یارانه تولید با ۱۶ اصل   اقتصاد مقاومتی سازگار نیست

تا وقتی که رفتار سازمانی ما تغییر نکند،یکپارچگی صورت نمی‌گیرد

«اقتصاد مقاومتی؛ پایان وابستگی بخش خصوصی به دولت است»؛ این تعبیری است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از اقتصاد مقاومتی دارد و معتقد است که باید حداقل میزان وابستگی به دولت شکل‌گیرد تا بخش خصوصی درخواست كمك از دولت نکند و حتی با تاكید بر عدم دخالت دولت تنها در پی ایجاد بازار رقابتی منصفانه از سوی دولت باشد.این نگاه، موضوعی قابل تامل است که وزیر راه و شهرسازی از اقتصاد مقاومتی بیان می‌کند. در ادامه گزیده‌ای از دیدگاه‌های این عضو کابینه دولت دوازدهم، مرور می‌شود.

دوام کارکرد اقتصاد در تکانه‌ها

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: آنچه از طرف مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی مورد تایید است دوام کارکرد اقتصاد در برابر تكانه‌های داخلی و بین‌المللی است. تاكید ایشان در جزئیات هم بر بهره‌وری، ارتقای توان تولید ملی، رقابت‌پذیری و حضور بخش خصوصی است. وی ادامه داد: حالا اگر می‌خواهیم به هر یك از این جزئیات ورود پیدا كنیم باید صاحب یك اقتصاد حرفه‌ای و تولیدی با قدرت رقابت‌پذیری و حداكثر بهره‌وری بر مبنای فعالیت‌های بخش خصوصی باشیم.

اقتصاد مقاومتی؛ پایان وابستگی

آخوندی گفت: اقتصاد مقاومتی حداقل میزان وابستگی به دولت است. یعنی سرانجام باید روزی برسد كه بخش خصوصی نه تنها درخواست كمك از دولت نداشته باشد بلكه با تاكید بر عدم دخالت دولت تنها در پی ایجاد بازار رقابتی منصفانه از سوی دولت باشد. این مقام مسئول با بیان اینكه بهره‌وری در اقتصاد مقاومتی نكته حائز اهمیتی است گفت: باید میزان وابستگی به یارانه به حداقل و قدرت رقابتی به حداكثر برسد. این در حالی است كه برخی تعریف معكوس از اقتصاد مقاومتی دارند و فكر می‌كنند باید جلوی واردات را بگیریم و برای تولید یارانه دهیم،‌ در حالی كه این برداشت با هیچ یك از ۱۶ اصل اقتصاد مقاومتی سازگار نیست. وی تاكید كرد: باید با حداکثر توان زمینه‌های ایجاد اقتصاد رقابتی در کشورمان فراهم شود چراکه برای گرفتن سهم جهانی خود در مباحث اقتصادی، رقابتی كردن محصولات تولید داخل، ضرورتی اجتناب نا پذیر به شمار می‌آید. همچنین تحقق این دیدگاه، در راستای اجرای فرامین اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

رفع عدم تعادل‌های منطقه

وزير راه و شهرسازی گفت: یكی از كارهایی كه باید در اقتصاد مقاومتی انجام دهیم بحث رفع عدم تعادل‌های منطقه است. برهمین اساس حتما باید بنادر قدیمی‌تر نیز فعال شود و به بنادری مثل جاسك، میناب، تیاپ، سیریك و بندر لنگه توجه بیشتر شود. آخوندی گفت: اگر نگاهی به فعالیت بنادر کشورهای کوچک (از لحاظ مساحت جغرافیایی )حوزه خلیج فارس بیندازیم، درمی‌یابیم که آنها با تمام توان از ظرفیت‌های موجود بهره می‌برند. اما ما با این همه وسعت و قدمت،سهم قابل توجه در مباحث اقتصادی حوزه خلیج فارس نداریم. باید در این خصوص تدابیر راهبردی لحاظ شود تا به تعادل مطلوب منطقه‌ای دست یابیم. وی‌ با تاكید بر موقعیت خاص استان هرمزگان در مباحث تجارت بین‌المللی اظهار داشت:این استان به عنوان استانی برای سكوی صادرات می‌تواند نقش عمده‌ای در این باره داشته باشد. برهمین اساس پیشنهاد می‌شود كه كارگروهی در ستاد اقتصاد مقاومتی برای چگونگی افزایش صادرات ایجاد شود و اگر هم وجود دارد فعال‌تر شود و راه‌حل‌های خودرا به ما ارائه دهد.

آخوندی با بیان اینكه پایبند به اصول اقتصاد مقاومتی هستیم، گفت: این را هم تاكید می‌كنم كه چگونه با اقتصادی مقاومتی می‌توان در حوزه بین‌المللی ورود و ظهور داشته باشیم. باید سهم خود را از بازار رقابت جهانی به دست بیاوریم و كیك اقتصاد ایران را بزرگ كنیم نه اینكه هركسی بخواهد تنها سهمی از كیك موجود را به خود اختصاص دهد.

افزایش بهره‌وری

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اجرای سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» ابلاغی مقام معظم رهبری تصریح کرد: بر اساس این سیاست‌ها کلیدی ترین نکته، افزایش بهره‌وری بازنگری فرآیند‌ها در بخش‌های مختلف است. او با اشاره به اینکه اصلی ترین بحث، کارایی فرآیندهای انجام ماموریت در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه است، اظهار کرد: در طرح مدیریت ارتباط با شهروندان شبکه‌ای ایجاد شده است که مرحله به مرحله فرآیندها دیده می‌شود. وزیر راه و شهرسازی افزود: افزایش رضایت شهروندان مهمترین نتیجه‌ای است که از بازنگری فرآیند‌ها انجام امور باید به دست آید. همچنین فرآیندها از منظر کارایی برای شهروندان باید بازنگری شود. وی تاکید کرد: یکی از محورهای اصلی ارتباط با شهروندان از طریق فناوری اطلاعات است که باید یکپارچگی بین فرآیندها و استفاده از فناوری اطلاعات دیده شود.

آخوندی اظهار کرد: بهره‌وری به معنای رضایتمندی و رفاه شهروندان است و باید در مدیریت ارتباط با شهروندان این موضوع لحاظ و باید در این سیستم امکان دسترسی به اطلاعات مشترک فراهم شود. وی در خصوص ایجاد نظام حاکمیت و یکپارچگی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: اصلی ترین ماهیت تحول در یکپارچگی، تولید اطلاعات با محوریت انسان از جمله شهروندان و مدیران و اعضای جامعه است. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا وقتی که رفتار سازمانی ما تغییر نکند یکپارچگی صورت نمی‌گیرد و یکپارچگی باید با فرآیند تدریجی استقرار و شکل بگیرد.

 

  • ویژه نامه اقتصاد مقاومتی ماهنامه بازار و سرمایه - مسئولان
کد خبر 392040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =