نگاهی بر عملکرد سال ۹۷ همراه اول

نگاهی به درآمدهای شرکت نشان میدهد که خدمات صوتی در مرحله بلوغ قرار دارند و شرکت برای افزایش درآمدهای خود ناچار به افزایش ظرفیت خود در حوزه خدمات مبتنی بر داده است. شرکت ارتباطات سیار در همین راستا در حال سرمایه گذاری در فعالیت های مربوط به حوزه اینترنت اشیا و کنتورهای هوشمند است که با راه اندازی این طرح ها می توان به تداوم سودآوری شرکت خوش بین بود.

به گزارش صدای بورس؛ شرکت ارتباطات سيار ايران که در سال مالی منتهی به اسفند ۹۶ با سرمایه  ۹٫۶ هزار میلیارد ریالی به ازای هر سهم ۳,۲۸۰ ریال سود داشت، در سال مالی ۹۷ موفق شده ۳,۵۶۵ ریال سود به ازای هر سهم محقق سازد.

از مهمترین دلایل افزایش سود شرکت در دوره سال مالی ۹۷ میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • افزایش ۲۱ درصدی مبلغ درآمدهای عملیاتی در مقابل رشد ۲۸ درصدی بهای تمام شده موجب شده سود ناخالص شرکت برای سال مالی ۹۷ با افزایش ۸ درصدی نسبت به سال ۹۶ همراه گردد
  • رشد ۵۵ درصدی سایر درآمدهای عملیاتی نسبت به سال ۹۶
  • رشد ۱۷ درصدی درآمدهای سرمایه گذاری نسبت به سال ۹۶
  • تحقق ۰٫۷۲ هزار میلیارد ریال سایر درآمدهای غیرعملیاتی در سال مالی ۹۷

درآمدهای عملیاتی :

مجموع درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی ۹۷ با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به سال مالی ۹۶ به ۱۴۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. در جدول زیر تغییرات درآمد عملیاتی شرکت به تفکیک برای سال مالی ۹۷ و ۹۶ مقایسه شده است :

 

عمده درآمد شرکت از ارائه خدمات به مشترکین دائمی و اعتباری حاصل میشود. در سال مالی 97 درحالیکه مشاهده می شود درآمد ارائه خدمات صوتی به مشترکین با افزایش اندکی نسبت به سال 96 همراه بوده است، درآمد حاصل از ارائه خدمات داده با رشد پرشتاب تری مواجه شده است. در نمودار زیر تغییرات درآمد کارکرد مشترکين خطوط اعتباری به تفکیک برای سال مالی 97 و 96 مقایسه شده است : (ارقام به هزار میلیارد ریال )

 

 

در نمودار زیر تغییرات درآمد کارکرد مشترکين خطوط دائمی به تفکیک برای سال مالی 97 و 96 مقایسه شده است : (ارقام به هزار میلیارد ریال )

 

 

بهای تمام شده :

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی 97 با افزایش 28 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به (99) هزار میلیارد ریال رسیده است. در جدول زیر تغییرات بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت به تفکیک برای سال مالی 97 و 96 مقایسه شده است :

 

 

حاشیه سود ناخالص :

در سال مالی97 حاشیه سود ناخالص همراه به 30 درصد رسیده است، در حالیکه این نسبت سال 96 حدود 33 درصد بوده است. در نمودار زیر روند حاشیه سود ناخالص سالیانه شرکت نشان داده شده است :

 

 

سایر درآمدهای عملیاتی :

در سال مالی 96 همراه از این محل تنها 2.2 هزار میلیارد ریال درآمد داشته است که در سال 97 این مبلغ به 4.2 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. در نمودار زیر تغییرات سایر درآمدهای عملیاتی شرکت به تفکیک برای سال مالی 97 و 96 مقایسه شده است : (ارقام به هزار میلیارد ریال )

 

 

درآمدهای غیرعملیاتی :

در سال مالی 96 همراه از این محل 5.9 هزار میلیارد ریال درآمد داشته است که در سال 97 این مبلغ به 7 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. در نمودار زیر تغییرات درآمدهای غیر عملیاتی شرکت به تفکیک برای سال مالی 97 و 96 مقایسه شده است : (ارقام به هزار میلیارد ریال )

 

 

نتیجه گیری :

اگرچه در سال 97 درآمد های عملیاتی روند صعودی را طی کرده است، اما رشد پر شتاب تر بهای تمام شده سبب شده تا حاشیه سود ناخالص نسبت به سال 96 کاهش یابد. همچنین نگاهی به درآمدهای شرکت نشان میدهد که خدمات صوتی در مرحله بلوغ قرار دارند و شرکت برای افزایش درآمدهای خود ناچار به افزایش ظرفیت خود در حوزه خدمات مبتنی بر داده است. شرکت ارتباطات سیار در همین راستا در حال سرمایه گذاری در فعالیت های مربوط به حوزه اینترنت اشیا و کنتورهای هوشمند است که با راه اندازی این طرح ها می توان به تداوم سودآوری شرکت خوش بین بود.

منبع: کارگزاری آبان

کد خبر 405291

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =