مقایسه بورس تهران با ۳۵ عضو فدراسیون بورس‌های اروپا - آسیایی

فدراسیون بورس‌های اروپا - آسیایی موسوم به فیاس، وضعیت بورس تهران را بررسی و اعلام کرد این بورس در صدر بیشترین تعداد شرکت ها بوده و دومین بازار بعد از بورس ابوظبی است .

به گزارش بورس آنلاین به نقل از بورس پرس، فیاس (فدراسیون بورس‌های اروپا - آسیایی) برای نخستین بار براساس عملکرد مالی سال 2016 بورس های عضو، گزارشی درباره کار آمدی کسب و کارهای بورسی تهیه و متشر کرد.

این فدراسیون دارای 35 عضو اصلی، ناظر و وابسته از بیش از 20 کشور جهان از جمله بورس تهران، فرابورس، بورس کالا، کانون کارگزاران و شرکت‌های سپرده‌گزاری مرکزی است.

طبق این بررسی، ایران با حدود 400 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، بزرگترین اقتصاد و دومین کشور پرجمعیت پس از مصر بوده و بورس تهران با حضور 325 شرکت، در صدر بیشترین تعداد شرکت ها در بین اعضای فیاس معرفی شده و با ارزش بازار حدود 100 میلیارد دلاری ، دومین بازار بعد از بورس ابوظبی 120 میلیارد دلاری است .

براساس این گزارش، ارزش روز 100 میلیارد دلاری بورس تهران نسبت به تولید ناخالص داخلی، حدود 25 درصد و در رده های میانی اعضای فیاس قرار دارد و نشان دهنده ظرفیت بالقوه رشد ارزش این بازار است.

همجنین بورس تهران با ارزش معاملات حدود 20 میلیارد یورویی، در صدر عملکرد معاملاتی بوده اما نسبت به ارزش معاملات به تولید ناخالص داخلی آن 5 درصد بوده و بعد از بورس های امان، آتن و فلسطین با نسبت های 8.5 ، 8 و 5.5 درصدی در رده چهارم ایستاده است.

در میان 35 عضو فیاس ، 14 بورس انتفاعی حدود 25 میلیون یورو سود محقق شده و سود حاصل از عملکرد بورس تهران بیش از 10 میلیون یورو و متوسط سود بورس های انتفاعی طبقه متوسط ، کمتر از 3 میلیون یورو است.

همچنین در برابر بازدهی منفی 6 بورس ، باقی بورس ها سود ده بوده و حاشیه سود بورس های انتفاعی 30 و برای همه بورس ها 25 درصد برآورد شده و 40 درصد از مجموع درآمد اعضا از معاملات بورس ها حاصل شده و توصیه شده اعضا فیاس اقدام به ایجاد ساختار درآمد متنوع تری کنند.

کد خبر 392437

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =