واکنش اولیه بورس ایران به خروج آمریکا از برجام

بورس ایران مانند تجارب گذشته نه تنها به خروج آمریکا از برجام بی اعتنایی کرد بلکه در ۶۰ دقیقه اول معاملات با رشد شاخص و قیمت سهام شرکت های بزرگ همراه شد.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از بورس پرس، در حالی همه فعالان اقتصادی و سیاسی و افکار عمومی ، شنبه آینده منتظر اعلام تصمیم آمریکا در مورد برجام بودند که شب گذشته ترامپ تکلیف این موضوع مهم را بعد از چند ماه کش و قوس و بیم و امید روشن کرد و با خروج یک طرفه از برجام از اعمال تحریم های سخت تر علیه ایران خبر داد.

این اقدام با مخالفت و عدم حمایت کشورهای اروپایی و تاکید بر ادامه برجام همراه شد و رئیس جمهور ایران هم تاکید کرد تا زمانی که منافع ملی ایران پابرجا باشد متعهد به توافق هسته ایی خواهد ماند.

با این تحولات، بازار سهام آمریکا با کاهش قیمت روبرو شد اما بورس تهران در اولین واکنش با افزایش ارقام شاخص آغاز بکار کرد و طی 60 دقیقه اول معاملات امروز ، شاخص با 182 واحد رشد به 93 هزار و 788 واحد رسید که ناشی از افزایش قیمت و اثر مثبت شرکت هایی چون پالایشگاه بندرعباس، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، همراه اول ، مخابرات، تاپیکو و سرمایه گذاری امید بود.

ارزش معاملات هم در یک ساعت اول با داد و ستد 176 میلیارد تومانی بیش از 689 میلیون سهم همراه شده است.

این گونه رفتارهای بورس بعد از اعلام رویدادهای بااهمیت سیاسی مسبوق به سابقه بوده و در دوران دولت احمدی نژاد و هنگام اعمال تحریم ها هم ، متغیرهای بازار سهام برخلاف باور عمومی با رشد همراه می شدند که ناشی از حمایت های عملی ، معاملات بلوکی، رشد قیمت سهام شرکت های بزرگ و پیش خور شدن آثار منفی تصمیم گیری های مهم بود.

با این اوصاف باید منتظر روزهای آینده بورس و همچنین بازارهای ارز و سکه و طلا به خروج آمریکا از برجام ماند.

کد خبر 392488

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =