فقط نماد ۵۰ درصد از اوراق سال ۹۶ بازگشایی شده است

مهدی بنانی، مدیر کل مدیریت بدهی ها و تعهدات عمومی دولت در خصوص تاثیر اوراق منتشر شده از سوی دولت در افزایش نرخ بازار، به «رسانه بازار سرمایه» گفت: انتشار اسناد خزانه مربوط به سال گذشته می‌شود. منتها نماد آن طی مدت اخیر به صورت تدریجی توسط سازمان بورس و فرابورس بسته به شرایط بازار گشوده می‌شود.

وی در ادامه افزود: بسیاری از اسنادی که در اختیار دستگاه‌ها سپرده شده، تاکنون حتی 50 درصد نمادشان هم باز نشده است.

بنانی با رد تاثیر گذاری اوراق منتشر شده دولت در نرخ بازار گفت: چرا که این مسئله تابع شرایط اقتصادی کشور است. اگر پیش از دی ماه سال گذشته به آمار اوراق منتشره توسط دولت و نرخ‌های بازار بدهی توجه شود، درمی‌یابیم که حجم قابل توجهی که قادر به تغییر نرخ بازار باشد، منتشر نشده است.

وی تصریح کرد: بنابراین لازم به ذکر است که این اوراق در گذشته منتشر شده و در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته تا آنها بتوانند به پیمانکاران واگذار کنند.

مدیر کل مدیریت بدهی ها و تعهدات عمومی دولت عنوان کرد: آخرین آماری که در اختیار است، نشان می‌دهد که تاکنون تنها نزدیک به 50 درصد از اوراقی که در سال پیش منتشر کرده‌ایم را دستگاه‌ها واگذار کرده‌اند. به همین دلیل به مدت دو ماه هم بر اساس اصلاح قانون محاسبات، مهلت استفاده از طرح‌ها و اعتبارات عمرانی را تا 31 شهریور هم تمدید کرده است. به این معنی که اوراق منتشر شده در سال 96، دو ماه دیگر هم وقت دارد که دستگاه‌ها بتوانند آن را به پیمانکارانشان واگذار کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین الزاما آن عدد اسمی میزان اوراق منتشره که در تابلوی اطلاعیه فرابورس آمده، این ذهنیت را نباید ایجاد کند که به دست پیمانکاران هم رسیده است.

بنانی گفت: اگر به آمار حجم معاملات توجهی شود، می‌توان دریافت افرادی که اوراق را دریافت می‌کنند، الزاما همان لحظه هم آن را عرضه نمی‌کنند. یعنی همانند اوراق نقدی نیست که اگر امروز هزار میلیارد تومان اوراق به صورت نقد منتشر شود، عینا در بازار این رقم را جذب کند.

وی در ادامه افزود: اما اسناد خزانه این چنین قابلیتی ندارد؛ اخزا تحویل اشخاص و طلبکاران شده و آنها هم بر مبنای نیازی که به نقدینگی دارند، در شرایط بازار آن را به مرور عرضه می‌کنند.

مدیر کل مدیریت بدهی ها و تعهدات عمومی دولت تاکید کرد: بنابراین برای بررسی روند میزان عرضه، باید این سوال را از سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مطرح کرد که در هر مقطع چه میزان اوراق را به نام اشخاص ثبت کرده‌اند؛ سپس بر اساس این آمار باید بررسی که آیا میزان آن به حدی بوده که در تغییر و جابجایی نرخ تاثیر بگذارد، یا خیر.

بنانی در پایان خاطرنشان کرد: دولت از ابتدای سال جاری تا امروز نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده است، منتها نماد هیچ کدام از این اوراق در بورس گشوده نشده است. بلکه در ابتدای فرآیند واگذاری قرار داشته و تا تیر ماه سال آینده این روند به درازا خواهد کشید.

کد خبر 393923

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =