مسئولان درک صحیحی از OTC ندارند

وقتی که بازار SME راه‌اندازی می‌شود، باید پشتوانه آن چیزی شبیه به «سیلیکون ولی» باشد. اما وقتی چنین پشتوانه‌ای وجود ندارد، دیگر نباید انتظار داشت که معاملات آن عمیق باشد.

داریوش روزبهانه، رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه و استاد دانشگاه در خصوص مشکلات ساختاری دستورالعمل جدید بازار پایه گفت : مشکل اصلی این است که مسئولان سازمان بورس هیچ درک صحیحی از OTC ندارند؛ اساسا زیرساخت نقدشوندگی بازار ایراد دارد. شما نمی‌توانید با مکانیزم‌های موقتی، قیمت را تنبیه کنید ( بازار قرمز، نارنجی و زرد).
وی با طرح این پرسش که مسئولان باید در ابتدا تکلیف خود را مشخص کنند که فرق OTC با Exchange در چیست؟ عنوان کرد: به طور کلی «تعریف کارگزار و معامله‌گر در قانون بازار سرمایه ایران غلط است.» OTC کارکردهای Exchange را ندارد که در آن بازار ایده ، بازار توافقی و بازارهای دیگر راه‌اندازی می‌شود. در این حالت قیمت‌ها رفتاری را که مدنظر ناظر است را ندارند، در نتیجه اقدام به تنبیه قیمت می‌کنند. این استاد دانشگاه گفت: بنابراین یک بار برای همیشه باید به این جمع‌بندی برسند که چگونه می‌توانند بازار را نقدشونده کنند. مکانیزم بازارسازی در دنیا چگونه است؟ اگر به این سوالات پاسخ داده شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. مشکل اینجاست که دوستان قصد ساختن مجدد چرخ را دارند. رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه اظهار داشت: بازار SME به چه سرنوشتی دچار شد؟ شکست خورد. بازار معاملات توافقی شکست خورد. بازار پایه شکست خورد. دلیل همه این شکست‌ها این است که مسئولان قصد دارند منطق OTC را در زمین Exchange پیاده کنند. OTC ذاتا کم عمق است. وقتی که بازار SME راه‌اندازی می‌شود، باید پشتوانه آن چیزی شبیه به «سیلیکون ولی» باشد. اما وقتی چنین پشتوانه‌ای وجود ندارد، دیگر نباید انتظار داشت که معاملات آن عمیق باشد.  وی با اشاره به اینکه داشتن چنین توقعی از بازاری که ماهیت OTC دارد، اشتباه است، تصریح کرد: جالب اینجاست که وقتی رفتاری مشابه بازار را نشان نمی‌دهد، اقدام به جریمه کردن آن می‌کنیم. رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه با تاکید بر اینکه این دستورالعمل باعث کاهش سطح نقدشوندگی بازار خواهد شد، گفت: درحالی که وظیفه نهاد ناظر کاهش ریسک نقدشوندگی است. این مسئله معلول یک پدیده ساده به نام چگونگی نقدشوندگی بازار است. دهه‌ها در بازار ایران خواستند که این مسئله را به روش‌های غیرساختاری حل کنند. 

 

  • شماره ۳۱۰ هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه ۳
کد خبر 407846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =