مثبت شدن نسبی بازار در‌پی شایعه

شاخص کل با رشد ۲۱۰۲ واحدی نسبت به ابتدای هفته همراه شد و در پایان روز چهارشنبه شاخص کل در عدد ۱۵۹۴۸۹ ایستاد. حجم معاملات به ۱۵۱۹ میلیون سهم و ارزش معاملات نیز به ۵۳۹ میلیارد تومان رسید.اما در بازار فرابورس، آیفکس ۲۴ واحد رشد داشت و به ۱۹۹۰ رسید. ۸۹۱ میلیون سهم، حجم معاملات چهارشنبه گذشته بود. ارزش معاملات نیز به ۳۶۴ میلیارد تومان رسید‌.

بفرمایید قند و شکر، «قزوین» صدر نشین شد

اولین روز معاملاتی اسفند ماه به کام سهام‌داران قندی شیرین شد. افزایش بهای قند و شکر در بازار آزاد و احتمال افزایش بهای دولتی آن دلیل اقبال این روزهای پر داد و ستد ارزیابی می‌شود. در این گروه قند شیرین زمان برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده خود را اعلام کرد. براین اساس، سهام‌داران «قشرین» ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۸ اسفند در میدان فاطمی، خیابان شهید‌گمنام، پلاک۱۴ برای تصویب صورت‌های مالی منتهی به شهریور سال جاری به این مجمع روانه می‌شوند. افزایش توجهات و استقبال از عمده نمادهای این گروه بنظر می‌تواند همچنان ادامه دار باشد. "قزوین" هم با بیشترین داد و ستد به حجم 2.6 میلیون سهم، در صدر گروه قرار گرفت.

 خیرگی بازار به گروه فلزات

گروهی که معاملات روزهای گذشته خود را بدور از توجهات سپری می‌کرد، توانست درچند روز اخیر مشعل توجهات را در دست بگیرد و خیرگی سهام‌داران را به معاملات خود معطوف کند. این گروه معاملات آخرین روز هفته خود را با هجوم خریداران در اکثر نمادهاو تشکیل صف خرید به پایان رساند. ذوب، نماد پر نوسان این گروه، با بیشترین حجم دادو ستد همراه بود. کاوه، نمادی که در هر گپی صحبتش است، همگام با چندین نماد گروه صف خرید شد. فولاد، خوش اقبال این گروه پس از برگزاری مجمع مبنی بر افزایش سرمایه، به گردونه معاملات بازگشت و موجب رشد بیش از 762 واحدی شاخص کل شد.

بارقه امید در قطعه سازی

زمزمه‌ها به واقعیت پیوست. گروه خودرویی و قطعه ساز در حالی معاملات خود را سپری می‌کردند که زمزمه‌هایی مبنی بر پرداخت بدهی خودرو سازان به قطعه سازان مطرح بود که این شنیده‌ها به واقعیت پیوست. معاملات این گروه متعادل و مثبت سپری شد اما بیشترین جذب نقدینگی و رشد قیمت چاشنی معاملات نمادهای قطعه ساز بود.

بوی پول هوشمند

گروه معدنی روزهای سرد و بی رمق را پشت سر گذاشته‌اند. اما این هفته با نسبت‌های مطلوب معامله شدند. ورود پول هوشمند در اکثر نمادهای این گروه کاملا مشهود بود. کاما، توانست با توجهات سهام‌داران در آخرین روز معاملاتی، در سقف قیمت روزانه قرار گیرد. شاهد جریان نقدینگی بسیار مطلوبی در نماد کگل بودیم.

رنج کشی در اکثریت نماد‌های شاخص ساز

گروه فرآورده‌های نفتی برخلاف روند روزهای گذشته، معاملاتی متعادل و مثبت را پشت سر گذاشت. در حالی که اکثر نمادهای این گروه در حوالی صفر تابلو و تاحدودی با افت نسبی تقاضا در نیمه اول مواجه بودند، اما شاهد رنج کشی در اکثر نمادهای شاخص ساز این گروه و قرار گرفتن در سقف قیمتی روزانه بودیم. شپنا با بیشترین حجم معاملات آخرین روز هفته را به پایان رسانید.

دنده عقب شکربن

گروه محصولات شیمیایی در حالی معاملات خود را مثبت سپری کردند که همچنان شاهد دنده عقب رفتن شکربن بودیم. شکربن راه‌های رفته خود را برگشت. توجه سهام‌داران موجب اقبال به غالب نمادهای گروه به ویژه تاپیکو، شاراک و شیران شد.

سرخی بانکی‌ها

در گروه بانکی شاهد عقب نشینی خریداران در اکثر نمادهای این گروه بودیم. دی، رکورد بیشترین عرضه را از آن خود کرد. وپست، وسینا، وبصادر با افت بیش از یک درصدی مواجه بودند. در میان این افت قیمتی، رنج کشی منفی به مثبت در نماد وتجارت نگاههای بازار را به خود جلب کرد. در مجموع حال آخرین روز هفته برای گروه بانکی خوب نبود!

 

  • دانیال شفیعی-کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۲۹۳ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 403831

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =