برنامه سمگا برای افزایش بازدهی در بازار

بر اساس گزارش كارشناس رسمي، ارزش ذاتی هر سهم سمگا چند برابر قيمت بازار اين سهم است

هفته‌نامه بورس: شرکت گروه سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي با هدف ارتقای صنعت گردشگری همراه با کسب بازدهی مناسب برای تأمین منافع سهامداران ایجاد شد. تیم جدید مدیریت سمگا علاوه بر سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و هتلداری مطابق با استانداردهای بین‌المللی، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلند مدت در بورس و کسب بازدهی از این طریق را در دستور کار خود قرار داده و علاوه بر ایجاد پرتفوی بورسی در حال مذاکره برای خرید یک شرکت سبد‌گردانی برای توسعه فعالیت‌های خود در حوزه مالی است. شرکت همچنین قصد دارد ساختار مالی خود را اصلاح کند و به همین منظور دارایی‌ها، پروژه‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه خود را توسط کارشناس رسمی دادگستری در تاريخ 30/09/1396 ارزیابی و ارزش‌گذاری کرد و بر اين اساس ارزش ذاتی هر سهم سمگا چند برابر قيمت بازار آن به دست آمده است. گفتنی است شرکت سمگا مالک 47 درصد سهم شرکت نگین افق نیایش است. شنیده‌ها حاکی از آن است که ما به التفاوت ارزش روز و دفتری سهم سمگا از شرکت نگین افق نیایش حدود 5،000 میلیارد ریال برآورد شده است.

با توجه به اخبار و شنیده‌های پیرامون سمگا، در گفت‌‌وگو با علی سنگینیان، مدیرعامل شرکت سمگا، از برنامه‌های جدید اين شركت پرسیدیم. مشروح مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

لطفا شرکت‌های سمگا را معرفی کرده و ارزش روز آنها را به اطلاع سهامداران برسانید.

تعدادي از شركت‌هاي در مالكيت سمگا عبارتند از:

شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان: شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان(سهامی عام) در تاریخ 09/09/1385 به ثبت رسیده است. موضوع اصلی فعالیت شرکت به صورت خلاصه عبارت است از مشاوره و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، مجتمع‌ها، طرح‌ها و واحدهای تولیدی صنعتی و ساخت اماکن گردشگری، احداث، ایجاد کارخانجات و واحدهای صنعتی وکشاورزی و ساختمانی، گردشگری، انجام کلیه فعالیت‌های بازرگانی وخدماتی اعم از خرید و فروش، صادرات و واردات، توزیع و پخش کالاهای مجاز بازرگانی، امکان سنجی انواع پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری و مشارکت و عقد قرارداد با اشخاص... است. آخرین سرمایه شرکت سه هزار میلیارد (000/000/000/000/3) ریال و متشکل از 000/000/000/3سهم و ارزش اسمي هرسهم آن هزار ریال است. این در حالی است که طبق ارزش‌گذاری صورت گرفته ارزش هر سهم برابر 2.214ریال به دست آمده است. سمگا 20درصد از سهام اين شركت را در مالكيت دارد.

شرکت توسعه مجتمع‌های خدماتی رفاهی پارس زیگورات: شرکت مجتمع‌های خدماتی رفاهی پارس زیگورات در تاریخ 18/7/1388 به ثبت رسیده است. موضوع فعالیت شرکت به طور خلاصه، عبارت است از مشارکت، سرمایه‌گذاری، احداث و بهره‌برداری از انواع مجموعه‌های خدمات رفاهی، گردشگری شهری و بین راهی، هتل‌ها، هتل آپارتمان، دهکده‌های گردشگری، جایگاه‌های سوخت بنزین، گازوییلCNG، کمپینگ‌ها، مراکز نمایشگاهی، مشاوره و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، مجتمع‌ها، طرح‌ها، واحدهای تولیدی صنعتی، ساخت اماکن گردشگری، احداث و ایجاد کارخانجات و واحدهای صنعتی وگردشگری و انجام کلیه فعالیت‌های بازرگانی وخدماتی اعم از خرید و فروش، صادرات و واردات. آخرین سرمایه شرکت چهارصد میلیارد ريال (000/000/000/400) و متشکل از 40.000.000سهم و ارزش اسمي هرسهم 10هزار ریال می‌باشد. بعد از بروز رسانی دارایی‌های شرکت مذکور كه عمدتاً پرو‍ژه تجاري، اداري و اقامتي سيرجان است، ارزش ذاتی هر سهم برابر 94.780 تخمين زده شده‌ است. سمگا 38.25درصد از سهام اين شركت را در مالكيت دارد.

شركت لیزینگ شید (سهامی خاص): این شرکت در تاریخ 13 مهر 1379 تحت شماره 167151 با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و به‌عنوان سومین شرکت خصوصی لیزینگ کشور به فعالیت ادامه می‌دهد. شرکت لیزینگ شید از اعضای هیأت مؤسس و همچنین هیأت رئیسه انجمن شرکت‌های لیزینگ ایران است. سرمایه ثبت شده شرکت از مبلغ یک میلیارد در سال 1379 طی چندین مرحله تا مبلغ شصت میلیارد ریال در سال 1387 افزایش یافت. با توجه به مجوزهای دريافت شده و وجوه پرداخت شده توسط سهامداران، مقرر است افزایش سرمایه تا یکصد وهشتاد میلیارد ریال به‌زودی به ثبت برسد. پس از ارزش‌گذاری با توجه به جمیع جهات ارزش هر سهم شرکت 1.780 ریال برآورد شده است.

شرکت توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران: شرکت توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران درتاریخ 23/10/1388به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد. موضوع فعالیت شرکت عبارت است از ارائه خدمات رایانه‌ای، خرید و فروش و واردات و صادرات تجهیزات رایانه‌ای، ایجاد و اجرای سیستم‌های رایانه‌ای و برنامه نویسی معماری سازمانی بر مبنای فناوری اطلاعات. سرمایه شرکت مبلغ 000/000/000/8 ریال منقسم به 000/800سهم 10,000 ریالی است. ارزش هر سهم اين شركت با توجه ارزش دارايي‌ها و بدهي‌هاي آن 201.820 ریال برآورد شده است.

 چشم انداز شرکت سرمایه‌گذاری سمگا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران- سمگا را به عنوان اولین هلدینگ گردشگری در ایران می‌شناسیم. این هلدینگ اولین شرکت بخش خصوصی ایرانی است که به عضویت سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) درآمده‌است. چشم‌انداز سمگا تا افق 1404، تبدیل شدن به نماد توسعه گردشگری در کشور و شناخته شدن به‌عنوان یکی از سه برند برتر گردشگری در منطقه‌است. در این راستا، سمگا مأموریت خود را ارائه خدمات در بخش‌های مختلف زنجیره توسعه فعالیت‌های گردشگری تعریف کرده است. گفتنی است، بعد از تغییر تیم مدیریتی شرکت سمگا در راستای تأمین منافع سهامداران و دستیابی به بازدهی کوتاه مدت و حداکثری، با تشکیل تیمی کارآمد، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار داد و از این پس علاوه بر سرمایه‌گذاری بلند مدت در بخش گردشگری و هتلداری، به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز مي‌پردازيم.

 آیا سمگا قصد دارد حوزه سرمایه‌گذاری خود را تغییر دهد؟

هدف اولیه سمگا سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگري مطابق با استانداردهای جهانی است. در حال حاضر نيز بهره‌برداری از سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده و اقامتگاه‌هاي ساخته شده را در دستور کار دارد. اما به غیر از اهدافی که از قبل تعریف و دنبال می‌شدند، مدیریت جدید شرکت برای دستیابی به بازدهی کوتاه مدت، ورود به سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه را نيز در دستور کار خود قرار داده‌ ‌است. گفتنی است این سرمایه‌گذاری، تنها سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بورس نبوده بلکه سمگا قصد دارد با تکیه بر دانش مالی، سهم‌های ارزنده را در بازار سرمایه تشخیص داده و پس از انجام مذاکرات لازم اقدام به خرید بلوک‌های مدیریتی و کنترلی کند. در راستای فعالیت بیشتر در حوزه‌های مالی، شرکت سمگا در حال مذاکره با یک شرکت سبدگردان برای خرید سهام آن شرکت است.

 در مورد پروژه نگين افق نیایش شایعات بسیاری به گوش می‌رسد، می‌توانید در مورد آن بیشتر توضیح دهید؟

پروژه اداری- تجاری- اقامتی نگین افق نیایش در زمینی به مساحت تقریبی 15,796 متر مربع در منطقه 3 شهری تهران، در مجاورت بزرگراه نیایش واقع شده‌است. زیر بنای ناخالص کل طرح در حدود 293,762 متر مربع است. از جمله نقاط قوت این پروژه موقعیت جغرافیای مناسب این پروژه مانند دسترسی آسان، پوشش حمل و نقل عمومی مناسب، سطح اجتماعی و درآمدی بالاي ساکنین منطقه، جذابیت گردشگری و دسترسی آسان به امکانات گردشگری را می‌توان نام برد. عملیات اجرایی اولیه این پروژه در سال 1392 با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر31,203 میلیارد ريال آغاز شده‌است. دوره بازگشت سرمایه این طرح 4 ساله و نرخ بازده داخلی آن معادل 31 درصد پیش‌بینی شده‌است. گفتنی است 47 درصد از این پروژه متعلق به شرکت سمگا است که تفاوت ارزش دفتری و ارزش روز این دارایی (تنها سهم سمگا) حدود 5،000 میلیارد ریال است.

 توضیحاتی در خصوص اقدامات اخیر صورت گرفته بیان کنید.

از اقدامات اخیر شرکت می‌توان ورود در حوزه مرمت و بازسازی بناهای تاریخی از طریق برنده شدن در مزایده مرمت، احیاء و بهره برداری گراند هتل قزوین و کاروانسرای وکیل کرمان، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، انجام مذاکرات اولیه در رابطه با تأمین مالی پروژه‌ها از طریق انتشار اوراق بهادار بدهي و كاهش هزينه‌هاي مالي شركت‌هاي زيرمجموعه را نام برد.

 بررسی روند قیمتی سهم نشان از بازدهی حدود 5 درصدی سهم از ابتدای سال جاری تا کنون دارد. آیا برنامه‌ای برای اصلاح این موضوع دارید؟

دلایل بنیادی بسیاری از جمله افزایش ارزش ذاتی شرکت‌های زیر مجموعه و شرکت سمگا، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید و با بازدهي مناسب، بهبود وضعيت سودآوری شرکت‌های زیر مجموعه، فروش برخی دارایی‌ها براي ورود به حوزه‌های پربازده، برای افزایش قیمت سهام سمگا وجود دارد و اراده سهامدار عمده نیز حمایت تمام قد از سهام است و به همین منظور دارای صندوق بازارگردانی است، اما سایر سهامداران نیز باید ارزش واقعی سهم را بدانند و حاضر به فروش دارایی‌های خود پایین تر از ارزش ذاتی آن نباشند.

 با توجه به جمیع جهات و افزایش ارزش شرکت‌های زیر مجموعه، ارزش ذاتی هر سهم سمگا چقدر ارزیابی شده است؟

بنابر گزارش كارشناس رسمي دادگستري، پس از به‌روز رسانی دارایی‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه و پروژه‌ها، ارزش کل شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی وگردشگری ایران چند برابر ارزش بازار آن است.

 

  • شماره ۲۴۰ هفته نامه بورس - صفحه۱۴
کد خبر 391785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =