تولید اتان در کشور دو برابر شد

وزیر نفت گفت: میزان تولید اتان در کشور در سال ۹۲ بالغ بر ۳.۹۸ میلیون تن بود که در سال ۹۶ به ۶.۱۱ میلیون تن رسید و امسال به هشت میلیون تن می‌رسد.

بیژن نامدار زنگنه صبح سه‌شنبه در حاشیه افتتاح طرح‌های پتروشیمی در عسلویه اظهار داشت: بیش از پنج میلیارد دلار در سه طرح پتروشیمی که امروز افتتاح شد، سرمایه گذاری شده است و ارزش تولیدات این طرحها نیز به ۴.۵ میلیارد دلار می رسد.

وی خاطر نشان کرد: میزان تولید اتان در کشور در سال ۹۲ بالغ بر ۳.۹۸ میلیون تن بود که در سال ۹۶ به ۶.۱۱ میلیون تن رسید و پیشبینی میکنیم این رقم در سال ۹۷ به ۸ میلیون تن، در سال ۹۸ به ۱۲.۷۵ میلیون تن و در سال ۹۹ به ۱۷.۶ میلیون تن برشد. هر یک تن اتان یعنی حداقل هزار دلار صادرات و تولید.

وزیر نفت افزود: باید واحدهای الفینی راهاندازی شوند و اتان را مصرف و پلاستیک تولید کنند که پالایشگاه بیدیلند به همین منظور در دستور کار است.

وی تصریح کرد: این پالایشگاه که نیمه نخست سال آینده به مدار میآید، ۲ میلیارد فوت مکعب خوراک دارد که از گازهای منطقه خوزستان می گیرد و اتان و پروپان و بوتان می دهد. احداث واحد استحصال اتان پارسیان، انجیال ۳۲۰۰ در غرب کارون، انجیال ۳۱۰۰ در منطقه ایلام و تکمیل انجیال خارک هم در دستور کار است. واحد بوشهر نیز سال آینده به مدار میآید.

وی با اشاره به اینکه متانول کاوه، فاز نخست پتروشیمی بوشهر، الفین پتروشیمی ایلام، متانول سبلان و پتروشیمی میاندواب و ... از جمله طرحهای مهم دیگری هستند که در دست اقدام قرار دارند گفت: ارزش تولیدات آنها بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است.

وی افزود: خوراک پتروشیمیها به خوبی قابل تامین است.

زنگنه ابراز امیدواری کرد: مجتمع پالایشی سیراف ظرفیت پالایش ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گاز را دارد و قراردادهای آن آماده اجرا بود که به دلایلی که پیش آمد، متوقف شد و الان کسی فاینانس نمی کند و امیدواریم اگر صندوق توسعه ملی کمک کند بتوانیم این طرح را نیز تا پایان دولت اجرایی کنیم. در این صورت دیگر میعاناتی برای صادرات نخواهیم داشت.

 

منبع:پاسارگادتحلیل

کد خبر 394812

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =