سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری خارجی ها در "شبریز"

مدیرعامل شرکت پالایشگاه تبریز ضمن اشاره به پروژه های در دست اجرا و مهمترین دستاوردها در سال ۹۶ از مذاکره با شرکت های چینی و روسی برای سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری خبر داد.

به گزارش بورس آنلاین، غلامرضا باقری دیزج در جمع خبرنگاران از مذاکره با شرکت های چینی و روسی برای سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری در پالایشگاه تبریز خبر داد و گفت: این سرمایه گذاری در راستای ارتقای کیفی و کمی محصولات تولیدی انجام می شود.

وی با اشاره پروژه های در دست اجرای این شرکت افزود: پروژه گوگرد زدایی از نفت گاز با هدف تبدیل کل نفت گاز تولیدی به استاندارد یورو چهار با اعتبار 48.61 میلیون یورو و 88.5 میلیارد تومان در حال اجرا است. پروژه تولید روغن پایه گروه 1 و 2 در واحد گوگرد زدایی از نفت گاز قدیم با اعتبار 4 میلیاردتومان با هدف تولید محصولات پالایشی با ارزش افزوده بالا اجرا شده که در حال تولید آزمایشی است.

این مقام مسئول با اشاره به پروژه تغییر کاربری واحد بنزین سازی قدیم به ایزو مریزاسیون در این شرکت گفت: این طرح با اعتبار 50 میلیارد تومان و با هدف تولید نفتای سبک با اکتان بالا جهت تولید کل بنزین با استاندارد یورو چهار اجرایی می شود.با توجه به کمبود آب، این شرکت توانسته میزان دورریز آب را در حدود 70 متر مکعب در ساعت کاهش دهد و برای افزایش میزان بازیافت آب های آلوده و کاهش هدر رفت آب پروژه احداث واحد آر.او با اعتبار 15 میلیارد تومان در حال احداث است.

باقری دیزج مهمترین دستاوردهای شرکت در سال گذشته را فرآورش نفت خام به میزان 3.8 درصد بیشتر از برنامه، تغییر کاربری واحد تصفیه گازوئیل قدیمی جهت تولید روغن پایه، تغییر کاربری واحد بلا استفاده بنزین سازی قدیم به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک بدون نیاز به احداث واحد جدید کاهش ضایعات، کاهش 7 درصدی اندیس انرژی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه پالایشگاه تبریز از لحاظ ظرفیت در رده چهارم پالایشگاه‌ها قرار دارد، گفت: سهم این پالایشگاه در تامین نیاز هفت درصد اما به دلیل همسایگی با چندین کشور از موقعیت خاصی برخوردار است.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز با اشاره به راه اندازی واحد تولید قیرسازی در این شرکت گفت: این پروژه بعد از دو سال فعالیت متوقف شد که در حال اخذ مجوزها برای راه‌اندازی دوباره آن هستیم.از آنجایی که پالایشگاه تبریز تولید کننده خوراک قیرسازی است باید خوراک آن را به بورس عرضه و از بورس خریداری کند و همه اقدامات جهت دریافت مجوز راه اندازی انجام شده است.

تدابیر لازم برای تامین تجهیزات در زمان تحریم

باقری دیزج درخصوص خروج آمریکا از برجام نیز گفت: ممکن است تحریم موجب کندی برخی فعالیت‌ها شود اما با مدیریت درست مشکلی ایجاد نخواهد شد و تدابیر لازم برای تامین تجهیزات در زمان تحریم اندیشیده شده است. پالایشگاه تبریز در سال ۵.۵ میلیون تن محصول به بازار عرضه می‌کند که ۹۰ درصد محصولات ماهیت سوختی داشته و سایر محصولات از طریق بورس عرضه می‌شود. ۵۰ درصد بنزین تولیدی در این پالایشگاه هم طبق استاندارد یورو چهار تولید می شود ضمن اینکه بنزین معمولی تولیدی این شرکت 90 درصد شاخص های پاک را دارا است.

وی افزود: مهم ترین هدف "شبریز" حرکت در مسیر سیاست های دولت برای تولید سوخت پاک و در کنار آن تنوع بخشی به محصولات با ارزش افزوده بیشتر برای رساندن سود بیشتر به سهامداران، انجام مسئولیت های اجتماعی و حرکت در مسیر توسعه پایدار است.شاخص های اقتصادی، فنی و علمی این شرکت نسبت به سال گذشته رشد بسیار بالایی داشته و تلاش می کنیم در سال جاری این روند حفظ و بهبود یابد.

بنابراین گزارش،شرکت پالایش نفت تبریز با سرمایه اسمی 388.4 میلیارد تومانی در بازار اول بورس درج شده و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با 48.5 درصد و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با 20 درصد سهم در ترکیب سهامداری ان حضور دارند.

 

منبع: بورس پرس

کد خبر 394540

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =