حذف eps بورس ایران را به بورس های توسعه یافته نزدیک می کند

حذف پیش بینی سود از صورت های مالی شرکت های بازار سرمایه اتفاقی است که مدت ها پیش در بورس های بزرگ و توسعه یافته دنیا رخ داده است و بازار سرمایه کشور ما نیز برای همگام شدن با بازارهای مالی دنیا باید این قدم را بر می داشت.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از عصر مالی ولی نادی قمی،  مدیرعامل تامین سرمایه نوین حذف پیش بینی سود از شرکت ها را دشوار اما مفید و کارگشا برای رفع برخی سوء استفاده های احتمالی در بازار سرمایه دانست و گفت: معمولا پیش بینی های سود شرکت ها با انحراف های زیادی محقق می شود که مهمترین دلایل آن نیز تعدد عوامل داخلی و خارجی تاثیر گذار بر اقتصاد کشور و تغییرات قیمت های جهانی است.

این کارشناس بازار سرمایه انحراف در تحقق بودجه را عامل گمراهی سرمایه گذاران و در برخی مواقع حبابی شدن قیمت ها دانست و گفت: البته برخی شرکت ها نیز برای جهت دهی به بازار پیش بینی سودهای گمراه کننده اعلام می کنند که با حذف eps زمینه چنین سوء استفاده هایی برطرف می شود.

وی موضوع دیگر را توقف های طولانی مدت نمادها به دلیل تعدیل های پیش بینی سود دانست و اظهار داشت: با حذف پیش بینی سود این مشکل که موجب ورود زیان های مادی و روانی زیادی به سهامداران علی الخصوص سهامداران خرد می شد هم رفع می شود.

مدیر عامل تامین سرمایه نوین با اشاره به توقف های طولانی مدت نمادها در بازار سرمایه گفت: این موضوع یکی از چالش های بزرگ بازار سرمایه بود که باعث کاهش نقد شوندگی این بازار و ایجاد دغدغه در سرمایه گذاران شده بود. اکثر سرمایه گذاران بازار سرمایه همیشه نگران توقف های طولانی مدت نماد و قفل شدن سرمایه های خود هستند که با حذف پیش بینی سود از صورت های مالی شرکت ها، این نگرانی مهم سرمایه گذاران برطرف می شود.

 وی درباره نگرانی برخی فعالات درباره عدم تقارن اطلاعاتی و ناکافی بودن اطلاعات یا ارایه اطلاعات گمراه کننده توسط اشخاص غیرحرفه ای در شرایط نبود پیش بینی سود گفت: چنین نگرانی هایی قابل درک است ولی می توان این موضوع را با تقویت عملکرد تحلیلگران و استفاده از شرکت های های مشاور سرمایه گذاری، تامین سرمایه ها، کارگزاری ها و شرکت های پردازش اطلاعات و نیز الزام شرکت ها به ارایه گزارش تفسیر مدیریتMD&A) ) تا حدودی حل کرد.

نادی با تاکید بر اینکه بورس های توسعه یافته خیلی پیش از ما چنین راهی را رفته اند، گفت: در همه دنیا معمولا اطلاعات پیش بینی سود توسط شرکت های پردازش اطلاعات و شرکت های مشاورسرمایه گذاری، کارگزاری ها و تامین سرمایه ها در اختیار سرمایه گذاران و بازار قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در همه بازارهای دنیا شرکت های تحلیلگر از کسب و کار پر رونقی برخورداند،گفت: با حذف پیش بینی سود این موضوع در بازار سرمایه ایران نیز تقویت می شود و جایگاه تحلیل و تحلیلگری ارتقا خواهد یافت.

کد خبر 390989

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =