نیم نگاهی به وضعیت بنیادی ایران خودرو

شرکت ایران خودرو در مرداد سال ۴۱ با نام “کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال”در تهران به ثبت رسید و در تاریخ ۱۵ مهر ۴۲ آغاز به بهره برداری نمود.

این شرکت، در حال حاضر بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در صنعت خودرو را دارا می باشد. فعالیت اصلی شرکت، تولید خودرو، قطعات بدنه و اجزایی از موتور، و تولید و مونتاژ انواع اتومبیلهای سواری و وانت می باشد. ایران خودرو در سال گذشته، ۵۱% از کل سهم بازار داخلی خودرو را در اختیار داشته است. مرکز اصلی شرکت به وسعت ۲٫۲ میلیون مترمربع در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج واقع می باشد. این شرکت، واحد اصلی گروه صنعتی ایران خودرو می باشد.

ساختار مالکیت شرکت

سرمایه شرکت در بدو تاسیس، مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ ۱۵٫۳ هزار میلیارد ریال در سال ۹۴ افزایش یافته است:

در نمودار زیر، ترکیب سهامداران شرکت آورده شده است:

ایران خودرو در آذر ماه سال جاری اعلام نمود که شرکت سرمایه گذاری سمند در نظر دارد اصالتا و به وکالت از شرکت نگار نصر سهم جمعا معادل 15.85% از سهام شرکت ایران خودرو را از طریق مزایده عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار واگذار نماید.

اطلاعات مربوط به بازار سهام شرکت

شرکت در مرداد سال 72، در تابلوی فرعی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران در گروه خودرو و ساخت قطعات با نماد “خودرو” درج گردید و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 31 تیر 74 مورد معامله قرار گرفت.

روند قیمتی سهم در یکسال اخیر در بورس اوراق بهادار تهران

 

در جدول زیر، بازده سهام شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است:

ایران خودرو سود هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/96 را مبلغ 111 ریال اعلام نموده که با 24% کاهش نسبت به سال گذشته، برآورد گردیده است. شرکت در نیمه نخست سال جاری، مبلغ 43 ریال سود به ازای هر سهم معادل 39% بودجه را محقق نموده است.

تولید و فروش

ایران خودرو تولیدکننده انواع پژو، انواع سمند، لوگان (L90)، دانگ فنگ، دنا، سوزوکي، رانا، وانت آريسان و … می باشد. در جدول زیر، ظرفیت اسمی و عملی تولید برخی محصولات شرکت آورده شده است (ارقام به هزار دستگاه):

ایران خودرو در بودجه 96، تولید 575 هزار دستگاه خودرو را برآورد نموده که با توجه به پیش بینی کاهش تقاضا برای خرید خودرو در سال جاری، 11% کمتر از سال 95 می باشد و در نه ماهه منتهی به آذر، موفق به تولید حدود 514 هزار دستگاه خودرو معادل 89% بودجه گردیده است. مهمترین گروه محصولات تولیدی شرکت، گروه پژو می باشد که در بودجه سال جاری تولید 365.5 هزار دستگاه از آن برآورد گردیده و تا پایان آذر ماه 326.1 هزار دستگاه از آن معادل 89% بودجه تولید گردیده است. در نمودار زیر، مقدار تولید انواع پژو در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به هزار دستگاه):

ایران خودرو تولید تمام محصولات به جز دانگ فنگ و سوزوکی را در سال جاری با کاهش نسبت به سال گذشته برآورد نموده است. شرکت در نظر دارد در سال جاری تولید دانگ فنگ و سوزوکی را به ترتیب 110% و 89% نسبت به سال گذشته افزایش دهد. همچنین شرکت در سال جاری برای اولین بار به تولید و عرضه پژو 2008 و هایما پرداخته است.

ایران خودرو برآورد نموده در سال جاری، 575 هزار دستگاه خودرو را به فروش برساند که این میزان، 11% کمتر از میزان فروش سال گذشته می باشد و تا پایان آذر، شرکت توانسته حدود 497.5 هزار دستگاه خودرو معادل 87% بودجه را به فروش برساند. همچنین در دوره نه ماهه، فروش حدود 317.1 هزار دستگاه پژو معادل 87% بودجه تحقق یافته است. در نمودار زیر، تیراژ فروش انواع پژو در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به هزار دستگاه):

دو نکته مهم:

  • در بودجه 96، تولید و فروش 11 هزار دستگاه پژو 2008 برآورد گردیده است. شرکت در نه ماهه سال جاری، توانسته 442 دستگاه از این محصول را تولید نماید و 419 دستگاه از آن را به فروش برساند. شرکت در بودجه ارائه شده براساس عملکرد شش ماهه، از خرید 11 هزار دستگاه از این محصول به صورت ساخته شده از شرکت “ایکاپ” که شرکتی حاصل از سرمایه گذاری مشترک شرکتهای پژو و ایران خودرو می باشد و پیش فروش آنها خبر داده است. در نتیجه، به نظر نمی رسد شرکت در تحقق بودجه96 این محصول مشکلی داشته باشد.
  • با وجود اینکه تا پایان آذر، شرکت بیش از 5.5 هزار دستگاه وانت آریسان را تولید نموده، توانسته تنها حدود 3 هزار دستگاه از آن معادل 41% بودجه را به فروش رساند که بیانگر عدم وجود تقاضا برای این محصول می باشد.

در نمودار زیر، تیراژ فروش ماهانه شرکت از ابتدای سال 95 آورده شده است (ارقام به هزار دستگاه):

همانگونه که از نمودار فوق نمایان است، تیراژ فروش شرکت در ماههای فروردین و شهریور بیشترین افت را نسبت به ماه قبل خود دارند. همچنین میزان تقاضا برای محصولات شرکت در سال جاری بر خلاف پیش بینی شرکت نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است.

در نمودار زیر، مبلغ فروش و بهای تمام شده ایران خودرو در سالهای مختلف آورده شده است (ارقام به هزار میلیارد ریال):

همانگونه که از نمودار فوق نمایان است، درآمد فروش شرکت در سالهای اخیر به خصوص پس از سال 92 روند صعودی را تجربه نموده است. افزایش درآمد مذکور، عمدتا ناشی از افزایش حجم تولید با توجه به فراهم شدن مقدمات بازگشت خودروسازان خارجی پس از تحریمها و توافق برای تولید و عرضه محصولات جدیدتر و متنوع تر و افزایش قیمت محصولات بوده است. لازم به ذکر است شرکت در سال 94، تولید محصولات پیکان را متوقف کرده و به جای تولید وانت پیکان، تولید وانت آیسان را در دستور کار قرار داده است.

کل درآمد فروش شرکت در بودجه 96 با 2% کاهش نسبت به سال گذشته، حدود 252.6 هزار میلیارد ریال برآورد گردیده است. شرکت تا پایان آذر، موفق به کسب 158.4 هزار میلیارد ریال درآمد معادل 63% بودجه گردیده است. در سال جاری، حدود 109.8 هزار میلیارد ریال درآمد از محل فروش محصولات گروه پژو برآورد گردیده که تا پایان آذر، حدود 94.9 هزار میلیارد ریال آن معادل 86% بودجه تحقق یافته است. در نمودار زیر، درآمد فروش محصولات گروه پژو در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به هزار میلیارد ریال):

در نمودار زیر، ترکیب درآمد فروش شرکت در بودجه 96 آورده شده است:

در جدول زیر، متوسط نرخهای فروش محصولات شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به میلیون ریال/دستگاه):

قیمت گذاری محصولات توسط شورای رقابت صورت می پذیرد. همانگونه که از جدول فوق نمایان است، نرخهای فروش تمام محصولات به جز پژو 2008 و وانت آریسان در نه ماهه ابتدای سال تقریبا مشابه بودجه بوده اند. متوسط نرخهای فروش این دو محصول در مدت مذکور، از بودجه عقب تر بوده است. کاهش تقاضا برای وانت آریسان احتمالا ناشی از افزایش نرخ فروش آن در سال جاری نسبت به سال گذشته می باشد؛ به گونه ای که در ماه گذشته این محصول با افزایش 40 میلیون ریالی نسبت به سال گذشته با نرخ 248 میلیون ریال به فروش رسیده بود.

بهای تمام شده کالای فروش رفته

در بودجه 96، بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت حدود 229.7 هزار میلیارد ریال برآورد گردیده که نسبت به سال گذشته 2% کاهش یافته است. در نیمه نخست سال جاری، حدود 123 هزار میلیارد ریال از آن معادل 54% بودجه محقق گردیده است. در نمودار زیر، ترکیب بهای تمام شده شرکت در نیمه نخست سال جاری آورده شده است:

شرکت در بودجه96، مصرف 131 هزار میلیارد ریال مواد اولیه را برآورد نموده که نسبت به سال گذشته و تحت تاثیر پیش بینی افت تولید 11% کاهش داشته است و در نیمه نخست سال، 77 هزار ریال آن معادل 59% بودجه تحقق یافته است. این در حالی است که مواد اولیه مصرفی شرکت عمدتا شامل قطعات و ورقهای آهن می باشند که عمدتا فولادی هستند؛ در نتیجه، افزایش قیمتهای جهانی فولاد که در سال جاری شاهد آن بوده ایم، منجر به افزایش بهای تمام شده و در نهایت کاهش سودآوری شرکت خواهد شد. در نیمه نخست سال جاری، 89% از مواد اولیه از داخل کشور تامین گردیده اند. شرکت ساپکو (طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو)، شرکتی بازرگانی می باشد که قطعات را از زیرمجموعه های قطعه ساز گروه خریداری می نماید و در اختیار ایران خودرو قرار می دهد. در نتیجه، ایران خودرو دارای قدرت چانه زنی می باشد و قطعه سازان مجبور به نشان دادن انعطاف در مقابل آن در زمان تعیین قیمت و وصول مطالبات می باشند. شرکت در نیمه نخست سال، اقدام به خرید 11% مواد اولیه از خارج از کشور به مبلغ 234 میلیون دلار با نرخ تسعیر 38,920 ریال نموده که عمدتا شامل خرید محصولات رنو از فرانسه و قطعات دانگ فنگ از چین می باشد. ایران خودرو ورق فولادی را از شرکتهای فولاد مبارکه و ورق خودروی چهارمحال بختیاری خریداری می نماید. (حدود 2.8 درصد از بهای تمام شده در پیش بینی سال 96 به ورق فولادی تهیه شده از شرکت ها فولاد مبارکه و ورق خودروی چهارمحال بختیاری است.)

در نمودار زیر، ترکیب هزینه های سربار در نیمه نخست سال جاری آورده شده است:

در جدول زیر، حاشیه سود ناخالص تولید محصولات مختلف در نیمه نخست سال آورده شده است:

همانگونه که از جدول فوق ملاحظه می گردد، حاشیه سود ناخالص محصولات گروه پژو تقریبا بالاتر از سایر محصولات می باشد و تولید برخی محصولات زیانده می باشد.

هزینه های مالی

هزینه های مالی شرکت در بودجه 96 با 17% افزایش نسبت به سال گذشته، حدود 19.9 هزار میلیارد ریال برآورد گردیده که برابر با 8% درآمد فروش و 87% سود ناخالص برآوردی می باشد. در نمودار زیر، روند هزینه های مالی شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به هزار میلیارد ریال):

شرکت در نیمه نخست سال، حدود 43.4 هزار میلیارد ریال تسهیلات عمدتا با نرخهای 15 تا 20 درصد دریافت نموده که 83% آن جاری بوده است. همچنین 15.5 هزار میلیارد ریال آن بابت خرید دین و حدود 142 میلیارد ریال آن نیز به صورت ارزی بوده است. شرکت در مدت مذکور، حدود 10.3 هزار میلیارد ریال هزینه مالی داشته است که در نمودار زیر، ترکیب آن آورده شده است:

هزینه های اداری، عمومی و فروش

در نمودار زیر، میزان هزینه های اداری، عمومی و فروش در سالهای مختلف آورده شده است (ارقام به هزار میلیارد ریال):

در نمودار زیر، ترکیب هزینه های اداری، عمومی و فروش در نیمه نخست سال جاری آورده شده است:

خالص سایر درآمد (هزینه) های عملیاتی

در بودجه96، مبلغ 8.1 هزار میلیارد ریال خالص سایر درآمد (هزینه) های عملیاتی برآورد گردیده که در نیمه نخست سال 53% آن تحقق یافته است. بیش از 87% این درآمدها در نیمه نخست سال، ناشی از فروش اقساطی خودرو بوده است.

خالص سایر درآمد (هزینه) های غیرعملیاتی

در بودجه96، مبلغ 4.7 هزار میلیارد ریال خالص سایر درآمد (هزینه) های غیرعملیاتی برآورد گردیده که در نیمه نخست سال 58% آن تحقق یافته است. در جدول زیر، ترکیب این درآمد (هزینه) ها در نیمه نخست سال آورده شده است (ارقام مقدار به میلیارد ریال):

همچنین اخیرا شاهد انتشار آگهی عرضه سهام شرکت ایران خودرو بودیم که براساس آن شرکت سرمایه گذاری سمند در نظر دارد معادل 15.85 درصد سهام شرکت ایران خودرو را اصالتا و به وکالت از شرکت نگار نصر سهم واگذار نماید. سرمایه گذاری سمند 10.24 درصد و نگار نصر سهم 5.61 درصد سهام ایران خودرو در پرتفوی سرمایه گذاری خود را واگذار خواهند نمود. قیمت پایه 4,024 ریال اعلام شده است. لازم به ذکر است که شرکت ایران خودرو مستقیما مالک 70% از سهام شرکت سرمایه گذاری سمند و 100% سهام شرکت نگار نصر سهام می باشد، البته با احتساب درصد مالکیت غیر مستقیم ایران خودرو در سرمایه گذاری سمند، درصد مالکیت بیش از 70 درصد خواهد بود.  در صورت فروش سهام فوق به قیمت پایه، سود هر سهم نماد ایران خودرو  243 ریال افزایش می یابد. البته شناسایی سود مذکور، منوط به پرداخت نقدی سود ناشی از فروش آن توسط زیر مجموعه ها می باشد.

ترازنامه

در جدول زیر، ترازنامه شرکت در پایان سال 95 و شش ماهه 96 آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

  • مجموع دارایی های شرکت در پایان شهریور96، حدود 236 هزار میلیارد ریال بوده که 24% بالاتر از پایان سال95 می باشد.
  • حدود 66% از دارایی های شرکت در پایان شهریور 96، متشکل از دارایی های جاری و 71% دارایی های جاری متشکل از حسابهای دریافتنی بوده که نسبت به پایان سال95 حدود 23% افزایش یافته است. بخش عمده ای از حسابهای دریافتنی ناشی از روابط تجاری شرکت با شرکتهای گروه و شرکتهای وابسته مانند ایران خودرو دیزل، ایساکو، سرمایه گذاری سمند و . .. می باشد.
  • حدود 46% از دارایی های غیرجاری در پایان شهریور 96، متشکل از سرمایه گذاری بلندمدت بوده که نسبت به پایان سال مالی 95، حدود 25% افزایش داشته است. شرکت سهامدار چندین شرکت قطعه ساز و لیزینگ و سرمایه گذاری می باشد که روابط تجاری اش را در حد امکان از طریق آنها انجام می دهد. شرکتهای فرعی بورسی ایران خودرو شامل شرکتهای گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (58%)، لیزینگ خودرو غدیر (64%)، تولید محور خودرو (89%) و شرکتهای وابسته شامل شرکتهای لیزینگ ایرانیان (34%)، صنعتی نیرو محرکه (30%) و ایران خودرو دیزل (23%) می باشد. ایران خودرو در شهریور سال جاری اعلام نمود که قصد دارد 26% سهام شرکت توسعه صنایع خودرو را از طریق مزایده عمومی واگذار نماید و سود فروش سرمايه گذاري شرکتهاي توسعه صنايع خودرو و گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو را در عملکرد شش ماهه و بودجه تعديلي در سرفصل درآمد حاصل از سرمايه گذاريها لحاظ نموده است.
  • مجموع بدهی های شرکت در پایان شهریور96، حدود 215.7 هزار میلیارد ریال بوده که 92% آن از بدهی جاری تشکیل گردیده است. 44% از بدهی های جاری نیز متشکل از پیش دریافتهای جاری است.
  • شرکت در پایان شهریور 96، حدود 4.2 هزار میلیارد ریال (حدود 278 ریال به ازای هر سهم) سود انباشته دارد.

نسبتهای مالی

در جدول زیر، برخی از نسبتهای مالی شرکت در سالهای مختلف آورده شده است:

در جدول زیر، میزان سود هر سهم، سود تقسیمی هر سهم و درصد تقسیم سود در سالهای مختلف آورده شده است (ارقام EPS و DPS به ریال):

لازم به ذکر است در سالهای 91 و 92، سود عملیاتی شرکت مثبت بوده است؛ اما بالا بودن هزینه های مالی موجب شد تا در نهایت شرکت زیانده باشد.

بررسی بودجه شرکت

مفروضات کارشناسی96:

  • تیراژ فروش برای سه ماهه پایانی سال با توجه به میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان آذر در نظر گرفته شده است. تیراژ فروش پژو 2008 در سال جاری 2 هزار دستگاه برآورد گردیده است.
  • متوسط نرخهای فروش محصولات در سه ماهه پایانی سال برابر با متوسط نرخهای فروش آذرماه در نظر گرفته شده است.
  • بهای تمام شده با توجه به حاشیه سود ناخالص شرکت در سال 95 محاسبه گردیده است.
  • سایر درآمدها و هزینه ها مطابق با بودجه شرکت در نظر گرفته شده است.

مفروضات کارشناسی97:

  • تیراژ فروش محصولات با 5% افزایش نسبت به کارشناسی سال96 در نظر گرفته شده است. (فروش تیراژ پژو 2008 همانند پیش بینی شرکت در سال 96 حدود 11 هزار دستگاه در نظر گرفته شده است.)
  • متوسط نرخهای فروش محصولات با 2% افزایش نسبت به متوسط نرخهای فروش آذر ماه در نظر گرفته شده است. (متوسط نرخ فروش محصولات اصلی شرکت در 9 ماهه سال 96 نسبت به متوسط نرخ سال 95 حدود 2 درصد رشد داشته است.)
  • بهای تمام شده با توجه به حاشیه سود ناخالص شرکت در سال 95 محاسبه گردیده است.
  • سایر درآمدها و هزینه ها با افزایش10 درصدی نسبت به بودجه96 (با فرض نرخ تورم 10 درصدی) برآورد گردیده اند.

در جدول زیر، صورت سود و زیان شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به میلیون ریال):

همانگونه که از جدول فوق ملاحظه می گردد، شرکت پتاسیل افزایش سودآوری در سال جاری و سال آتی را دارا می باشد.

طرحهای توسعه

در جدول زیر، مشخصات طرحهای توسعه شرکت آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

ریسکهای شرکت

  • ریسک ورود رقبای جدید خارجی.
  • ریسک سیاسی.
  • ریسک نقدینگی.
  • ریسک نرخ بهره.
  • ریسک نوسانات نرخ ارز.
  • ریسک قوانین و مقررات.
  • ریسک افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید.
  • ریسک عدم وجود طراحان و سازندگان معتبر در قوای محرکه خودرو و قطعات الکترونیک.
  • ریسک عدم وجود پلتفرم های جدید پاسخگویی به نیاز بازار آتی.

تحلیل SWOT

نقاط قوت:

  • بزرگترین تولیدکننده خودرو در سطح کشور.
  • تنوع در کاربری و قیمت و انواع محصولات.

نقاط ضعف:

  • نیاز گسترده شرکت به اخذ تسهیلات مالی به منظور تامین وجوه لازم برای تکمیل طرحهای توسعه و افزایش هزینه های مالی و ریسک اعتباری متاثر از آن.
  • گرایش شرکت به واردات تکنولوژی و خودروها از کشورهای دیگر به جای تمرکز بر نوآوری و تولید خودروهای متمایز و در نتیجه ناتوانی در ورود به بازارهای کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته.
  • کیفیت پایین محصولات نسبت به استانداردهای جهانی.

فرصتها:

  • برداشته شدن تحریمها و تسهیل ورود خودروسازان و سرمایه گذاران خارجی و فراهم شدن امکان تولید محصولات جدیدتر و متنوع تر در قالب سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای خارجی.
  • حمایت دولتها از خودروسازان داخلی از طریق وضع عوارض سنگین بر ورود خودروهای خارجی و ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالا و اعطای وام خودرو به منظور افزایش تقاضا.
  • امکان انجام مبادلات تجاری گسترده درون گروهی با شرایط ساده تر در مورد نرخهای خرید مواد اولیه و شرایط پرداخت بدهی ها.
  • وجود بیش از 8.5 میلیون دستگاه خودرو با عمر بالای 10 سال در کشور.

تهدیدها:

  • وجود رقبای قدرتمند خارجی ارائه کننده محصولات با کیفیت بالاتر و یا قیمت مناسب تر و خدمات پس از فروش گسترده تر.
  • روند صعودی قیمت فلزات اساسی.
  • روند رو به رشد نرخ ارز.
  • ضعف سازندگان داخلی در طراحی و تامین قطعات به خصوص قطعات قوای محرکه و قطعات الکترونیک خودرو.
  • قیمت گذاری دستوری و دولتی محصولات و عدم امکان افزایش نرخهای فروش با توجه به افزایش بهای تمام شده و در نتیجه کاهش حاشیه سود ناخالص.
  • افزایش بی ثباتی سیاسی با توجه به ریاست جمهوری دونالد ترامپ و موضع ضد ایرانی وی و تاثیر آن بر روابط بین المللی.
  • گرایش خودروسازان جهانی به تولید خودروهایی با سوخت پاک و عدم برنامه ریزی جدی شرکت در این خصوص.

نتیجه گیری

اقتصاد کشور در سالهای اخیر متاثر از تحریمهای گسترده بین المللی که امکان برقراری روابط تجاری را به میزان گسترده ای محدود نموده بود، دچار رکود شدیدی گردیده بود؛ اما پس از تیر ماه سال 94 که مذاکرات هسته ای به نتیجه رسید و تحریمهای هسته ای تعلیق گردید، به تدریج نشانه هایی از رونق در اقتصاد به چشم خورد. تولید و فروش خودرو بسیار حساس به دوره های رونق و رکود می باشند و سریع تر از بسیاری بخشهای دیگر به آنها واکنش نشان می دهد. در نتیجه، در فضای پسابرجام تقاضا برای خودرو افزایش یافت و صنعت خودرو ایران با توجه به ابراز علاقه مندی خودروسازان خارجی مانند پژو و رنو که سابقه همکاری طولانی با خودروسازان داخلی دارند، به از سرگیری روابط تجاری و عقد قراردادهایی در زمینه انتقال تکنولوژی تولید خودروهای جدید به داخل کشور و الزام تولید قطعات آنها توسط قطعه سازان داخلی به جای واردات و امید به بهبود کیفیت خودروهای داخلی رونق را به صنعت خودرو بازگرداند. همچنین حمایت بی شائبه دولت از این صنعت در قالب اعطای تسهیلات به منظور افزایش تقاضا و افزایش گسترده تعرفه واردات خودروهای خارجی نیز امید را به این صنعت بازگرداند.

ایران خودرو نیز به عنوان بزرگترین گروه خودروساز کشور از موارد مذکور مستثنی نمی باشد. این گروه، زیرمجموعه های بسیاری از قطعه سازان مختلف گرفته تا چند سرمایه گذاری و لیزینگ را در خود جای داده است. این امر منجر به این گردیده که شرکت تا حد امکان مبادلات تجاری اش را به صورت درون گروهی انجام دهد و قدرت چانه زنی بیشتری در مواقع تعیین قیمت مواد اولیه و شرایط پرداخت بدهی هایش داشته باشد. ایران خودرو نیز در فرصت پیش آمده در فضای پسابرجام بی بهره نماند و زیرمجموعه هایش با شرکتهای خارجی چندین قرارداد از جمله قرارداد احداث شرکت ایکاپ از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکت پژو فرانسه، قرارداد طراحی، توسعه، تولید و تامین سالانه ۴۰۰ هزار دستگاه گیربکس جدید اتوماتیک با شرکت هیوندای کره جنوبی و افتتاح خط توليد كاميونت‌هاي هيونداي در ایران خودرو دیزل را به امضا رساندند که گامهای بلندی در جهت ارتقای کیفیت محصولات و تولید و عرضه محصولات جدیدتر و متنوع تر و شناخته شدن آنها در سایر کشورها و راهیابی به بازار آنها به خصوص کشورهای منطقه می باشد. در این ارتباط، شرکت چندین طرح توسعه را در دستور کار دارد که اتمام و به بهره برداری رساندن آنها نیازمند صرف منابع مالی فراوان می باشد که شرکت بخش عمده ای از آنها را از طریق اخذ تسهیلات تامین می نماید که منجر به افزایش هزینه مالی و افزایش ریسک اعتباری در سالهای اخیر گردیده است. به گونه ای که علیرغم سود ده بودن عملیات شرکت، هزینه مالی از سود عملیاتی فراتر رفته و شرکت تنها از طریق شناسایی سود غیرعملیاتی که عمدتا حاصل از سود سپرده های بانکی و سود سرمایه گذاری های بلندمدت در شرکتهای زیرمجموعه می باشد، زیانده نگردیده است.

 

  • منبع: کارگزاری آبان
کد خبر 390483

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =