تقویت بازار بدهی در سال ۹۶

بازار بدهی بدون فرابورس ایران بی معناست

هامونی با اشاره به ورود تمام اوراق دولتی به بازار بدهی فرابورس گفت: این اوراق پیش از این، بیرون از بازار سرمایه معامله می شد اما در سال گذشته تمامی این اوراق در بازار فرابورس پذیرش شدند و معاملات ثانویه آنها در فرابورس شکل گرفت؛ لذا با این اتفاق، نرخ های افسار گسیخته بازار بدهی که در خارج از بازار سرمایه شکل گرفته بود، مهار شد.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در خصوص عملکرد سال 96 شرکت فرابورس ایران گفت: در سال 96 فرابورس ایران شاهد اقدامات مثبت بسیاری بود که از مهمترین این اقدامات می توان به تقویت بازار بدهی ایران اشاره کرد.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از سنا امیر هامونی، با اشاره به ورود تمام اوراق دولتی به بازار بدهی فرابورس گفت: این اوراق پیش از این بیرون از بازار سرمایه معامله می شد اما در سال گذشته تمامی این اوراق در بازار فرابورس ایران پذیرش شدند و معاملات ثانویه آنها در فرابورس شکل گرفت؛ لذا با این اتفاق، نرخ های افسار گسیخته بازار بدهی که در خارج از بازار سرمایه شکل گرفته بود، مهار شد.

وی ارزش بازار بدهی را در حال حاضر بیش از 49 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در پایان سال 96 ارزش بازاری فرابورس ایران به 145 هزار میلیارد تومان رسید.

هامونی با اشاره به ورود اوراق صکوک منفعت به فرابورس گفت: سال گذشته برای اولین بار صکوک منفعت با کمک کمیته فقهی سازمان بورس و همین طور شورای عالی بورس وارد بازار سرمایه و بیش از 5 هزار میلیارد تومان پذیره نویسی شد.

وی همچنین به پذیره نویسی اوراق صکوک اجاره سهام برای تامین مالی مجموعه تامین اجتماعی و هلیدنگ شستا اشاره کرد و گفت: بیش از 3 هزار میلیارد تومان صکوک اجاره سهام برای مجموعه تامین اجتماعی و هلدینگ شستا در فرابورس پذیره نویسی شد؛ ضمن اینکه در بازار بدهی شاهد ورود انواع اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت، طرح های انتفاعی و اوراق مرابحه برای تامین مالی گندم کشاورزان و وزارت بهداشت بودیم.

مدیرعامل فرابورس ایران اظهار داشت: به نظر می رسد اگر پیش از این فرابورس ایران جزیی از بازار بدهی کشور بود در حال حاضر یک رکن است و بدون فرابورس ایران بازار بدهی در کشور معنی پیدا نمی کند. این اتفاق، مشارکت و خدمتی است که فرابورس ایران توانسته در عرصه بازار بدهی و تنظیم نرخ در تامین مالی بنگاه ها انجام دهد و اثر گذار و ارزش آفرین باشد.

هامونی دیگر اقدام این مجموعه را در سال گذشته، عضویت در فدراسیون بورس های اروپایی آسیایی دانست و گفت: سال گذشته فرابورس ایران درهیات مدیره فدراسیون بورس های اروپایی و آسیایی عضو شد. همین طور نایب رییسی فرابورس ایران در کمیته کاری این فدراسیون اقدام خوب و مثبتی دیگری بود که اتفاق افتاد.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با تاکید بر عملکرد مثبت فرابورس در این فدراسیون گفت: با ابتکار فرابورس ایران، فدراسیون بورس های اروپایی آسیایی توانست به جایگاه قدیم خودش برگردد و ما شاهد چندین اتفاق مهم و اثر گذار در این فدراسیون بودیم که منجر به برگزاری اجلاس کمیته کاری این فدراسیون در مسقط با ریاست فرابورس ایران شد.

هامونی افزود: در این فدراسیون بیش از 34 بورس اروپایی و آسیایی حضور دارند؛ این اتفاق نقش فرابورس ایران را در حوزه بین الملل پررنگ و از آن مهمتر جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در عرضه بین الملل و اقتصاد کشور مستحکم تر می کند.

کد خبر 392093

اخبار مرتبط

  • فرابورس در سال ۹۹ چه عملکردی داشت؟

    فرابورس در سال ۹۹ چه عملکردی داشت؟

    در مجموع تامین‌ مالی فرابورس از چهار طریق عرضه اولیه، پذیره‌نویسی، افزایش سرمایه شرکت‌ها و اسناد خزانه اسلامی در سال ۹۹ با ۱۹۱ درصد رشد نسبت به سال پیش از آن رقم ۲۲۲ هزار و ۸۶۶ میلیارد تومان را ثبت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =