روندی صعودی و پرحجم در بازار حاکم شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را با رشد ۶۲۸۸ واحدی (۳.۸%) سپری کرد و به رقم ۱۶۹۱۱۵ واحدی رسید.این در حالی است که در طی هفته‌های پیش تر شاخص برای عبور از کانال ۱۶۷ هزار تایی از قدرت چندانی برخوردار نبود.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را با رشد 6288 واحدی (3.8%) سپری کرد و به رقم 169115 واحدی رسید.این در حالی است که در طی هفته‌های پیش تر شاخص برای عبور از کانال 167 هزار تایی از قدرت چندانی برخوردار نبود. ارزش معاملات بازار بورس تهران طی این هفته 41294 میلیارد ریال بود. بازار فرابورس نیز طی این هفته با رشد 34 واحدی(1.6%) همراه بود. ارزش معاملات در بازار فرابورس ایران نیز 38020میلیارد ریال بود.
بازار طی این هفته از ارزش معاملات و حجم معاملاتی بالاتری برخوردار بود. علی رغم اینکه طی سال های قبل هفته های پایانی سال معمولا بازار کم حجم و با فشار فروش از سوی حقوقی ها با هدف شناسایی سود همراه بود، برای امسال سنت شکنی شد و بازار روندی صعودی و پرحجم داشت. البته سیاست های تقسیم سود مناسب از سوی شرکت ها، فروش مناسب شرکت ها و روند صعودی بازارهای جهانی از جمله عوامل موثر بر این روند بود. در بازارهای جهانی فلز روی رشد قابل توجهی داشت. کاهش موجودی انبار در بورس لندن عامل موثری بر رشد تقاضا برای این فلز بود. بهبود وضعیت نفت و فلز مس نیز نمادهای معاملاتی این صنایع را با اقبال مواجه کرد.

افزایش تقاضا برای سهام فولادی
در هفته‌ای که گذشت، بورس کالا میزبان دو محصولات ورق گرم B و C بود.  ورق گرم B با حجم 77 هزارو 770 تن به 45هزار و 433 ریال عرضه شد اما با توجه به فزونی حجم تقاضا به عرضه، به میانگین قیمت 48 هزار و 725 ریال مورد معامله قرار گرفت.  همچنین ورق گرم C با حجم 24 هزار و 420 تن به قیمت پایه 41 هزار و 920 ریال به ازای یک کیلوگرم مورد عرضه قرار گرفت که در نهایت با میانگین قیمت 47 هزار و 94 ریال مورد داد و ستد قرار  گرفت. این موضوع باعث افزایش تقاضا برای سهام شرکت‌های تولید کننده فولادی شد. نماد «فولاد» با افزایش قیمتی خود یکی از نمادهای موثر در رشد شاخص کل بود. نماد «کاوه» نیز که در طی روزهای هفته باصف خرید همراه بود، در روز پایانی هفته با فشار فروش از سوی حقیقی‌ها به مدار منفی کشیده شد. نماد «فملی» نیز به عنوان تولید کننده مس، با توجه به رشد مجدد قیمت مس در بازار جهانی و رسیدن به 6480 دلار، معاملات مثبتی را پشت سر گذاشت.

حمایت حقوقی ها و تداوم صف خرید
در بین نمادهای پالایشی، نمادهای «شتران» و «شبندر» و «شپنا» با حمایت حقوقی‌ها با رشد قیمت همراه بودند. و نمادهای «شپاس» و «شرانل» از گروه روانکار ،با صف خرید به کار خود پایان دادند. نمادهای گروه محصولات شیمیایی که طی دو هفته گذشته با خبر تخفیف نرخ خوراک بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته بودند، در طی هفته گذشته و خبر احتمالی آزاد شدن نرخ اوره موجب شد تا نمادهای «شپدیس»، «کرماشا»، «خراسان» گروه تولید کننده اوره با صف خرید به کار خود خاتمه دادند.


رونق گروه بانک، با داستان تکراری
در گروه  بانکی بالاخره نمادهای یکی یکی برای تجدید ارزیابی متوقف شدند. «وبصادر» در مجمع روز سه شنبه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را به تصویب رساند و مدیرعامل آن اعلام کرد که یک افزایش سرمایه از محل آورده نیز دارد.
در مجمع «وبصاد» صیدی مدیرعامل اعلام کرد تسعیر ارز بانک ها طی هفته بعد تعیین تکلیف خواهد شد و همین امر سبب شد بانک تجارت با صف خرید همراه شده و روند این گروه را برگرداند. در این گروه «وبملت»  بیشترین ذخیره ارزی را داشته و پتانسیل تسعیر ارز قابل توجهی را دارد. «وتجارت»  به عنوان پرحاشیه ترین نماد این گروه نیز سه شنبه گذشته جهت برگزاری مجمع فوق العاده متوقف شد تا روز شنبه  جاری درخصوص افزایش سرمایه تصمیم گیری کند.

معاملات پویا و قابل توجه در سیمان
گروه سیمانی علی رغم بالابودن نسبت قیمت به عایدی در اغلب نمادهای گروه، این روزها با وجود ارزش جایگزینی بسیار بالا و شایعات تجدید ارزیابی و البته فعال شدن برخی حقوقی ها در نمادهایی از قبیل «سفارس، «ستران» معاملات پویا و قابل توجهی را دارند. در این گروه سه شنبه گذشته  با جابجایی بلوکی در تابلو معاملات بین یک سهامدار حقوقی و حقیقی توجه دوباره بازار به این گروه نیز جلب شد. طی روزهای هفته نمادهایی چون« سفارس»، «سخوز»، «ستران» و «سپاها» با صف خرید همراه بودند.

 

  • سجاد مرادی- کارشناس شرکت کارگزاری صبا جهاد
  • شماره ۲۹۶ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 405111

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =