لزوم حرکت به سمت مکانیسم بازار در بخش کشاورزی

راهی جز حرکت در مسیر کشف واقعی قیمت ها در همه بازارها به خصوص بازار محصولات کشاورزی براساس مکانیسم عرضه و تقاضا نداریم و در این بین بهترین و تنها سازوکار در این مسیر، بورس کالاست.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص عرضه گندم طی سال آینده در بورس کالا گفت: عرضه گندم در بورس کالا، آغاز مسیر اصلاح ساختاری طرح خرید تضمینی با عنوان سیاست قیمت تضمینی است و اصلی ترین ثمره اجرای این سیاست، اطمینان خاطر گندمکاران از فروش محصولاتشان و دریافت سریع مطالباتشان است.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از سنا سید ناصر موسوی لارگانی ، درباره تصمیم دولت برای اجرای طرح قیمت تضمینی گندم سال زراعی ۹۷ در بورس کالا گفت: با اجرای درست و عملکرد هماهنگ دستگاه های مرتبط، عرضه گندم در بورس کالا، رشد کشت این محصول را در سال های بعد به همراه خواهد داشت و در طرف مقابل شاهد حذف واسطه ها از بازار کشاورزی خواهیم بود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مهمترین اثرات اجرای سیاست قیمت تضمینی برای گندم این است که کشاورز این اطمینان خاطر را دارد که می تواند محصول خود را با قیمت بازار در بورس کالا بفروش برسانند و عمده وجه محصول خود را در زمانی کوتاه از بورس دریافت کند؛ در این بین دولت مابه التفاوت نرخ واقعی گندم با نرخ قیمت تضمینی را برای حمایت از کشاورز می پردازد.

وی یکی از مزایای معامله گندم در بورس کالا را درجه بندی گندم های تولیدی در شهرستان ها و استان ها براساس نوع کیفیت اشاره کرد و افزود: زمانی که گندم در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت، گندم براساس نوع کیفیت مشتریان خاص خود را دارد و این امر باعث خواهد شد تا گندمکاران به کشت بیشتر و با کیفیت تر این محصول مهم و استراتژیک ترغیب شوند.

به گفته موسوی لارگانی، یکی دیکگر از آثار مطلوب عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گندم در بورس کالا، حذف دلالانی است که هر ساله حاصل دسترنج کشاورز را به قیمت های ناچیز خریداری کرده و سود اصلی نصیب آنها می شود.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شرای اسلامی تصریح کرد: راهی جز حرکت در مسیر کشف واقعی قیمت ها در همه بازارها به خصوص بازار محصولات کشاورزی براساس مکانیسم عرضه و تقاضا نداریم و در این بین بهترین و تنها سازوکار در این مسیر، بورس کالاست.

موسوی لارگانی در پایان با بیان اینکه برای اتصال بازارهای ایران و منطقه و جهان از مسیر بورس ها باید برنامه ریزی کرد، گفت: بارها مشکلات در امر صادرات هدفمند زعفران و پسته از سوی کارشناسان و مسوولان مطرح شده و به نظر می رسد که اگر بتوان زمینه اتصال بورس کالا با بورس های منطقه و جهانی را فراهم کرد، علاوه بر ورود مشتریان خارجی به اقتصاد ما، امکان صادرات زعفران و پسته ایرانی و تاثیرگذاری بر قیمت های جهانی از طریق بورس کالا فراهم می شود.

کد خبر 390742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =