آخرین خبرها از «والبر»

وضعیت صنعت دارو با رشد نرخ ارز و پابرجا ماندن مشکل در خصوص وصول مطالبات چندان تعریفی ندارد . اغلب نمادهای گروه دارو با مشکل جدی کمبود وجه نقد و ناتوانی در وصول مطالبات دست و پنجه نرم می کنند .

محمدعلی شیرازی مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت هلدینگ سرمایه گذاری البرز در خصوص دلایل افت قیمت سهم و سودآوری دارویی ها گفت: با توجه به اینکه در ماه های اخیر بهای تمام شده تولید دارو به سبب افزایش نرخ ارز، هزینه های مربوط به مواد اولیه و سربار و حقوق و دستمزد و… رشد داشته؛ اما نرخ فروش دارو متناسب با رشد بهای تمام شده افزایش نیافته؛ بنابراین حاشیه سود صنعت دارو کاهش یافته و مشکلاتی برای شرکت های دارویی ایجاد شده است.

میانگین وصول مطالبات در صنعت دارو به ۳۷۰ روز رسیده است

شیرازی در خصوص پرداخت مطالبات داروسازان از طریق اوراق به بورس۷ گفت : دوره وصول مطالبات داروسازان هم افزایش داشته و گردش نقدینگی شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده است. زمزمه هایی از پرداخت مطالبات داروسازان از طریق اوراق شنیده می شود؛ ولی هنوز اتفاق جدی در این زمینه رخ نداده است. دوره وصول مطالبات در صنعت دارو به طور میانگین به ۳۷۰ روز رسیده است. تقریبا تمام شرکت های دارویی با معضل طولانی شدن دوره وصول مطالبات مواجه اند.

برخی شرکت های دارویی به علت کمبود نقدینگی، در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شده و از حجم تولید خود کاسته اند. کاهش سود شرکت های دارویی در هفته های گذشته، عمدتا ناشی از همین موارد بوده است.

دارو صنعتی استراتژیک در کشور است و به حال خود رها نخواهد شد

این کارشناس صنعت دارو در خاتمه تصریح کرد: دارو، کالایی استراتژیک بوده و بدون شک این صنعت به حال خود رها نخواهد شد. اختلال در تولید دارو و محدودیت دسترسی جامعه به اقلام دارویی مورد نیاز، امنیت روانی جامعه را تهدید خواهد کرد. ضمن اینکه داروی تولید شده در کشور، به مراتب ارزان تر از داروهای وارداتی بوده و اگر مشکلی در روند تولید داروی داخلی به وجود آید، واردات دارو، هزینه بیشتری به دولت تحمیل خواهد نمود.

رفع مشکلات دارویی ها، منوط به پرداخت مطالبات این صنعت از سوی بخش دولتی و نیز افزایش قیمت دارو متناسب با افزایش بهای تمام شده محصولات می باشد. امیدواریم با پرداخت هر چه زودتر مطالبات داروسازان، و همچنین بازنگری قیمت داروها، گره مشکلات این صنعت گشوده شود.

 

  • منبع: بورس۷
کد خبر 390806

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =