تصویب ترازنامه سال ۱۳۹۶ بانک مرکزی با حضور رئیس‌جمهور

پنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی با حضور رئیس جمهور برگزار شد و در آن پس از ارائه گزارش سیاست‌های اعتباری و پولی بانک مرکزی، ترازنامه سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید.

به گزارش صدای بورس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی که صبح امروز(سه‌شنبه) در بانک مرکزی برگزاری شد، رسالت و مسئولیت بانک مرکزی را در بخش‌های مختلف سخت و سنگین توصیف کرد و با قدردانی از تلاش‌های رئیس و مدیران بانک مرکزی، اظهار داشت: همتی در سال بسیار سختی مسئولیت بانک مرکزی را البته با روحیه امید نسبت به غلبه بر مشکلات و بهبود هر چه بیشتر شرایط پولی و بانکی بر عهده گرفت و اقدامات و فعالیت‌های خوبی تاکنون انجام شده است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اگر مدیری نسبت به آینده و حل مسایل تردید کند، آن مسأله در جهت بهبود به پیش نخواهد رفت، گفت: مسئولین و مدیران برای روزها و شرایط سخت هستند و لازم است با تلاش و همت مضاعف نسبت به حل مشکلات و ایجاد شرایط مناسب، بکوشند.

روحانی با بیان اینکه براساس گزارش ارایه شده، تقریباً همه روندها و شاخص‌های اقتصادی در سال ۹۷ به سمت بهبود بوده است، گفت: امروز یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های بانک مرکزی ایجاد تعادل در نرخ ارز است و این بسیار اهمیت دارد چرا که در قیمت سایر اجناس و خدمات تأثیرگذار است.

رئیس جمهور تصریح کرد: برقراری رابطه بانکی بهتر با دنیا، حرکت سیاسی مناسب و برنامه‌ریزی دقیق بانک مرکزی می‌تواند در بهبود شرایط بانکی و پولی کشورمان مؤثر باشد.

روحانی لزوم نظارت بر مبادلات بانکی و پولی را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید با نظارت دقیق تلاش کنیم تا پولی که پرداخت می‌شود در هدف‌گذاری انجام شده هزینه شود و در این راستا نسبت به دلارهایی هم که پرداخت می‌شود، باید نظارت دقیق اعمال شود.

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم واگذاری بنگاه‌های اقتصادی و پرهیز از بنگاه‌داری از سوی دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرد: بانک مرکزی نیز باید در این راستا، اموال و بنگاه‌های اقتصادی را به فروش برساند و این کار هم از لحاظ مدیریت و هم از لحاظ اقتصادی به نفع دولت است.

روحانی در پایان از تلاش مسئولین بانک مرکزی در دعاوی حقوقی خارج از کشور و موفقیت‌های مهم و بزرگی که در این دعاوی به دست آمده، قدردانی کرد.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این نشست ، گزارشی از فعالیت‌ها و جهت‌گیری‌های سیاستی بانک مرکزی و تحولات متغیرهای اقتصادی کشور در سال ۹۶ و ۹۷ ارائه کرد و گزارش هیأت نظار در خصوص ترازنامه و صورت‌های مالی بانک مرکزی در سال ۹۶، ارایه و تصویب شد.

همتی شاخص‌های اقتصادی در سال ۹۶ را مثبت و ممتاز توصیف کرد و گفت: پایداری نرخ تورم در سطوح تک‌رقمی و ثبات بخشیدن به رشد نقدینگی از جمله مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در سال ۹۶ بوده است.

ذخایر ارزی بانک مرکزی نه تنها از دست نرفته بلکه افزایش یافته است

عبدالناصر همتی امروز در پنجاه و هشتمین مجمع بانک مرکزی با بیان اینکه توانستیم با همه فشارها ثبات نسبی ایجاد کنیم از منظم شدن سیستم بانکی، گفت و اظهار داشت: در شراط سخت توانسته‌ایم اقدامات مناسبی انجام  دهیم و جلوی بدتر شدن شرایط را گرفتیم و آمادگی داریم تصمیمات بهتری بگیریم.

وی با اشاره به فشارهای دشمن و شرایط تحریم ادامه داد: بانک مرکزی به دلیل متولی بودن در دو بازار مهم ارز و پول، عمود خیمه اقتصاد به حساب می‌آید که باید در این شرایط با دشمن مقابله می‌کرد.

همتی با بیان اینکه کارهای مثبتی انجام شده و سیگنال‌ها و آمارها در بازار پول و ارز نشان‌دهنده موفقیت بانک مرکزی است، گفت: هفت ماه پیش که بانک مرکزی را تحویل گرفتم، نرخ دلار 11 هزار و 600 تومان بود و اکنون بعد از دو مرحله اجرای شدیدترین تحریم‌ها در مردادماه و آبان ماه، با تدبیر و مقاومت توانستیم در شرایطی باشیم که نرخ بازار آزاد تنها 10 تا 12 درصد رشد کرده است.

وی بیان داشت: ترامپ عنوان کرده بود که پول ایران را نابود خواهیم کرد و اقتصاد ایران را فلج می‌کنیم، اما با وجود همه فشارها توانستیم ثبات نسبی را ایجاد کنیم و روند نقدینگی تفاوتی با ماه‌های گذشته ندارد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نقدینگی در دولت یازدهم و  دوازدهم روند کاهشی داشته و اکنون هم این روند ادامه دارد، افزود: نرخ سود متعادل و وضعیت مالی بانک‌ها بهتر شده که البته این موارد در شرایط عادی افتخار نیست، اما در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: رابطه سیستم پولی با دولت برقرار است و بانک‌ها برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی کمک می‌کنند و واردات دارو و کالاهای اساسی را به صورت مناسب تامین  اعتبار کرده‌ایم.

همتی افزود: وظیفه بانک مرکزی بهبود وضعیت است، اما در این مقطع چاره‌ای نداشتیم جز اینکه که جلوی بدتر شدن وضعیت را بگیریم اما اکنون در شرایطی هستیم که می‌توانیم به سمت بهبود حرکت کنیم و در ماه‌های آینده تصمیمات بهتر و مهم تری برای کم کردن فشار و افزایش رفاه مردم بگیریم.

وی با تاکید براینکه ذخایر ارزی کشور در بهترین شرایط قرار دارد و نه تنها از دست نرفته، بلکه به سرعت افزایش یافته است، تصریح کرد: جو روانی دشمن در مقاطعی اثراتی بر بازار ارز داشته اما نرخ‌ها دوباره بازگشته است چرا که فاکتورهای اقتصادی را توانستیم متعادل کنیم و عرضه و تقاضا در بازار پول و ارز در شرایط ثبات قرار دارد.

کد خبر 403891

اخبار مرتبط

  • بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی ۱۱ بدهکار بزرگ به سیستم بانکی

    بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی ۱۱ بدهکار بزرگ به سیستم بانکی

    رئیس کل بانک مرکزی از بدهکاری ۹۰ هزار میلیارد تومانی ۱۱ بدهکار بزرگ به سیستم بانکی خبر داد و در مورد تورم گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمدهای تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =