در حالی که افزایش قیمت خودرو در ماههای گذشته اعتراض مصرف کنندگان را به دنبال داشته است، اما باید بدانیم بخشی از افزایش قیمت خودرو برای جبران زیان انباشته و یا جلوگیری از انباشت زیان مضاعف در آینده صورت گرفت و خودروسازان از این شرایط برای جلوگیری از زیان استفاده کردند. البته خودروسازها سالهای سال در آرزوی این افزایش قیمت بودند و زمان بسیاری بود تا توانستند نظرشان را اعمال کنند. همچنین تحریمها به کمکشان آمد و همراهی نهادهای نظارتی و دولت هم کمک کرد تا عملیاتی که خودروسازان مد نظرشان بود را با هدف جبران زیان انباشته به اجرا درآورند . در نهایت هم باید قبول کرد که همه کالاها افزایش قیمت پیدا کرده اند و خودرو هم مستثنا از بقیه بازارها نیست.
در این میان مردم می پرسند چرا خودرویی که سالهای طولانی به نام تولید ملی و در داخل ساخته می شد، همنوا با افزایش نرخ ارز گران شده است، در پاسخ باید گفت: دلیل اینکه خودروها علیرغم اینکه تولید داخل هستند ولی باز هم افزایش قیمت داشتند، این است که تحریمها باعث شد واقع گرایانه تر به صنعت خودروسازی نگاه کنیم، وابستگی مستقیم و صد در صدی به موضوع واردات را در نظر داریم و در واقع تحریمها باعث شد این اتفاق بیفتد. این موضوع تولید داخل و اتکاء به تولید داخل یک مطلب منسوخ در تجارت در همه کشورها ست. باید دید در فضای جهانی کسی می تواند به طور صد در صد کالایی را تولید کند ، به ویژه کالایی مثل خودرو.باید بپذیریم در صنعت خودروسازی حرفی برای گفتن نداریم، تازه مشخص شده که چقدردر صنعت خودرو سازی ما خلاء وجود دارد و همیشه از ضعفهای آن چشم پوشی کرده ایم . دولتها هم با حمایت ناصحیح باعث بدتر شدن اوضاع خودروسازان شده اند. خودروسازی که بدون رقیب و با حمایت دولت، تولید می کند و خودرویش را هم به فروش می رساند و پول فروش خودرو را می گیرد، نیازی به تغییر و بهبود احساس نخواهد کرد.
کسی را سراغ داریم که خودرو مجانی از خودرو ساز تحویل گرفته باشد؟ پیش فروش خوبی انجام شده و هم پول گرفته شده اما این که پول چطور به قطعهساز تعلق نگرفته است و خودروسازان با بدهیهای فراوان، قطعه سازان را تا مرز ورشکستگی کشانده اند، معمایی است که باید مدیران خودروساز پاسخش را دهند. همچنین باید گفت: یکی دیگر از دلایلی که قیمت خودرو افزایش پیدا کرده تزریق قطره چکانی تولیدات توسط خودروسازان به بازار است. بر اساس ساده ترین محاسبات دربازار، هر کالایی که تقاضا داشته باشد وعرضه آن کم باشد و یا وجود نداشته باشد، دچار گرانی شده و تا هنگامی که عرضه و تقاضا به تعادل نرسند، قیمت کالا بالا میرود.
- مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو
- شماره ۲۹۴ هفته ننامه اطلاعات بورس - صفحه ۴
نظر شما