ورود نیروگاه دیگر " سرمایه گذاری غدیر" به شبکه سراسری

شرکت سرمایه گذاری غدیر پس از راه اندازی یک نیروگاه حرارتی ویک نیروگاه خورشیدی , از نیروگاهی دیگر در مهریز یزد بهره برداری کرد .

هلدینگ برق وانرژی سرمایه گذاری غدیر که بامشارکت یک سرمایه گذار اروپایی در اوایل سال گذشته موفق به اجرای اولین نیروگاه ده مگاواتی خورشیدی ترکر دار( single axes ) کشور در استان اصفهان شده بود , درهفته گذشته دومین نیروگاه خورشیدی خود را وارد مدار نمود . یکی ازویژگی های منحصر به فرد نیروگاههای خورشیدی غدیر این است که صفحات خورشیدی آن به تکنولوژی سیستم ترکر مجهز است , وجود چنین سیستمی باعث می شود که صفحات خورشیدی دارای حرکت بوده به گونه ای که همواره خورشید به صورت عمود بر آنها بتابد . تولید انرژی در این نیروگاه  از نیروگاههای مشابه که در آنها صفحات خورشیدی ثابت است بیشتر می باشد .

درهمین راستا متولیان نایب رییس هیات مدیره هلدینگ برق وانرژی غدیر با اشاره به این مطلب که ما با نگاهی ملی و بنگاهی وارد سرمایه گذاری دراین عرصه شده ایم در خصوص پروژه یادشده تصریح کرد : نیروگاه خورشیدی مهریز پنجشنبه هفته گذشته با حضور وزیر محترم نیرو به بهره برداری رسید رسماً وارد شبکه سراسری شد .

وی درباره ویژگی های این نیروگاه گفت : ظرفیت این نیروگاه 10 مگاوات است ؛ دراین نیروگاه 37048 پنل خورشیدی به کار رفته که ظرفیت هریک از این پنلها 270 وات است, دراین نیروگاه از 214 عدد اینورتر 36 کیلوواتی و 52 عدد موتور یک کیلوواتی نیز استفاده شده است .

این مدیر باسابقه درگروه سرمایه گذاری غدیر ضمن اشاره به تلاش های این شرکت درراستای توسعه وبهره وری از تکنولوژیهای جدید درپروژه های غدیر گفت : هزینه نگهداری نیروگاههای خورشیدی در مقایسه با نیروگاههای حرارتی بسیار ناچیز است وی در مقایسه نیروگاه خورشیدی با حرارتی گفت : هزینه اجرای این نیروگاهها دوبرابر نیروگاههای حرارتی با ظرفیت مشابه است اما برای کشور مزایای زیادی دارد از آن جمله عدم استفاده از سوخت که به تبع آن از آلوده شدن محیط زیست جلوگیری می شود وعدم استفاده از آب که در کشور کم آبی مثل ایران که بحران آب وجود دارد ایجاد چنین نیروگاههایی به شدت توصیه می شود ؛ این نیروگاه باعث صرفه جویی 9/6 میلیون متر مکعب گاز و4/5 میلیون لیتر آب وجلوگیری از 7/15 هزار تن گازهای گلخانه ای شده است .

وی درپاسخ به این سؤال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه اکنون که دولت مشتری نیروگاههای خورشیدی به شمار می رود آیا مطالبات مربوط به فروش برق را دریافت کرده اید ؟ تصریح کرد در خصوص نیروگاههای حرارتی می توان گفت که مطالبات شرکتها به تعویق افتاده اما تا کنون وزارت نیرو در پرداخت پول برق نیروگاههای تجدید پذیر موفق عمل کرده زیرا در قانون ردیف بودجه ای خاص برای این منظور تعریف شده که مابه التفاوت تعرفه نیروگاههای تجدید پذیر توسط مشترکین تامین ودر حسابی جداگانه در خزانه مدیریت می شود .

وی گفت : نرخ فروش برق این نیروگاه براساس یک قرار داد PPA  با وزارت نیرو به میزان 4900 ریال به ازای هر کیلووات می باشد .

وی با اشاره به اینکه استراتژی شرکت سرمایه گذاری غدیر تولید ده درصد از برق کشور در یک برنامه میان مدت بوده , در خصوص محاسبه نرخ برق در کشور توضیح داد که قیمت برقی که وزارت نیرو از بخش خصوصی خریداری می نماید هرساله باتوجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی ونرخ رسمی تسعیر ارز تعدیل می شود بنابراین سرمایه گذاری در این صنعت در کشور ایران در بلند مدت ریسک زیادی نخواهد داشت .

وی گفت : نرخ ارز درنظر گرفته شده درفعالیتهای غدیر همان نرخ رسمی بانک مرکزی است .

متولیان در خصوص بازگشت سرمایه گذاری در این نیروگاهها گفت : با توجه به زمان کوتاه اجرای نیروگاههای خورشیدی ( حدود 6 ماه ) درمقایسه با اجرای نیروگاههای حرارتی که بیش از 3 سال طول می کشد سرمایه گذاری سریع تر بازگشت داده می شود ؛ به همین دلیل شرکت سرمایه گذاری غدیر دربرنامه راهبردی خود این قبیل پروژه هارا که منافع مطلوبی برای سهامداران به همراه دارد جای داده است .

متولیان درواکنش به دیگر پرسش خبرنگار ما مبنی بر امکان بومی سازی کردن تجهیزات نیروگاه خورشیدی خاطر نشان کرد : این امکان در کشور وجود دارد وشرکتهایی نیز اقدام به این کار کرده اند وما با آنها در ارتباط هستیم . در نیروگاههایی که تاکنون ساخته شده بخشهای قابل توجهی از تولیدات داخلی استفاده شده ودر صورتیکه تجهیزات اصلی نیروگاه مثل صفحات خورشیدی واینورتورها یی که توسط شرکتهای داخلی تولید خواهد شد بتواند استانداردهای مورد نظر وزارت نیرو را داشته باشد در پروژه های آتی حتما از آنها استفاده خواهد شد .

متولیان به پروژه های دردست اجرای سرمایه گذاری غدیر در حوزه برق اشاره کرد وگفت این هلدینگ علاوه بر نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی قشم ونیروگاه سیکل ترکیبی 235 مگاواتی هرمز دو نیروگاه خورشیدی ده مگاواتی دیگربا شریک اروپایی خود دارد , یکی در قم اجرا شده که تاپایان تابستان به بهره برداری میرسد ودیگری درفهرج یزد می باشد که تا پایان امسال وارد مدار خواهد شد بنابراین مجموع تولید برق خورشیدی غدیر 40 مگاوات خواهد بود .

وی درپاسخ به این پرسش که آیا تولید برق از سوی نیروگاههای خورشیدی را میتوان به جای فروش به وزارت نیرو مستقیما به واحدهای صنعتی فروخت اظهار داشت : این امر را توصیه نمی کنیم زیرا هزینه برق نیروگاه خورشیدی گران تر از قیمتی است که واحدهای صنعتی از وزارت نیرو خریداری می کنند

کد خبر 393921

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =