش از تصور و پیش‌بینی

رحمانی، مدیر تولید چادرملو در خصوص خط‌های تولید این معدن عنوان کرد: چادرملو دارای 5 خط تولید است و 4 هزار تن بار در ساعت تغذیه خط تولید می‌شود. وی افزود: تولید، 14 درصد بیش از پیش‌بینی‌ها صورت گرفت و با وجود تحریم‌ها، مواد لازم برای 2 سال آینده از قبل خریداری شده است.

تأمین آب شرب استان‌های مرکزی ایران

محمود مصری‌نژاد، مدیر مجتمع صنعتی چادرملو هم به عنوان یکی دیگر از سخنرانان در جمع اصحاب رسانه گفت: بیش از 80 درصد تولید فولاد کشور، به روش احیای مستقیم انجام می‌شود که این روش 5 مرحله دارد که پس طی شدن این مراحل، شمش فولاد بودجود می‌آید که در مقاطع فولادی می توان از آن میلگرد، قوطی و.... درست کرد.
مدیر مجتمع صنعتی چادرملو افزود: بیش از سه هزار نفر در واحدهای تولید گندله و فولاد در واحدهای تولید گندله مشغول کار هستند.  همچنین با در نظر گرفتن چهارهزاری نفری که در معدن چادرملو به فعالیت مشغولند، کل اشتغال مستقیم ایجاد شده از سوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکای آن 7 هزار نفر برآورد می‌شود.
 مصری نژاد خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات مهم چادرملو، مشارکت در طرح احداث تصفیه خانه (آب شیرین‌کن) در بندرعباس به همراه کارخانه‌های صنعتی گل‌گهر و مس سرچشمه است، این طرح قابلیت آن را دارد که در هر ثانیه 4 هزار لیتر آب را شیرین کند. مدیر مجتمع صنعتی چادرملو بیان کرد: پیش‌بینی شده این تصفیه‌خانه بتواند در 3 مسیر مجزا آب‌رسانی را انجام دهد و آب قابل شرب استان‌های مرکزی ایران را تأمین کند.

 

  • شماره ۳۱۱ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۲
کد خبر 408113

اخبار مرتبط

  • «کچاد» جواز گزفت

    «کچاد» جواز گزفت

    شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از دریافت جواز تاسیس کارخانه تولید فرو آلیاژ ها خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =