آزادسازی دامنه نوسان قیمتی دامن بورس انرژی را گرفت

پس از برداشته شدن سقف دامنه نوسان قیمتی در بورس کالا، این روند به بورس انرژی نیز سرایت کرد و محصولات انرژی پایه بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی و برداشته شدن سقف رقابتی در این بازار عرضه خواهند شد.

به گزارش بورس آنلاین، پس از برداشته شدن سقف دامنه نوسان قیمتی در بورس کالا، این روند به بورس انرژی نیز سرایت کرد و محصولات انرژی پایه بر مبنای ارز 4200 تومانی و برداشته شدن سقف رقابتی در این بازار عرضه خواهند شد.

همین مسئله که باعث خوش بینی بازار نسبت به افزایش کارمزدهای دریافتی بورس انرژی نیز شده بود، زمینه ساز رشد قیمت سهم نماد این بازار را در روزهای اخیر فراهم کرد.

بازده 53 درصدی بورس انرژی در عرض 9 روز

این رشد قیمتی مسبب توقف نماد بورس انرژی در بازار پایه فرابورس شد؛ ارزش سهم این شرکت با 53 درصد رشد، از 23736 ریال در اولین روز معاملات این نماد در شهریور به 36337 ریال در تاریخ 13 شهریور رسیده است.

در همین راستا شرکت فرابورس اقدام به درخواست اطلاعیه شفاف سازی از سوی این شرکت کرد. سید علی حسینی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران نیز در پاسخ به این درخواست، طی نامه‌ ای اعلام کرد :« از تاریخ انتشار صورت‌های مالی دوره سه ماهه منتهی به 31 خرداد ماه سال جاری تاکنون، تغییر با اهمیتی در وضع مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است.»

مدیرعامل بورس انرژی در ادامه می‌افزاید:« ضمنا به اطلاع می‌رساند طی اطلاعیه مورخ 17 شهریور ماه جاری، اداره عملیات بازار فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی ایران، فرآورده‌های نفتی شرکت‌های پالایش نفت از تاریخ 18 شهریور 97 با سقف مجاز قیمت باز (بدون محدودیت سقف نوسان) عرضه خواهند شد که در قالب اطلاعیه افشای اطلاعات با اهمیت (گروه ب) شفاف سازی صورت می‌گیرد.»

کارمزد معاملات افزایش پیدا نمی‌کند

البته در حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در نامه‌ای دیگر به اداره نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس، ذیل طرح مجدد موارد یاد شده در نامه به فرابورس، عنوان کرده است که :« کارمزد بورس انرژی ایران در هر معامله تحقق یافته در بازار فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی ایران، 0.0004 ارزش هر معامله با رعایت سقف دریافت کارمزد (خرید و فروش) به میزان 100 میلیون ریال در رینگ داخلی و 200 میلیون ریال در رینگ بین‌الملل است. بنابراین کارمزد بورس انرژی ایران دارای محدودیت سقف دریافتی است و تحلیلگران بایستی این محدودیت را در تحلیل‌های خود لحاظ کنند.»

در نتیجه مدیرعامل بورس انرژی آب پاکی را بر دست خوش‌بینان بازار ریخت و افزایش نرخ کارمزدها را منتفی دانست. این در حالی است که بورس انرژی بدلیل دارا بودن سود انباشته بالا همواره یکی از گزینه های سرمایه گذاران با افق بلند مدت بوده است.

احتمال  تسری سقف باز معاملات درفولاد و پتروشیمی ها

به گزارش بورس آنلاین، بنابراین با توجه به اینکه دامنه نوسان کل محصولات شرکت‌های پالایشی بورس انرژی به تبعیت از بورس کالا از تاریخ 18 شهریور ماه 97 آزاده شده، باید منتظر اقبال بیشتر بازار نسبت به نماد پالایشی‌ها در بازار سهام نیز باشیم. در عین حال با توجه به یکسان بودن رویه نحوه قیمت‌ گذاری تمامی محصولات در بورس کالا و انرژی می‌توان حدس زد که به زودی، سیر آزادسازی دامنه نوسان قیمتی به محصولات فلزی و پتروشیمی نیز کشیده خواهد شد.

کد خبر 394898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =