افزایش بیش از دو میلیارد دلاری صادرات به عراق

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به ثبت بیش از ۸ میلیارد دلار صادرات به عراق گفت: امسال این رقم از ۹ میلیارد دلار عبور می کند.

به گزارش صدای بورس به نقل از صدا و سیما، سیدحمید حسینی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: پارسال در زمینه روابط دو جانبه و گردشگری، یک و نیم میلیون گردشگر عراقی داشتیم که در ۷ ماهه امسال این رقم به ۲ میلیون نفر رسید و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال این رقم به ۳ میلیون نفر برسد که از این رقم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر توریسم درمانی هستند که از خدمات درمانی کشورمان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۹ میلیون تن کالا به عراق صادر کردیم، ادامه داد: نگرانی صادرکنندگان ما با پیمان ارزی برطرف شده است و امیدواریم این روند در سال آینده هم ادامه یابد.

حسینی اضافه کرد: بر اساس آمار سال ۲۰۱۸ ترکیه، این کشور پارسال ۶.۹ درصد صادراتش به بازار عراق بود که این رقم برای امسال به ۴.۵ درصد صادراتش کاهش یافته است.

امسال از چین جلو می زنیم

وی گفت: کل صادرات ترکیه به عراق در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بود در حالی که ما در سال ۲۰۱۸، ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم و شاید امسال بتوانیم از صادرات چین به عراق هم جلو بزنیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: مجموعه دست اندرکاران، دیپلماسی اقتصادی، سفارت، سازمان توسعه تجارت، بخش خصوصی و شرایط کشور و نرخ ارز کمک کردند تا ۴۶ درصد نسبت به پارسال افزایش صادرات داشته باشیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم با بیان اینکه هیئت ۳۲ نفره از بخش خصوصی، آقای روحانی را در سفر به عراق همراهی می‌کند، گفت: این سفر دستاوردهای بسیار خوبی را برای بخش خصوصی در پی خواهد داشت.

حسینی افزود: برای این سفر دو تا سه سفر مقدماتی انجام و توافقات خوبی انجام شد.

لزوم تشکیل کمیسیون مشترک ایران و عراق

وی گفت: توصیه بخش خصوصی این است که کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور ایران و عراق تشکیل شود تا تبادلات تجاری دو کشور تسهیل شود.

وی افزود: حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلار طرح‌های فنی و مهندسی بخش خصوصی کشورمان در عراق از سال ۲۰۱۴ به علت ظهور داعش در این کشور بلاتکلیف است که امیدواریم در این سفر راه حلی برای آن پیدا شود.

حسینی با بیان اینکه ۶۰ درصد جمعیت عراق زیر ۲۵ سال و ۸۰ درصد جمعیت این کشور زیر ۴۵ سال است، گفت: عراق ۳۰ سال درگیر جنگ بوده و همه زیرساخت‌های این کشور نابوده شده است و نیروهای کیفی عراق، این کشور را ترک کردند به همین علت به شدت نیاز به نیروهای انسانی متخصص و ساخت زیرساخت‌ها دارد و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده و خدمات را صادر و به طور بلند مدت در بازار عراق حضور پیدا کنیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به مشکلات موقتی که در صادرات به عراق پیش آمد، گفت: مشکل بانکی میان دو کشور حل شده و اکنون روند صادرات و تبادلات تجاری با عراق با ثبات و بهتر شده است.

کد خبر 405019

اخبار مرتبط

  • عراق پول گاز ایران را نمی‌دهد

    عراق پول گاز ایران را نمی‌دهد

    عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: عراقی‌ها با بهانه‌های مختلف سعی کردند که از پرداخت پول به ایران اجتناب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =