ضرورت اصلاح رابطه تأمین اجتماعی و امور مالیاتی با استارت‌آپ‌ها

هفته نامه بورس: رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با انتقاد از فضای منفی که در سطح جامعه به وجود آمده است، گفت: اینکه هر کس به صورت علنی و بدون ارائه سند، دیگری را محکوم کند، فقط منجر به ایجاد فضایی ملتهب و مملو از بی اعتمادی شده و مانع رشد تولید و صنعت می‌شود.

سلاح‌ورزی می‌گوید: بعضی ادارات مالیاتی و ممیزین مالیاتی توجهی به چرخه عمر استارت‌آپ‌ها و فرآیند بازگشت سرمایه این کسب‌وکارها نداشته و از ابتدای شروع فعالیت آن‌ها نسبت به صدور برگه تشخیص مالیات عملکرد آن‌ها با رقم‌های قابل‌توجه، می‌کنند. باید با این پدیده مقابله کرد.

کسب‌وکارهای نوین چه مشکلاتی دارند؟ حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران یکی از این مشکلات را در حوزه کسب‌وکارهای نوین مسئله مالیاتی آن‌ها می‌داند. وی یکی از مهم‌ترین مشکلات کسب‌وکارهای نوپا را برخوردهای غیرانعطافی سازمان‌های تأمین اجتماعی و امور مالیاتی با این کارآفرینان دانست.

 به گفته این فعال اقتصادی در کنار نحوه اعتبارسنجی و ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها در بانک‌ها و مؤسسات، نحوه مالیات ستانی و مکانیزم محاسبه و دریافت حق  بیمه تأمین اجتماعی، عمده‌ترین چالش‌های پیش روی کسب‌وکارهای نوآورانه هستند. او معتقد است: شعب تأمین اجتماعی و ادارات مالیاتی تفاوتی بین کسب‌وکارهای سنتی و استارت‌آپ‌ها قائل نیستند.

سلاح ورزی می‌افزاید: حمایت از توسعه و تکثر نهادهایی مانند شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد به‌عنوان اجزای اکوسیستم کارآفرینی ضروری است. اما متأسفانه بعضی شعب و بازرسان تأمین اجتماعی بدون توجه به فلسفه وجودی این نهادها، تیم‌های استارت‌آپی حاضر در شتاب‌دهنده و مراکز رشد را به‌عنوان کارمند و بیمه‌شده تلقی کرده و اقدام به صدور برگه‌های حق بیمه می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: یا اینکه بعضی ادارات مالیاتی و ممیزین مالیاتی توجهی به چرخه عمر استارت‌آپ‌ها و فرآیند بازگشت سرمایه این کسب‌وکارها نداشته و از ابتدای شروع فعالیت آن‌ها نسبت به صدور برگه تشخیص مالیات عملکرد آن‌ها با رقم‌های قابل‌توجه می‌کنند. درحالی‌که بسیاری از این استارت‌آپ‌ها معمولاً در سال‌های اولیه زیان ده و بعد از مدتی به نقطه سربه سر می‌رسند.

قائم‌مقام شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خاطرنشان کرد: اتاق ایران، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کمیته ماده 12 حتماً به‌صورت جدی درزمینه رفع موانع و موارد مخل کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها ورود خواهند کرد.

 

  • شماره ۲۳۳ هفته نامه بورس - صفحه ۷
کد خبر 390661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =