در روزهای دلچسب سرمایه گذاران ،سهامداران عمده ،مسئولانه و حرفه ای عمل کنند

معاون سابق نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس با اشاره به مسئولیت خطیر سهامداران عمده ،مدیران سرمایه گذاری و هلدینگ ها در مدیریت بازار تاکید کرد این افراد بایستی در اتخاذ تصمیمات حرفه ای برای سهام تحت مدیریت خود به گونه ای عمل کنند که به بازار ضربه نزنند.

به گزارش بورس آنلاین، محمود رضا خواجه نصیری مدیرعامل تامین سرمایه تمدن  با اشاره به تحقق پیش بینی های در مورد حرکت  بورس و شروع حرکت روبه رشد و افزایش قیمتها و معاملات  در  آن گفت:  تغییر جهت نقدینگی به سمت بازار سرمایه  در کنار سایر عوامل متعدد از جمله

ایجاد فضای اقتصادی و بازار جدید ،مطمئن ،شفاف و همچنین سیاست گذاری های که در حوزه ارزی بایستی انجام می شد و شد منجر به آماده شدن رشد بازار سرمایه به شکل بالقوه شد و  به گونه ای شد که امروز شاهد بهبود حاشیه سود شرکتها هستیم.

وی افزود:  نکته اساسی که دراین مقطع با ورود جریان نقدینگی و متناسب با افزایش تقاضای بازار باید مدنظر تعداد زیادی از مدیران شرکتهای سرمایه گذاری وهلدینگ وصاحبان سهام  و همچنین بخش حقوقی  بانک ها و صندوقها بازنشستگی  قرار گیرد آن است که دیر یا زود با توجه به شرایط ، سیاست  و همچنین نقدینگی که لازم دارند وارد بازار شده  و از فضای ایجاد شده در جریان بازار استفاده و نقدینگی تامین کنند.

معاون سابق نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس با اشاره به انفعال و عدم تصمیم گیری فعالانه  و جسورانه در نحوه بازار گردانی  ؛فروش ،خرید معاملات در طول سالهای اخیر خاطرنشان کرد : با توجه به روند  کنونی بازار و حرکتهای خوبی که درآن شروع شده ، شرکت های سرمایه گذاری، هلدینگ ها  و صاحبان سهام حقوقی می توانند روندبازار را تحت تاثیر قرار داده و به صورت خیلی هوشمندانه و دقیق عمل کنند.

دو گام اساسی

به گفته وی این افراد در عرضه سهام خود در  بازار خرد و فروش سهام توسط شرکت های سرمایه گذاری ،هلدینگ  و ... به عنوان سهامداران خرد و عمده؛  در گام اول باید  توجه داشته باشند  که   بازخورد درستی از وضعیت  تقاضای بازار داشته و متناسب با آن عرضه کنند.

خواجه نصیری تصریح کرد: در گام دوم این افراد نباید گمان کنند که  سقف قیمتی سهام در بازار؛  نقطه ای است که آنها عرضه خواهند کرد  و باید توجه داشته باشند که  تصمیم گیری در خصوص بازار گردانی عرضه و سهامداری عمده  به صورتی باشد  که فعالیت  سهامداران عمده منجر به  اثرگذاری غیر عادی و روند منفی در بازار نشود.

 وی افزود : به این ترتیب که  به گونه ای انجام شود که  با 2 مولفه  قیمت و   حجم قابل فروش دارایی ها  براساس برنامه ریزی ها   مورد اندازه گیری باشد.

خواجه نصیری  به همه مدیران  سرمایه گذاری  ،هلدینگ و صاحبان سهام  که برنامه ای  برای فروش  سهام  در بازار  و به خصوص  بازار مثبت  دارند پیشنهاد کرد  که با ایجاد کارگروه های تخصصی ، ارزیابی تقاضای بازار و روش های فروش  به صورت پله ای عرضه کنند به گونه ای که به ذات تقاضای بازار ضربه نزده  وبه سخن دیگر  قیمت عرضه  به صورت میانگین عرضه در طول دوره باشد  و همه  درانتظار فروش در پیک قیمت نباشند .

نقش کانون نهادهای مالی حرفه ای تر کردن رفتار سهامداران  حقوقی

به گفته مدیرعامل تامین سرمایه تمدن اعضای هیات مدیره  و ارزیابان  شرکت های سرمایه گذاری هلدینگ  و سهامداران آن  که مدیریت  شرکت های فعال در حوزه سرمایه گذاری را ارزیابی میکنند  ؛نباید  همواره به دنبال آن باشند که اگر قیمت سهمی تا یک هدف حرکت کرد  و به میانگین فروش مبتنی بر روند بازار توسط مدیریت شکل گرفت؛ حجم فروش و توانایی را درنظر بگیرند.

خواجه نصیری تصریح کرد: این افراد  باید همواره خود  را به عنوان  بازار گردان غیر رسمی که سهامدار عمده آن هستند در نظر گرفته و  مسئولیت خود درمورد بازار را  مدنظر قرار دهند  و ارزیابی خود برای نحوه مدیریت  برای یک دوره  مدیریت  طولانی تلقی کرده   و به هیچ وجه قیمت ها را مبنای این موضوع قرار ندهند.

به اعتقاد مدیرعامل تامین سرمایه تمدن ؛سهام سهامداران عمده نباید به شکل ماشه ای بر سر بازار باشد که  بر سرآن چکانده و  بازار را تحت تاثیر قرار داده و فضای مثبت  آن را منفی کند.

خواجه نصیری افزود: دراین میان کانون  نهادهای مالی و سرمایه گذاری که این روزها  نقش پررنگ تری در هماهنگی نهادهای مالی و سرمایه گذاری دارند ؛ می تواند  درجهت   حرفه ای تر کردن  رفتار سهامداران  حقوقی در بازار و ترویج رویه های تخصصی درمدیریت پرتفو  و فعالیت  مسئولانه  در بازار توسط سهامداران عمده اقدام کند.

اتخاذ روش های علمی در عرضه

معاون سابق نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس با اشاره به اینکه   روند عرضه باید مبتنی بر روشهای علمی و روز دنیا و همچنین مبتنی بر تئوری هایی از جنس تحلیل  بازار باشد خاطرنشان کرد:   به طور کلی برای شرکتهای سهامی و هلدینگ  2 مصرع  فعالیت وجود دارد که   مصرع اول  آن  تحلیل ،ارزیابی و خرید سهام خوب یا نگهداری و بررسی آن است  و مصرع دوم  آن برنامه ریزی از جنس عملیات و فعالیت بازار ،نحوه تقاضا و رفتار بازار باشد  تا بتوانند موفق عمل کرده و  درخرید و فروش خود از لحاظ حجم ،قیمت و  شرایط حالتی بهینه  به دست اورند .

به گفته خواجه نصیری  این نکته ای مهمی است که در شرایط فعلی بازار بسیار باید مورد توجه قرار گیرد چراکه عدم توجه به آن در دفعات  قبلی رشد و افزایش تقاضا  بازار به آن ضربه زده  و پیرو همین  از همه بازار  و مدیران  سرمایه گذاری  درخواست می شود که به این موضوع توجه ویژه کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن با تاکید بر اینکه در حال حاضر نبایستی برترین اطلاعات بازار تصمیم گیری بخش حقوقی فروش سهام  باشد گفت : در چنین  شرایطی  باید روش هایی علمی ، متعهدانه و  مبتنی بر روش های پیشرفته  و تئوری های بازار های مالی دنیا  استخراج شود و حدامکان  به نحوی باشد که به بازار و شرکتها کمک شود ضمن اینکه    سرمایه گذاران و بخش حقیقی  بازار سرمایه  باید بدانند که این امکان  که با افزایش قیمت ها  نسبت ریسک  به بازده  انتظاری  افزایش یابد وجود دارد و این مهم و این مهم باید  درتصمیم گیری ها لحاظ شود .

خواجه نصیری تصریح کرد: اینافرادباید توجه داشته باشند که  قرار نیست  روند سریع  و تند و تیز بازار در کوتاه مدت  همیشگی باشد  بنابراین بایستی  اهداف  میان مدت  و بلند مدت  خود را  در بازار تبیین  و براساس آنها  تصمیم گیری و درخواست  فروش  بر روی آن لحاظ کنند. چراکه تدوین اهداف درست و منطقی سرمایه گذاران و جلوگیری از  تاثیر 100 درصدی هیجانات  بازار  در تصمیمات  سرمایه گذاری می تواند  برگ برنده ای برای سرمایه گذارانی باشد که با تحلیل وارد  و این تحلیل  را مبنای تصمیم گیری قرار داده اند و حاضرند تا حدودی از بازار کوتاه مدت گذشته  و ثبات بازدهی خود را افزایش دهند .  

کد خبر 394041

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =