سلب فرصت سودآوری بیشتر شرکت‌های معدنی

هفته‌نامه بورس: باید منتظر بود تا ببینیم آیا تعیین نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند التهاب حاکم در بازار را کاهش و نیاز متقاضیان را پاسخ دهد.

سید محمود سیدی، مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو با اشاره به تاثیرات نامطلوب تحولات اخیر ارز در فعالیت‌های اقتصادی و بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه منشا این تصمیم از سوی دولت به عنوان متولی اقتصاد کشور اتخاذ شده، آثار آن متوجه تمامی دست‌اندرکاران اقتصادی و فعالان بازار سرمایه هم می‌شود. سیدی افزود: اصولا اینگونه تصمیمات نمی تواند در کوتاه مدت تاثیر خوشایندی بر بازار بورس داشته باشد، لیکن در بلند مدت و با تعدیل شدن این قبیل آثار می‌توان به بازگشت رونق مجدد به بورس امیدوار بود. اگرچه این شرایط در گذشته به همین نحو تجربه شد، اما در حال حاضر چشم اندازی متصور نیست.

 

فروش سهام برای تأمین نقدینگی

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو در خصوص دلیل واگذاری مالکیت 10 درصد سهام شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر بیان داشت: سرمایه‌گذاری در شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر مربوط به اواخر سال 1390 است البته میزان سهام خریداری شده از سوی چادرملو به میزان 10 درصد کل سرمایه شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در آن سال بود که توانستیم در برنامه افزایش سرمایه شرکت مذکور طی سال‌های آتی مشارکت کنیم ودر نهایت میزان سرمایه چادرملو به مبلغ 800 میلیارد ریال رسید.اما در سال گذشته با توجه به نیاز نقدینگی و تمرکز منابع برای پیشبرد اهداف و اجرای طرح‌های جدید، سهام چادرملو در شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر را به فروش رسید.وی افزود:البته وجه حاصل از فروش این سهام صرف تأمین نیاز نقدینگی طرح احداث کارخانه احیاء چادرملو شد. همچنین این کارخانه سالانه بالغ بر یک میلیون و 550 هزارتن آهن اسفنجی تولید و نیاز کارخانه فولاد چادرملو که در مجاورت همین کارخانه در مجتمع صنعتی چادرملو ساخته شده است را تأمین می‌کند.

جبران کمبود سنگ آهن در گرو d19

وی درمورد آخرین وضعیت معدن d19 نیز گفت: انتظار می‌رود در آینده ای نزدیک وضعیت کسب مجوزهای باقیمانده برای بهره برداری از معدن d19 به نتیجه نهایی برسد. هر چند که تا کنون تاخیرات زیاد در تصمیم گیری، مانع آماده سازی این محدوده معدنی برای برداشت سنگ آهن شده است. همچنین با توجه به اینکه عملیات استخراج در این توده معدنی حدود 5 سال زمان می‌برد تا محصول نهایی یعنی سنگ آهن استخراج شود باید هرچه سریعتر تکلیف آن روشن شود. چرا که در حال حاضر هم با توجه به اجرای طرح‌های فولادی در کشور، کمبود سنگ آهن وجود دارد.

رشد نامتوازن زنجیره تولید فولاد

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو در خصوص چالش پیش رو در خصوص کمبود سنگ آهن برای واحد‌های فولاد سازی کشور گفت: مهمترین دلیل تأمین سنگ آهن مورد نیاز در ایران، رشد نامتوازن زنجیره تولید فولاد از بخش معدن تا تولید محصولات نهایی است.بدین معنی که حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای تأمین سنگ آهن مورد نیاز، با حجم سرمایه‌گذاری تولید محصول نهایی فولاد تناسب نداشت. البته این عدم تناسب می‌تواند به صورت عمده ناشی از نامهربانی‌هایی باشد که در گذشته نسبت به معدن صورت گرفته است. شاید در مطالعات طرح توازن و طرح آمایش، کارشناسان به این موضوع توجه داشته اند، لیکن در عمل و بخصوص از ناحیه قانونگذار که مجریان نیز مجبور به اجرای همین قوانین هستند، اتفاق صورت گرفته نتوانست وضعیت قابل اطمینانی را برای توسعه طرح‌های معدنی به دنبال داشته باشد.

مهمترین اقدامات برای رونق فعالیت‌های معدنی

سیدی اظهار داشت: همچنین با زیر پا گذاشتن قانون معادن به عنوان قانون مادر و خلق احکام قانونی از قبیل پرداخت حق انتفاع، فرصت و مجال سودآوری بیشتر شرکت‌های معدنی، در تأمین طرح‌های معدنی خود از محل تبدیل مطالبات سهامداران به افزایش سرمایه سلب شد. البته قوانین دست و پاگیر و تعدد مراجع تصمیم‌گیری برای صدور مجوز‌های لازم جهت اجرای طرح‌های معدنی و استفاده از پهنه‌های معدنی جدید نیز، از مشکلات و مصائبی است که دامنگیر شده است. وی مهمترین اقدامات برای رونق فعالیت‌های معدنی را، توسعه طرح‌های اکتشافی، روان‌سازی امور قانونی بهره برداری از معادن و تخصیص تسهیلات بانکی بلند مدت برای بهره برداری از پهنه‌های جدید معدنی با تمرکز برای برون رفت از بحران کمبود سنگ آهن، برشمرد.

حق انتفاع همچنان نامعلوم

سیدی در مورد وضعیت حق انتفاع پرداختی برای سال 97 ومیزان پرداختی و بدهی سال 96 چادرملو گفت:با توجه به قرارداد فیمابین شرکت چادرملو و ایمیدرو، ضرائب محاسبه حق انتفاع امسال نسبت به سال قبل تفاوتی نخواهد داشت و در حال حاضر مجموع بدهی شرکت بابت حق انتفاع سال‌های 95 و 96، حدود چهار هزار میلیارد ریال است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نسبت به پرداخت حق انتفاع معوقه در سال 1397 اقدام خواهد شد.وی تاثیر تکمیل زنجیره ارزش بر کم شـدن حق انتفاع پرداختی در سال 97 را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به گسترش فعالیت‌های شرکت در صنایع پائین دستی معدنی و احداث کارخانه گندله‌سازی، آهن اسفنجی و فولاد، اصولا کاهش حق انتفاع به صورت پلکانی می‌تواند بر کاهش هزینه‌ها تاثیر بگذارد. لیکن تعیین مقدار آن در حال حاضر مشخص نیست.

 

  • شماره ۲۴۸ هفته نامه بورس - صفحه ۱۲
کد خبر 392353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =