بازار بر پایه بحران‌های سیاسی و اقتصادی

سالی که بر بازارسرمایه گذشت، آکنده از چالش‌ها و وقایعی بود که نگاهی عمیق بر هریک از آنها قابل تامل و تدبر است که با اشاره‌ای گذرا به برخی از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم. در سال ۹۷ وقتی این اتفاقات را کنار هم می‌گذاریم، درمی‌‌یابیم که سرمایه‌گذاران تا چه حد با ابهام مواجه بودند.

سالی که بر بازارسرمایه گذشت، آکنده از چالش‌ها و وقایعی بود که نگاهی عمیق بر هریک از آنها قابل تامل و تدبر است که با اشاره‌ای گذرا به برخی از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم. در سال 97 وقتی این اتفاقات را کنار هم می‌گذاریم، درمی‌‌یابیم که سرمایه‌گذاران تا چه حد با ابهام مواجه بودند. عمده این عوامل و اتفاقات ناشی از متغیرهای بیرونی این بازار بوده، از جمله این عوامل می‌توان به خروج آمریکا در اردیبهشت‌ماه از برجام، وضع دوباره تحریم‌های گذشته و حتی تحریم‌های جدید در مدت 3 تا 6 ماه بعد از تاریخ خروج از برجام علیه ایران در دستور کار قرار گرفت، اشاره داشت.
  هم‌زمان با این رویداد، موضوع نرخ ارز و نوسانات پی‌درپی آن منجر به اعلام نرخ 4200 تومان ارز از طرف دولت شد که این عامل هم ریسک‌های  منحصر به فرد خود را به شرکت‌ها و عملیات آنها وارد کرد. به دنبال همین امر، طراحی ساز و کارهای مرتبط با کنترل نوسانات نرخ ارز توسط بانک‌مرکزی، موجب کاهش انگیزه و توان تولیدکنندگان، تجار و فعالان این بخش و از طرفی، فراهم شدن زمینه سوء‌استفاده متعددی شد.
البته اقدامات قانونی برخورد با متخلفان و سوء‌استفاده‌کنندگان از این فرصت‌ها توسط مراجع قضایی و به موازات آن، تصمیم‌گیری در خصوص الحاق و یا عدم الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی FATF وCFT و به تعویق افتادن این تصمیم از جمله عوامل و ابهاماتی بودند که بازارسرمایه را بیشتر تحت‌تاثیر قرار داد.
پس از فروکش کردن این نوسانات و کنترل نسبی قیمت ارز در نیمه دوم سال 97 بازارسرمایه، به تدریج رشد مناسبی را به دنبال این اتفاقات در خود دید و این میزان رشد در شاخص بازار  قابل ملاحظه شد. در عوامل درونی این بازار، شاهد تغییرات هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت بورس اوراق‌بهادار تهران بودیم که این مهم نیز جزو عواملی بود که نیازمند مدیریت موثر در شرایط خاص بازار در سال 97 بود که به درستی احساس می‌شد.
همچنین در اواخر سال، به هنگام ارائه بودجه سال 98 کشور به مجلس و تحلیل ارقام آن، حرکت رشدی بازار را تا حدودی کند کرد. به‌گونه‌ای که با مشاهده اعمال سیاست‌های انقباضی بودجه، کاهش میزان فروش نفت و عدم تخصیص منابع کافی و لازم به بخش عمرانی و توسعه‌ای کشور، مجددا به عنوان رویدادی سرمایه‌گذاران و فعالان بازارسرمایه را محتاط‌تر کرد. با این شرایط و برخی دیگر از عوامل و شایعات موجود در بازارسرمایه کشور در سال 97، وضعیت رشدی بازار، اگرچه آهنگ کندتری به خود گرفت، ولی توانست به نوسانات ایجاد شده تا حدودی فایق آید. این امر حاکی از آن است که فعالان حقیقی و حقوقی این بازار نسبت به بازار کسب‌وکار خودشان، اعتماد لازم را داشته و دارند و به دور از هر گونه ریسک‌های پیرامون خود برای حفظ و ارتقاء این بخش مهم از اقتصاد کشور، اهتمام لازم را مد نظر قرار می دهند.  براین اساس  امیدواریم که در سال جدید عوامل و موانع رشد بازار از بین رفته و شاهد شکوفایی و اعتلای هرچه بیشتر بازارسرمایه کشور باشیم.

 

  • محمد ابراهیم پورزرندی- رئیس هیات‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری 
  • شماره ۲۹۶ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 405109

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =