"سخاش" در حال احداث نیروگاه خورشیدی

بررسی عملکرد شرکت سیمان خاش نشان می دهد که این شرکت ۲۵ درصد از تولیدات خودت را بصورت ریالی به کشورهای همجوار صادر می کند که این اقدام موجب شده است شرکت هیچگونه دارایی یا بدهی ارزی مشمول تسعیر ارز نداشته باشد. همچنین از جمله اقدامات مهم و در حال انجام "سخاش" احداث نیروگاه خورشیدی با کمک تامین کنندگان داخلی است.

به گزارش بورس آنلاین، نماد معاملاتی شرکت سیمان خاش به دلیل نوسانات قیمتی، ملزم به ارائه گزارش شفاف‌سازی و پاسخ به پرسش‌ کارشناسان بازار سرمایه شد.

در همین خصوص خسرو جامعی، مدیرعامل شرکت سیمان خاش در پاسخ به پرسش کارشناسان، با بیان این مطلب که فروش داخلی و صادراتی محصولات در 6 ماهه اول سال 1397 به ترتیب 75 درصد داخلی و 25 درصد صادراتی است افزود: صادرات شرکت سیمان خاش منحصرا به کشورهای پاکستان و افغانستان و از طریق بازارچه های مرزی و بصورت ریالی صورت می گیرد.

وی در بخش دیگری در مورد طرح نیروگاه خورشیدی شرکت گفت:  اقدامات اولیه در مورد احداث نیروگاه خورشیدی از قبیل اخذ مجوزها، اختصاص زمین، قرارداد PPA، انجام مناقصه انتخاب پیمانکار و تامین کننده مالی و... انجام شده و در حال پیگیری، مذاکره و نهایی سازی با تامین کنندگان داخلی تجهیزات و تامین سرمایه از محل سایر منابع هستیم.

مشروح این کنفرانس را در ادامه دنبال کنید:

  1. مقدار (تن) و نرخ فروش سیمان و کلینکر صادراتی از ابتدای سال جاری به ازای هر تن چند دلار بوده است؟ مقاصد صادراتی کدام کشورها است؟ (لطفا نرخ های فروش صادراتی را به تفکیک کشورهای مقصد اعلام کنید.)با توجه به نزدیکی بندر چابهار و طرح‌های توسعه این بندر و هم چنین کاهش شدید تولید سیمان در چین آیا مقاصد صادراتی جدیدی بازاریابی شده است؟

صادرات شرکت سیمان خاش منحصرا به کشورهای پاکستان و افغانستان و از طریق بازارچه های مرزی و بصورت ریالی صورت می گیرد. شناسایی مقاصد جدید صادراتی در برنامه های بازاریابی در حال انجام است لیکن با توجه به مصوبات جدید تعهدسپاری ارزی و اختلاف قابل ملاحظه تعهد مذکور با نرخهای فروش صادراتی، قراردادجدید صادراتی تاکنون عملیاتی نشده است.

2.       با توجه به کاهش ارزش ریال در مقابل سایر ارزها و جذاب شدن صادرات سیمان، اقدامات شرکت در زمینه بهره برداری از شرایط موجود را بیان کنید. در حال حاضر مقدار صادرات و فروش داخلی شرکت چه نسبتی دارد؟ آیا شرکت برنامه ای در جهت افزایش وزن محصولات صادراتی در ترکیب فروش خود را دارد؟

نسبت فروش داخلی و صادراتی محصولات در 6 ماهه اول سال 1397 به ترتیب 75 درصد داخلی و 25 درصد صادراتی است. امید است با پیگیری وزارت "صمت" در خصوص مستثنی شدن صادرات به کشورهای افغانستان و پاکستان (بازارچه های مرزی) از تعهد ارزی، امکان افزایش سهم صادرات با توجه به تقاضای محدود داخلی میسر شود.

3.       آیا فروش صادراتی به کشورهای هم جوار  به صورت ریالی است یا ارزی؟

ریالی.

4.       میانگین نرخ فروش داخلی محصولات را به تفکیک از ابتدای سال جاری اعلام کنید.

میانگین نرخ فروش داخلی محصولات در شش ماه اول سال 97 به شرح جدول زیر است.

نوع محصول

مقدار – تن

میانگین نرخ فروش- ریال

ارزش فروش- ریال

سیمان فله داخلی

121.302

1.132.161

137.333.528.057

سیمان پاکتی داخلی

183.013

1.320.856

241.733.691.980

سیمان پاکتی صادراتی

60.311

1.092.007

65.859.514.395

کلینکر فله صادراتی

42.422

831.310

35.265.441.000

 

5.       با توجه به افزایش قیمت‌ پلاستیک و کاغذ در سال جاری، اقدامات شرکت در زمینه تامین این مواد در سال مالی جاری چگونه بوده است؟ میانگین نرخ خرید مواد اولیه مصرفی از ابتدای سال مالی چقدر است و چه تاثیری بر بهای تمام شده شرکت دارد؟ با توجه به تغییرات نرخ ارز و چند نرخی شدن آن کدام یک از نهادهای بهای تمام شده تولید به جز موارد ذکر شده قابلیت افزایش را دارد(لطفا پیش بینی خود را در مورد هریک با عدد و رقم اعلام نمایید)؟

افزایش قیمت مواد اولیه تولید پاکت، باعث افزایش قابل ملاحظه بهای خرید پاکت سیمان شده است. افزایش کلی هزینه ها در کشور و افزایش نرخ ارز، بطور متوسط هزینه های تولید در بخش مواد اولیه را حدودا با 20 درصد رشد مواجه می کند. افزایش هزینه های تعمیرات و خرید قطعات و لوازم یدکی که عمدتا منشا تامین خارجی دارد و 25 درصد از سهم هزینه های سربار شرکت را تشکیل می دهد، با توجه به تاثیر موجودی های قبلی از اواخر سال جاری بهای تمام شده شرکت را متاثر خواهد کرد.

6.       طرح گاز سوز شدن خوراک کارخانه در چه مرحله ای است؟ و چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید؟ تاثیر طرح مزبور از لحاظ بهای تمام شده به ازای هر تن نسبت به قبل که از مازوت استفاده می شد چقدر است؟

پروژه دوگانه سوز کردن تجهیزات کارخانه و لوله کشی های داخلی بطور کامل انجام گردیده است لیکن تاکنون شهرستان خاش به شبکه اصلی گاز متصل نشده است و در حال حاضر کماکان شرکت صرفا مازوت را به عنوان سوخت مصرف می نماید.

7.       طرح نیروگاه خورشیدی شرکت در چه مرحله ای است؟ و چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید؟

اقدامات اولیه در مورد احداث نیروگاه خورشیدی از قبیل اخذ مجوزها، اختصاص زمین، قرارداد PPA، انجام مناقصه انتخاب پیمانکار و تامین کننده مالی و... انجام شده است، نوسانات ارزی و بین المللی حضور شرکت های خارجی را کمرنگ کرده، لیکن بر اساس تکلیف سهامداران عمده در حال پیگیری، مذاکره و نهایی سازی با تامین کنندگان داخلی تجهیزات و تامین سرمایه از محل سایر منابع هستیم.

8.     با توجه به برگزاری و حضور شرکت سیمان خاش در نمایشگاه صنعت ساختمان در کشور تانزانیا آیا این حضور موثر بوده است؟ آیا برنامه های بازاریابی در کشورهای آفریقایی صورت گرفته است؟ و نتیجه آن چه بوده است؟

شرکت سیمان خاش بطور تاریخی از فعالان بازار آفریقا بوده است لیکن مراتب در دست بررسی است.

9.       دلیل عدم تسعیر ارز در صورتهای مالی به نرخ دلار آزاد را توضیح دهید.

در این شرکت به جز یک حساب بانکی ارزی با مانده ای معادل 44/180 یورو که قابلیت فروش یا دریافت با نرخ آزاد را ندارد، هیچگونه دارایی یا بدهی ارزی مشمول تسعیر ارز وجود ندارد.

کد خبر 397141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =