افشای صورت‌های مالی سازمان بورس مصوب شده بود

در گذشته کارگزاران ادعا داشتند که این مبالغ متعلق به این نهادهای مالی است و باید بین خودشان توزیع شود چرا که نهاد ناظر در گذشته عنوان سازمان کارگزاران را داشته و استدلال کارگزاران بر این بود که این نهاد مربوط به همه کارگزاران است در نتیجه وجوه جمع شده نیز متعلق به شرکت های کارگزاری خواهد بود.

 قاسم محسنی عضو سابق شورای عالی بورس گفت: در بازه زمانی که بنده عضو شورای عالی بورس بودم، مصوب شد که صورت های مالی این سازمان منتشر شود ولی ظاهرا این مهم تاکنون محقق نشده است.

وی ادامه داد: از نظر حقوقی اطلاع دقیقی ندارم که آیا اشخاص می توانند درخواست انتشار اطلاعات سازمان بورس را در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشند یا خیر. اما به نظر می رسد اگر صورت های مالی سازمان بورس منتشر شود قطعا بهتر خواهد بود.

منتها نگرانی هایی از این بابت وجود دارد. وی در خصوص این نگرانی ها گفت:  این نگرانی ها به دلیل مبالغی هنگفتی است که پیش از انقلاب اسلامی سازمان کارگزاران سابق برای توسعه بورس از معاملات کسب و جمع کرده است و بعد از انقلاب این روال ادامه یافت و نهایتا این مبالغ  از سازمان کارگزاران به سازمان بورس رسید.

این فعال بازار تصریح کرد: در گذشته کارگزاران ادعا داشتند که این مبالغ متعلق به این نهادهای مالی است و باید بین خودشان توزیع شود چرا که نهاد ناظر در گذشته عنوان سازمان کارگزاران را داشته و استدلال کارگزاران بر این بود که این نهاد مربوط به همه کارگزاران است در نتیجه وجوه جمع شده نیز متعلق به شرکت های کارگزاری خواهد بود. عضو سابق شورای عالی بورس بیان داشت: در نهایت در قانون جدید سال 84  کمیته ای تشکیل شد و  تصمیم بر این شد که این وجوه بین کارگزاران تقسیم نشود و به سازمان بورس منتقل شود. وی با اشاره به این که دلیل عدم انتشار صورت های مالی سازمان بورس مربوط به این وجوه می شود، اظهار کرد: دلیل دیگر نیز مربوط به بررسی دقیق مبلغ این وجوه طی سالیان گذشته تا کنون است، که روشن شدن عدد دقیق مبلغ موجب می شود عده ای در این بین  خواهان صرف این وجوه در هر مسیری غیر از توسعه بورس باشند. محسنی افزود: در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد قرار بود این مبلغ در اختیار رئیس دولت قرار گیرد که صرف مناطق محروم شود. اما به طور کلی عده ای به دنبال انحراف این مبلغ از مسیر حقیقی آن هستند.

عضو سابق شورای عالی بورس گفت: سازمان بورس  و اوراق بهادار یک نهاد غیر دولتی است. این سازمان یک نهاد عمومی غیر دولتی است که بودجه ای از دولت دریافت نمی کند و درآمدهای این نهاد از محل کارمزدهای معاملات است.

 البته اخیرا کانال های جدید درآمدزایی از جمله حق نظارت از محل انتشار اوراق و نظارت برنهادهای مالی  برای سازمان بورس ایجاد شده است. وی گفت: به طور کلی سازمانی که خود متولی شفاف سازی است باید در این راستا پیشقدم باشد.

 

  • شماره ۳۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۴
کد خبر 407856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =