مزایای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها

یادداشت/ مهدی خسروی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت توسعه سرمایه رفاه؛ یکی از مواردی که در لایحه بودجه ۹۷ مطرح است، بحث معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه شرکتها از محل تجدید ارزیابی دارایی هاست.

هرچند که بحثها و انتقاداتی مبنی‌بر عدم اشاره لایحه بودجه به این مهم مطرح است.

با این پیشفرض به بررسی اجمالی معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه شرکتها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها می پردازیم و اثرات آن را بر بازار سرمایه در صورت تصویب مرور می کنیم. به‌طور کلی سه گروه از شرکت ها می توانند از افزایش سرمایه از این محل منتفع شوند:

گروه اول: بانک‌ها، بیمهها و مؤسسات مالی

در بانک ها و مؤسسات مالی با توجه به اینکه لازمه مهم در راستای سرمایه گذاری، حد وام‌دهی و کسب سود مشاع  بیشتر و برخی از فعالیت های مهم سودآور دیگر، رعایت حدود نسبتهای مربوط به کفایت سرمایه و همچنین سرمایه پایه بانک ها است، بنابراین افزایش سرمایه اسمی بانک می تواند تاثیر مهمی در اندازه فعالیت های بانک داشته باشد.

در مورد شرکت های بیمه ای نیز طبق قانون، افزایش سرمایه اسمی این اجازه را به شرکت می دهد تا نسبت سرمایه گذاری به سرمایه پایه را افزایش دهد و در نتیجه حجم سرمایه گذاری خود را بالا ببرد.

گروه دوم: شرکتهای با سابقه فعالیت بالا و حاشیه سود مطمئن

با تصویب این قانون، بسیاری از شرکت های با سابقه که دارای حاشیه سود مطمئن، سود عملیاتی مناسب و دارایی های ثابت مشهود زیادی هستند که این دارایی ها را با قیمت های پایین سال های قبل در صورت‌های مالی ثبت کرده اند، می توانند با افزایش سرمایه از این محل بدون پرداخت مالیات از مزایای آن استفاده کنند. به‌عنوان مثال با ثبت.

دسته سوم: شرکتهای مشمول ماده 141

بر طبق ماده 141 قانون تجارت، اگر بر اثر زیان وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را تشکیل دهد تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رأی قرار گیرد. بنابراین افزایش سرمایه می تواند راهکاری برای خروج شرکت از این وضعیت باشد؛ شرکت می تواند با افزایش‌سرمایه از این محل، نسبت زیان انباشته به سرمایه را کاهش داده و از مشمولیت قانون ورشکستگی خارج شود.شرکت های ذوب آهن و پلیاکریل در سال 95 به دلایل ذکر شده این نوع افزایش سرمایه را انجام دادند.

 

  • شماره ۲۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۴
کد خبر 390588

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =