۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
شکاف ۴۰ درصدی بازدهی

با توجه به عقب ماندن بازدهی گروه خودرو از شاخص کل، به نظر می‌رسد ورود نقدینگی جدید توسط سهامداران و اعمال احتمالی قیمت‌های جدید خودرو در صورت‌های مالی این صنعت ، بتواند زمینه ای را برای رشد این گروه در آینده به وجود بیاورد.

محسن تقی‌نژاد، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم با اشاره به اینکه شاخص کل بورس در یک سال گذشته توانسته رشد حدود ۱۳۳درصد را تجربه کند، گفت: این رشد بدین معنی است که به طور میانگین همه سهم‌های بورس طی یک سال اخیر به طورمیانگین ۱۳۳درصد رشد کرده‌اند. البته شرکت‌ها و گروه‌هایی بوده‌اند که رشدشان کمتر از میانگین بازار بوده است. شاخص گروه خودرو هم طی یک سال اخیر از ۱۴۰۰۰ در حال حاضر به ۲۶۰۰۰ ریال رسید که به معنای بازدهی حدودا ۹۲درصد سهم‌های این گروه است.
تقی نژاد با بیان اینکه در مقایسه گروه خودرو با شاخص‌کل متوجه شکاف ۴۰ درصدی بازدهی در گروه خودرو خواهیم شد گفت : ریالی بودن صنعت خودرو و عدم درج قیمت‌های جدید در صورت‌های مالی دو دلیل عمده این شکاف است. این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت : با توجه به اینکه درصد زیادی از قطعات خودرو سازان از خارج کشور وارد می‌شود، جهش چند برابری نرخ ارز باعث شده که هزینه‌های این شرکت‌ها بسیار بالا برود. البته بالطبع با بالا رفتن هزینه، سودآوری شرکت هم کاهش می‌یابد. وی افزود: اگرچه سایپا و ایران خودرو با فروش‌های فوری (بعد از قطعی شدن افزایش قیمت خودرو با قیمت‌های جدید و رسمی) روی سایت خود اقدام به فروش خودرو کردند اما هنوز این قیمت‌های جدید بر روی صورت‌های مالی آن‌ها اعمال نشده است. تقی زاده اظهار داشت : با توجه به عقب ماندن بازدهی گروه خودرو از شاخص کل، به نظر می‌رسد ورود نقدینگی جدید توسط سهامداران و اعمال احتمالی قیمت‌های جدید خودرو در صورت‌های مالی این صنعت ، بتواند زمینه ای را برای رشد این گروه در آینده به وجود بیاورد. البته گروه شرکت‌های قطعه سازی اوضاع بهتری از نظر تکنیکالی و تابلوخوانی نسبت به شرکت‌های خودروسازی دارند و در صورت رشد کلی این گروه شرکت‌های قطعه سازی احتمالا رشد بهتری را نسبت به خودروسازی‌ها تجربه خواهند کرد.

 

  • شماره ۳۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۵
کد خبر 407404

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =