سرمایه‌ صندوق‌های سهامی و مختلط همچنان درحال کاهش

هفته نامه بورس: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اولین ماه سال ۱۳۹۷ مجموعا معادل ۲۰ میلیارد ریال بزرگتر شدند اما همه این افزایش سرمایه مربوط به صندوق‌های با درآمد ثابت بود و سرمایه‌ صندوق‌های سهامی و مختلط همچنان در حال کاهش است.

پس از ماجرای انتشار اوراق سپرده بانکی 20 درصد توسط دولت در اواخر سال 96، حجم زیادی از سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاهش یافت و روند این کاهش سرمایه از آن زمان تا به امروز ادامه دارد. مسلما اتفاقات دیگر اقتصادی مثل نرخ ارز و بازار سکه و طلا و وضعیت بازار سرمایه نیز در این روند موثر بوده است. ولی این سوال همچنان در ذهن‌ها باقی است که فایده‌ انتشار اوراق سپرده 20 درصد بانکی در آن زمان چه بود؟

«گنجینه زرین شهر» در فرازو فرود

از میان صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق گنجینه زرین شهر بیش از 29 میلیارد ریال جذب سرمایه در این ماه داشت که با اختلاف 18 میلیارد ریالی نسبت به صندوق بعدی، بالاترین جذب سرمایه در فروردین‌ماه است. شاید بتوان تبلیغات میدانی این صندوق متعلق به تأمین سرمایه تمدن را عامل اصلی این موضوع دانست. نکته جالب اینکه همین صندوق در این ماه بیشترین خروج سرمایه در بین همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز با کاهش سرمایه 25 میلیارد ریالی داشت. البته بازده نه چندان بالای این صندوق در سال 96 و ادامه این روند در امسال، می‌تواند از عوامل این کاهش سرمایه باشد.

پربازده‌ترین‌ها و تداوم روند مثبت

بر پایه این گزارش اما پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این ماه متعلق به بازارگردانی‌ها بود. صندوق‌های تدبیرگردان فردا، سپهر آتی خوارزمی، تجارت ایرانیان اعتماد و گروه دی به ترتیب با 19.27، 16.51، 5.77 و 3.15 بیشترین بازدهی‌ها را در بین همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثبت کردند.البته صندوق قابل معامله پارند پایدار سپهر با 3.01 درصد و با درآمد ثابت توسعه سرمایه نیکی با 2.89 درصد بازدهی نیز چهارم و پنجم بودند. صندوق توسعه سرمایه نیکی روند مثبت سال گذشته خود را ادامه داده است. این صندوق در سال 96 بازده 27.29 درصد را ثبت کرد و در بین صندوق‌های با درآمد ثابت دوم شد.

در انتظار بازدهی

همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی این ماه نیز مانند ماه‌های انتهایی سال 96، در بین صندوق‌های پربازده نبودند و باید دید که آیا صندوق‌هایی مثل سهامی آوای ثروت کیان که در سال گذشته بازدهی بالاتر از 60 درصد را ثبت کردند، امسال هم قادر به رسیدن به این درصدها هستند یا خیر.

منبع: سامانه رسام (صفرتاصد صندوق‌های سرمایه‌گذاری)

 

  • شماره ۲۴۷ هفته نامه بورس - صفحه۹
کد خبر 392236

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =