۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
فرصت تاریخی برای پتروشیمی‌ها

پس از خروج آمریکا از برجام، همه فکر دولتمردان آمریکا این بوده که با اعمال تحریم‌ها به گونه‌ای درآمد دولت ایران را تحت فشار قرار داده و کاهش دهند.

 پس از خروج آمریکا از برجام، همه فکر دولتمردان آمریکا این بوده که با اعمال تحریم‌ها به گونه‌ای درآمد دولت ایران را تحت فشار قرار داده و کاهش دهند. به تازگی نیز کاخ سفید طی بیانیه‌ای که دراوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ منتشر شد، اعلام کرد معافیت از تحریم‌های نفتی دیگر تمدید نخواهد شدبا این هدف که صادرات نفت ایران را به صفر رسانده و اصلی‌ترین درآمد دولت ایران از آن گرفته شود. البته در این بین بازار محصولات پتروشیمی نیز دستخوش تغییرات خواهد شد. به عقیده فعالان صنعت پتروشیمی در این شرایط باید به هر قیمتی که هست بازارهای جدید را به روی محصولات ایرانی گشود. ایران به دلیل سطح بالای تولید محصولات پتروشیمی، تولید متنوع و قیمت پایین محصولات،  توانایی آن را دارد که بازارهای مهمی را در نقاط مختلف دنیا از آن خود کند. همچنین در این شرایط به وجود آمده بسیاری کارشناسان معتقدند فرصت تاریخی برای رونق پتروشیمی‌ها فراهم شده است وصادرات و ارزآوری محصولات پتروشیمی نیز ادامه خواهد یافت.

پتروشیمی‌ها در امان هستند
کشور ایران تجربه تحریم‌ها در دوره‌های گذشته را داشته است و این تجربیات به ما نشان داده که با گسترش شبکه فروش و فروش به مصرف کنندگان نهایی در چین و هند و حتی سایر کشورها و مشتریان جدید امکان دور زدن تحریم‌ها برای فروش محصولات پتروشیمی وجود دارد.
سید علی حسینی مدیرعامل پتروشیمی مهر در خصوص روند شرکت‌های پتروشیمی در شرایط فعلی تحریم‌ها و پایان معافیت‌های نفتی مشتریان ایران، گفت: به نظر می‌رسد شرایط فعلی تحریم‌ها تاثیر خاصی بر شرایط سودآوری شرکت‌ها ندارد.همچنین صادرات محصولات پتروشیمی کماکان ادامه دارد. حسینی با تاکید بر این نکته که پتروشیمی به راحتی نفت تحریم پذیر نیست، اظهار داشت: این تحریم پذیر نبودن به این دلیل است که محصولات پتروشیمی مشتریان خرد چینی و هندی دارد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهر افزود : در حال حاضر وضعیتی که نفت ایران با آن دست به گریبان است، محصولات پتروشیمی گرفتار آن نیستند و عمده دلیل این مهم آن است که مشتریان نفت معمولا کشورها و یا پالایشگاه‌های بزرگ هستند ولی مشتریان محصولات پتروشیمی عموما خرد و کوچک هستند.  وی تصریح کرد : شرایط فعلی مانا است تا زمانی که شرایط تغییر کند، چرا که هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. ولی در حال حاضر نگرانی از بابت فروش محصولات پتروشیمی متوجه شرکت‌ها نیست.

حفظ سودآوری پتروشیمی‌ها مشروط به دور زدن تحریم‌ها
طبق نظر کارشناسان روند سود آوری شرکت‌های پتروشیمی در روزهای تحریم مشروط به این است که با راهکارهایی تحریم‌ها را دور بزنند اما این دور زدن برای شرکت‌ها هزینه‌های مالی در بر دارد. اگرچه  شرایط بین‌المللی کنونی ایران محدودیت‌هایی را برای صنعت پتروشیمی ایجاد کرده است، اما آنها برای در امان ماندن از ریزش سودآوری خود راه‌های دور زدن را بلد هستند.
واجد رضایی کارشناس تحلیلگر شرکت پردازش مالی پارت در خصوص تاثیر تاثیر تصمیمات جدید نفتی  آمریکا علیه ایران بر روند شرکت‌های پتروشیمی گفت:  مبلغ فروش شرکت‌های پتروشیمی به چند فاکتور وابسته است. وی با بیان این که نرخ ارز یکی از عواملی است که بر نرخ فروش این شرکت‌ها تاثیر‌گذار است، افزود: قیمت‌های جهانی اوره، آمونیاک، متانول و ... و موضوع تحریم‌ها از دیگر عوامل موثر و دخیل در نرخ فروش شرکت‌های پتروشیمی است.  
این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در این بین مقدار فروش شرکت‌های پتروشیمی در صادرات با اعمال تحریم‌ها تاثیر منفی خواهد گرفت. اما موضوع مهم در این خصوص نحوه دور زدن این تحریم‌هاست.
رضایی اظهار داشت: با نگاهی به صورتهای مالی شرکت‌های پتروشیمی در چندماه اخیر به واسطه تحریم‌ها مقدار فروش، تقریبا با کاهش مواجه بوده اما مبالغ بالا رفته است چرا که این فاکتور متاثر از نرخ ارز است. قیمت‌های جهانی هم به روند تصمیمات و جنگ‌های تجاری آمریکا بستگی دارد. این کارشناس بازار سهام در خصوص چشم‌انداز پیش‌روی شرکت‌های پتروشیمی تصریح کرد: چشم‌انداز شرکت‌های پتروشیمی مثبت است به شرطی که بتوانند تحریم‌ها را به طریقی دور بزنند. هرچند که موضوع دور زدن تحریم‌ها هم برای شرکت‌ها هزینه در بر دارد و بهای تمام شده محصولاتشان را افزایش می‌دهد.

 

  • شماره ۳۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۱
کد خبر 407261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =