چشم انداز مثبت مالی در انتظار شرکت‌ها

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات از اواسط اسفندماه سال گذشته تاکنون با رشد نسبی بالاتر از ۲۰درصد همراه بود که از یک سو نزدیک شدن به فصل مجامع و از سوی دیگر رشد قیمت‎های جهانی را می‎توان از جمله مهم‎ترین دلایل این رشد دانست.

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات از اواسط اسفندماه سال گذشته تاکنون با رشد نسبی بالاتر از 20درصد همراه بود که از یک سو نزدیک شدن به فصل مجامع و از سوی دیگر رشد قیمت‎های جهانی را می‎توان از جمله مهم‎ترین دلایل این رشد دانست.
در حال حاضر عمده رشد بازار سرمایه مربوط به شرکت‎های دلاری و کالایی است. رشد تقریبا 20درصدی نرخ دلار نیمایی، افزایش حدودا 50-40 درصدی سود شرکت‏‎ها را در پی داشت، به‎طوری‌که این شرکت‎ها برای سال مالی۹۷ خود سودهای قابل توجهی محقق کرده‎اند و متعاقبا سود نقدی مناسبی را نیز پرداخت خواهند کرد. این در حالیست که پرداخت سودهای تقسیمی، جذابیت قیمتی سهام شرکت‎ها را نیز بیش از پیش افزایش می‎دهد. در معاملات بورس کالا نیز رشد سطح تقاضا را شاهد بودیم، همچنین به نظر می‌رسد جنس تقاضا در بخش‎های سنگ معدنی، آهنی و فولادی از پوشش‌های خوبی برخوردارند که خود می‎تواند دلیل دیگری برای افزایش سود مورد انتظار و در نتیجه رشد قیمت سهام به شمار ‌آید. البته در این میان نقش بازارهای جهانی بر شرکت‎های صادارات محور نیز کاملا روشن است. بنابراین رشد قیمت‎ها در بازار جهانی نیز نقش مستقیمی در روند قیمتی سهام دارد. به‎طوری‌که با ثبات نرخ‎های مبنای ارز، صعود قیمت‎ها در بازار جهانی می‎تواند محرک مطمئنی در روند قیمتی سهام باشد. البته در حال حاضر بازارهای جهانی همچنان در انتظار قطعی شدن شرایط جنگ تجاری هستند.
 همچنین در کنار تمامی این موارد به‎نظر می‎رسد در شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم چشم‎انداز مالی سال98 برای اکثر شرکت‎ها مطلوب است. البته از نظر جهانی بحث توافق تجاری آمریکا و چین مطرح بوده که اثر آن بر روی قیمت جهانی تقریبا لحاظ شده است. در اقتصاد داخلی بحث پذیرش سامانه جامع تجارت اهمیت زیادی دارد. البته این تصمیم باید دیر یا زود گرفته می‎شد، اما اینکه در این باره در اوایل سال تصمیم‎گیری شد، روی رشد مداوم قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است. همچنین تغییر در سیاست‎های اصلاحی درست، مانند حذف دلار ۴2۰۰ تومانی فعالیت بسیاری از شرکت‎های بورسی را با تغییرات زیادی همراه خواهد ساخت که بدیهی است واکنش سهام به این موضوع را نیز دربرخواهد داشت.در مجموع تصمیم‎گیری در خصوص تصویب و یا عدم تصویب لایحه پالرمو نیز از جمله عوامل موثر دیگری بر وضعیت بازار سهام است؛ به‎طوری‌که تصویب لایحه مذکور ریسک سیاسی کشور را کاهش و در نتیجه ارزش سهام را افزایش خواهد داد. همچنین در حال حاضر سرمایه‎گذاران و فعالان بازار در انتظار ابلاغ آیین نامه اجرایی تجدید ارزیابی‎ها هستند که این عامل نیز به رشد بازار کمک می‌کند.

 

  • بهرنگ اسدی-معان پرتفوی بورسی گروه مالی سپهر صادرات
  • شماره ۳۰۰ هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه۵
کد خبر 405673

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =