«قرارداد آپشن» به زعفرانکاران در برابر دلالان، قدرت می دهد

سیدتقی کبیری گفت: در قرارداد آپشن، کشاورز می تواند با خرید یک قرارداد اختیار فروش، محصول زعفران خود را که با هزینه و زحمت زیاد تولید کرده را با سود مناسب بفروشد و اسیر نوسانات قیمتی و درخواست های دلالان در زمان برداشت محصول نشود؛ به عبارت دیگر ابزارهای مالی بورس کالا همچون آپشن، به کشاورز در مقابل دلالان، قدرت می دهد.

به گزارش صدای بورس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در سال های گذشته همواره عمده مشکلات بازار زعفران به عدم ثبات در تعیین قیمت مرتبط بود به نحوی که تولید کنندگان، زعفران کاران و صادرکنندگان در تعیین قیمت زعفران اتفاق نظر نداشتند و عموما قیمت این محصول با نوسان روبه رو بود.

کبیری اظهار داشت: اما با عرضه زعفران در بورس کالا شاهد این هستیم قیمت ها به صورت شفاف و واقعی تعیین شده که این موضوع مورد استقبال کشاورزان، تولید کنندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بورس کالا در مرحله بعد، به سراغ راه اندازی معاملات مالی از جمله گواهی سپرده زعفران و قراردادهای آتی رفت تا به کشاورزان اعلام کند ابزارهایی مالی وجود دارند که می توانند خیال آنها را از بابت ارزانی قیمت محصول در فصل برداشت، آسوده کند.

به گفته این عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، همچنین بورس کالا ظرف روزهای آینده قرارداد اختیار معامله (آپشن) زعفران را راه اندازی می کند تا امکان جدیدی برای پوشش ریسک های قیمتی برای کشاورزان فراهم شود.

کبیری عنوان کرد که ساختار قراردادهای آپشن به گونه ای است که کشاورزان با پرداخت مبلغی اندک، می توانند از فروش محصولشان در چند ماه بعد با قیمت مد نظر خود مطمئن باشند که این اتفاق به طور اتوماتیک، دلالان را از صحنه بازار زعفران حذف می کند.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در قرارداد آپشن، کشاورز می تواند با خرید یک قرارداد اختیار فروش، محصول زعفران خود را که با هزینه و زحمت زیاد تولید کرده را با سود مناسب بفروشد و اسیر نوسانات قیمتی و درخواست های دلالان در زمان برداشت محصول نشود؛ به عبارت دیگر ابزارهای مالی بورس کالا همچون آپشن، به کشاورز در مقابل دلالان، قدرت می دهد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس یکی از راهکارهای موفقیت معاملات آپشن در بورس کالا را ایجاد اعتماد بین کشاورزان دانست و گفت: بورس کالا با توجه به مزیت ها و سازوکار شفاف و ابزار های مالی که در اختیار دارد می تواند در تنظیم بازار زعفران و ثبات نرخ این محصول و حذف دلالان و واسطه گران تاثیر بسزایی داشته باشد، اما باید به این نکته توجه داشت برای موفقیت در معاملات با ابزارهای نوین، به کشاورزان آموزش های لازم در زمینه فروش محصول از طریق ابزارهای مالی ارایه شود.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:  از مزایای استفاده از ابزار های مالی همچون معاملات آتی و آپشن در خرید و فروش زعفران، پیش بینی پذیر کردن بازار است که این خود منجر به کاهش  نگرانی تولیدکنندگان و کشاورزان خواهد شد.

کد خبر 403892

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =