کنسرسیوم متقاضی بلوک ایران خودرو و برنامه سایپا برای فروش پارس خودرو

یک روزنامه از کنسرسیوم خریدار بلوک ۱۵.۷ درصدی ایران خودرو و برنامه سایپا برای فروش پارس خودرو خبر داد.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از بورس پرس ، در پی عرضه باوک 15.8 درصدی ایران خودرو در بورس ، روزنامه دنیای دنیای اقتصاد در گزارشی اعلام کرد، حدود یک ماه پیش ایران‌خودرو اعلام کرد سهام 15.8 درصدی شرکت سرمایه‌گذاری سمند به‌صورت مزایده واگذار خواهد شد و قرار بود ظرف حداقل ۱۰ روز پس از انتشار آگهی موردنظر، این سهام در بورس عرضه شود اما سهام موردنظر در محدوده زمانی اعلامی، عرضه نشد تا شائبه‌هایی مبنی‌بر منتفی شدن این موضوع ایجاد شود. این در شرایطی است که ایران‌خودرویی‌ها به‌تازگی اعلام کرده‌اند سهام 15.8 درصدی شرکت سرمایه‌گذاری سمند در 11 بهمن‌ سال جاری عرضه خواهد شد.

جدا از ایران‌خودرو شنیده می‌شود دومین خودروساز بزرگ نیز به‌دنبال فروش سهام زیرمجموعه است. براساس شنیده‌ها، گویا سایپا قصد دارد تمام یا بخشی از سهام پارس‌خودرو را به بخش خصوصی واگذار کند. پارس‌خودرو در حال حاضر سومین خودروساز بزرگ ایران به شمار می‌رود و پیش‌تر نیز در مقاطعی صحبت‌هایی مبنی‌بر واگذاری آن به میان آمده بود. هرچند هنوز اخبار رسمی درباره فروش سهام پارس‌خودرو منتشر نشده، با این حال منابع آگاه می‌گویند سایپا به‌دنبال واگذاری این سهام بوده و این احتمال وجود دارد در آینده‌ای نه چندان دور، آگهی عرضه آن در بورس منتشر شود.

اما خودروسازان داخلی در شرایطی به‌دنبال فروش سهام خود و زیرمجموعه‌ها هستند که هنوز دلیل اصلی این ماجرا مشخص نیست. البته گمانه‌زنی‌هایی در این مورد انجام شده که در این بین، مشکلات مالی بیش از سایر موارد، قریب به صحت است. منابع آگاه در خودروسازی معتقدند در حال حاضر شرکت‌های خودروساز از اوضاع مالی مناسبی برخوردار نبوده و با وجود افزایش تولید و فروش، همچنان زیان انباشته‌ای بالا دارند.

شرایط به شکلی است که خودروسازان کماکان با مشکلات مالی درگیر بوده و دخل و خرج‌ چندان با هم نمی‌خواند. از همین رو گفته می‌شود هدف اصلی ایران‌خودرو و سایپا از فروش سهام، تامین نقدینگی است. البته گمانه‌زنی‌های دیگری نیز در این مورد انجام شده و برخی معتقدند خودروسازان داخلی از سوی نهادهای بالاسری بابت خصوصی‌سازی، تحت فشار قرار گرفته‌اند.پرسش مهمی که این روزها مطرح می‌شود این است که سهام ایران خودرو و پارس‌خودرو در نهایت به چه کسانی خواهد رسید؟

اگرچه برای پاسخ به این پرسش مهم فعلا باید صبر کرد، با این حال چند گزینه در این مورد مطرح شده و احتمال اینکه خریداران نهایی جزو همان‌ها باشند، بعید نیست. در این بین، قطعه‌سازان که همواره در این سال‌ها سودای خودروساز شدن را در سر پرورانده‌اند، یکی از گزینه‌های اصلی خرید سهام ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به شمار می‌روند.

در حال حاضر بخشی از سهام ایران‌خودرو در اختیار قطعه‌سازان قرار دارد و آنها می‌خواهند با خرید سهام 15.8 درصدی شرکت سرمایه‌گذاری سمند، نقش و نفوذ را در بزرگ‌ترین خودروساز داخلی افزایش دهند. البته آن طور که شنیده می‌شود، پاسخ ایران‌خودرویی‌ها به یکی از قطعه‌سازان بزرگ داخلی برای خرید سهام موردنظر، منفی بوده و از همین رو قطعه‌سازان به‌دنبال تشکیل یک کنسرسیوم برای خرید این سهام هستند.

همچنین احتمال اینکه قطعه‌سازان برای خرید سهام پارس‌خودرو نیز پیشقدم شوند، بسیار بالا است، چه آنکه آنها را یک قدم بزرگ به رویا یعنی خودروساز شدن، نزدیک خواهد کرد. به جز قطعه‌سازان اما از شرکت‌های خارجی نیز به‌عنوان مشتاقان خرید سهام خودروسازان یاد می‌شود و در این بین، اشتیاق آنها به پارس‌خودرو بسیار زیاد است.

به‌عنوان مثال، رنویی‌ها بارها از علاقه به خرید سهام خودروسازان داخلی به خصوص پارس‌خودرو گفته‌اند، با این حال هیچ‌گاه روی خوش از طرف ایرانی ندیده‌اند. این در شرایطی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، واگذاری سهام خودروسازان داخلی به شرکت‌های خارجی بهترین گزینه است و می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه خودروسازی داشته باشد.

به اعتقاد آنها، بهترین گزینه برای خرید سهام خودروسازان، برندهای معتبر خارجی هستند زیرا آنها می‌توانند به آموزش نیروهای داخلی بپردازند.  به‌عنوان مثال، شرکتی مانند پارس‌خودرو که گفته می‌شود بسیار مجهز بوده و از امکانات مناسبی برای توسعه برخوردار است، گزینه بسیار مناسبی برای واگذاری به خودروسازان خارجی محسوب می‌شود.

در صورت رخ دادن چنین اتفاقی و گسترش و تعمیم آن، می‌توان امیدوار بود خودروسازی ایران راه توسعه و جهانی شدن را زودتر و به نوعی از مسیر میانبر طی کند. اتفاقا تجربه‌های جهانی نشان داده چنین طرحی در دنیا بسیار جواب داده و برخی شرکت‌های حتی ورشکسته، پس از واگذاری به خارجی‌ها، کاملا احیا و پویا شده و در مسیر توسعه قرار گرفته‌اند.

داوود میرخانی‌رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران و مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو در این مورد می‌گوید: واگذاری سهام خودروسازان داخلی به خارجی‌ها سبب می‌شود چیزهایی را که نمی‌دانیم، یاد بگیریم.چند دهه است از خودروسازی دنیا عقب افتاده‌ایم، با وجود این عقب‌افتادگی، می‌طلبد کار را به کاربلد بسپاریم بنابراین بهترین تصمیم در مورد سهام خودروسازان داخلی این است که آنها را به خارجی‌های معتبر بسپاریم.

وی با بیان اینکه البته خارجی‌ها نیز به‌دنبال منافع در خودروسازی و بازار ایران هستند، تاکید می‌کند: با این حال صرف واگذاری سهام خودروسازان داخلی به شرکت‌های خارجی می‌تواند سبب یادگیری ما شود و این اتفاق بسیار مثبتی است.واگذاری سهام خودروسازان به قطعه‌سازها اشتباه است و به‌نظر می‌رسد قطعه‌سازان نیز در صورت سهامداری همچون خودروسازان نسبت به اداره این شرکت‌ها اقدام خواهند کرد بنابراین باید به‌دنبال خریدار اصلح بود.

کد خبر 390681

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =