معامله ۲۱ هزار میلیاردی سهام

رشد بیش از ۱۲ درصدی بازار از ابتدای سال جاری تا ۳۱ فروردین و عبور از سقف تاریخی مهرماه، کسب بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذاران را در اولین ماه سال ۹۸ به ارمغان آورد.

رشد بیش از 12 درصدی بازار از ابتدای سال جاری تا 31 فروردین و عبور از سقف تاریخی مهرماه، کسب بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذاران را در اولین ماه سال 98 به ارمغان آورد.
شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال جاری از رقم 179 هزار واحد در پایان 28 فروردین به رقم 210 هزار واحد رسید. همچنین  بازارسهام در روزهای 26 و 27 فروردین توجه بیشتر فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کرد و شاخص کل با سقف شکنی در مدار کانال 200 هزار واحدی قرار گرفت. البته به نظر برخی کارشناسان استمرار این رشد را می‌توان وابسته به گزارشات فصل زمستان شرکت‌ها دانست.


تغییر روند قابل توجه بازدهی
 این مسائل در حالی مطرح است که شاخص کل بورس تهران در اولین روز کاری سال قبل، 96هزارواحد بود و در تاریخ 31 فروردین به حدود 95 هزار واحد رسید که بازدهی منفی نزدیک 9 درصدی را برجای گذاشت. بدین ترتیب شاخص کل بورس تهران در 16 روز کاری سال جاری متفاوت تر از مدت مشابه سال گذشته بازدهی 12 درصدی را به خود اختصاص داد. بر اساس این گزارش در بازارهای موازی سکه امامی بازدهی 3 درصد، دلار آزاد بازدهی یک درصدی و دلار نیمایی نیز بازدهی 12 درصدی را به ثبت رساندند و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در سال 98 توجه ویژه به بازار سرمایه داشته‌اند.


رشد 508 درصدی حجم معاملات
 همچنین حجم معاملات سال 98 نیز 73 میلیارد سهم و ارزش معاملات بیش از 21 هزار  میلیارد تومان شد که در مدت مشابه سال گذشته با رشد 508 درصدی در حجم معاملات روبه‌رو بود.  البته ارزش معاملات در یک ماه فروردین سال قبل 2 هزار و 704 میلیارد تومان بوده است.


سیمان رتبه یک بازدهی سال 98
بررسی صنایع مختلف نشان می‌دهد که صنعت سیمان در15 روز کاری بازدهی 42 درصدی را نصیب سهامداران خود کرده و در جایگاه نخست صنایع پر بازده قرار گرفت. البته در این روند صنایع فنی و مهندسی با بازدهی 34 درصد، عمده فروشی با بازدهی 29 درصد،  انبوه سازی املاک و مستغلات با بازدهی 23 درصد و قند وشکر با بازدهی 23 درصد جایگاه دوم تا پنجم به خود اختصاص داده‌اند. همچنین  طی سال جاری صنایع چاپ، محصولات چرمی و عرضه برق و گاز، بخار و آب گرم کمترین بازدهی را داشتند. در سال گذشته  نیز صنایع قند وشکر بازدهی 8 درصدی، منسوجات با بازدهی 4 درصد و استخراج کانه‌های فلزی بازدهی 3 درصدی را برای سهامداران خود به وجود آوردند.  


بازار در دستان حقیقی‌ها
بررسی معاملات کدهای حقیقی  و حقوقی حاضر در بورس تهران تا تاریخ 25 فروردین  جاری حاکی از این است که در معاملات بازار سهام در فروردین ماه سال جاری، بیش از 80 درصد از حجم معاملات به افراد حقیقی اختصاص داشت.  ضمن اینکه ارزش خرید معاملات حقیقی‌ها بیش از فروش آنها بود و این نشان می‌دهد که پول تازه وارد بازار سهام شده است. براساس این گزارش حجم خرید حقیقی‌ها در هفته سوم فروردین بیشتر از هفته‌های دیگر این ماه و بیش از 14 میلیارد سهم و حدود 82 درصد کل حجم معاملات بود. حجم خرید حقوقی‌ها نیز در هفته سوم فروردین سال جاری حدود 18 درصد کل حجم خرید در معاملات بود. بررسی و مقایسه حجم فروش حقوقی‌ها در هفته اول و دوم با هفته سوم نشان می‌دهد حقوقی‌ها در هفته سوم بر حجم فروش خود افزودند. براساس این گزارش، ارزش خرید معاملات هفته سوم فروردین حقیقی‌ها رقمی معادل 3هزار و 978میلیارد تومان بود و در مقابل فروش حقیقی‌ها نیز در هفته سوم به3 هزار و 775 میلیارد تومان رسید. اما ارزش خرید معاملات حقوقی‌ها در همان هفته حدود یک هزار و 192 میلیارد تومان و معادل 23 درصد کل ارزش خرید بازار شد.  درمجموع فروش حقوقی‌ها در همین هفته حدود 27 درصد کل ارزش فروش بازار سهام و رقمی معادل یک هزار و 396میلیارد تومان بوده است.

 

  • علی‌اصغر حیدری-خبرنگار
  • شماره ۳۰۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 405668

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =