عدم الزام قانونی برای عضویت  در کانون های بازار سرمایه

یادداشت/ شهریار شهمیری، مدیرعامل کارگزاری سهم‌آشنا؛ در ابتدا باید گفت نقش تخصصی کانون‌ها در بازارسرمایه و اقتصاد ایران بسیارمهم است. چراکه باتوجه به قانون اوراق بهادار، کانون‌های کارگزاران و نهادهای سرمایه‌گذاری در بورس تشکیل شدند.

 همچنین کانون‌کارگزاران باتوجه به الزام عضویت اعضا همیشه به عنوان یک نهاد قوی و تخصصی توانسته نقش خود را در تصمیمات بازارسرمایه ایفا کند، اما در ارتباط با کانون نهادهای سرمایه‌گذاری باید گفت اگرچه اقدامات  بسیار مفیدی تاکنون انجام شده، ولی نتوانسته به جایگاه واقعی خود در بورس و اقتصاد ایران دست یابد.

 

البته یکی از مهم‌ترین مسائل، عدم الزام نهادهای مالی برای عضویت در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری است که به نظرم باتوجه به این که سازمان‌بورس متولی امر است، باید الزام قانونی شرایط عضویت نهادهای مالی در کانون‌ها را  ایجاد کند.

این  مسئله موردی کلی است ولی مسائل جزیی‌تری هم وجود دارد، از جمله مسائل مربوط به انتخابات اعضای هیأت‌مدیره است که باتوجه به اینکه اعضای هیأت‌مدیره در دوره‌های مختلف یکجا انتخاب نمی‌شدند و به صورت دو یا سه نفر انتخاب می‌شدند. خب این یک مشکلی بود که الحمداله شاهد اصلاح این موضوع بودیم که ترکیب اعضا به صورت هفت نفر واحد انجام می‌شود، اما این انتظار هست که انتخابات اعضای هیأت‌مدیره کانون نهادها مثل انتخابات اعضای هیأت‌مدیره کانون کارگزاران به صورت تعاونی باشد، یعنی هر یک از اعضا فقط یک رای به خود اختصاص دهند و رای به صورت تجمعی نباشد که در بحث رقابتی نیفتد و بتوان ترکیب مناسب‌تر و بهتری داشته باشیم که یکی از آنها اصلاحات در انتخاب اعضاست.  گام اول این موضوع انجام شده و شاهد بودیم که هیأت‌مدیره این کانون در دو سال اخیر تغییر پیدا کردند. تاکید می‌کنم که بحث های رقابتی‌ که در شرکت‌های بورسی است، نباید در کانون‌ها وجود داشته باشد.

در حال حاضر شاهد هستیم که بسیاری از تصمیمات اقتصادی که در کشور گرفته می‌شود، با سرعت بالا و بدون در نظر گرفتن بسیاری از مسائل در حال انجام است به طور یقین کانون‌ها به عنوان نهاد تخصصی یکی از بهترین و قوی‌ترین بازوهای دولت محسوب می‌شوند، حتی در بحث قانون‌گذاری هم می‌توانند نظرات خود را اعمال کنند.

امیدوارم کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به مرحله ای برسد که حتی در قوانینی که مجلس تصویب می‌کند، نظرکارشناسان این مراکز هم لحاظ شود. چون اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، درگیر در مسایل اقتصادی هستند. مسلما استفاده از نظرات تخصصی آنها می‌تواند مفید باشد. به نظر می‌آید که در آینده کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، بتواند با برنامه‌ریزی به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند.

 

  • شماره ۲۵۲ هفته نامه بورس - صفحه۱۵
کد خبر 392714

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =