به دنبال  هماهنگی  با تغییرات  سریع بازارهای جهان  هستیم

بورس اوراق بهادار تایلند(SET) بورس ملی کشور تایلند است. تا ۳۱ ژانویه سال ۲۰۱۵ تعداد ۵۸۴ شرکت در بورس تایلند ثبت شده بود و سرمایه ترکیبی تجاری این بورس۱۵.۰۳ تریلیون بات معادل ۴۶۰ میلیارد دلار بوده است. بازار سرمایه مدرن تایلند در دو مرحله توسعه یافته است.

بورس اوراق بهاداری که به صورت خصوصی اداره می‌شود و از سال ۱۹۶۲ راه اندازی شده و تا اوایل دهه ۱۹۷۰ ادامه فعالیت داشته است. دومین برنامه توسعه اجتماعی و اقتصادی ملی (۱۹۷۱-۱۹۶۷) که شرکت بورس کنونی را برای بسیج بودجه و پشتیبانی از صنعتی شدن و توسعه اقتصادی راه‌اندازی کرد. این نخستین اقدام رسمی در راه اندازی، نظارت و تنظیم بازار اوراق بهادار در تایلند بود. «کسارا منچوسری» از ژوئن سال ۲۰۱۴ ریاست بورس تایلند را بر عهده دارد. او پیش از این به عنوان مدیرعامل شرکت سهامی تبادلی تایلند، مدیر گروه توسعه محصول، رئیس بخش بازار، معاون اجرایی و معاون ارشد بورس اوراق بهادار تایلند نیز خدمت کرده است. در زیر گفت‌وگوی مجله فوکوس با او را می‌خوانیم که پس از نشست مجمع عمومی سالانه و نشست سالانه اخیر در بانکوک انجام گرفته است.

بورس تایلند به تازگی میزبان پنجاه و هفتمین نشست عمومی و نشست سالانه فدراسیون جهانی مبادلات در بانکوک بوده است. لطفا برای ما از اهمیت این انجمن سالانه در صنعت زیرساخت بازار جهانی و به خصوص تأثیر آن بر بازار تایلند بگویید.

 در واقع این افتخاری برای بورس اوراق بهادار تایلند بود که میزبانی مجمع عمومی و نشست سالانه را در بانکوک آن هم برای دومین بار بر عهده بگیرد. نخستین میزبانی ما ۱۸ سال پیش یعنی در سال ۱۹۹۹ بود. امیدواریم که اعضای فدراسیون جهانی مبادلات بتوانند فرصت‌های رشد را تجربه و کشف کنند چرا که کسب و کارها به سرعت در میان بازارهای نوظهور در این بخش از آسیا در حال متمرکز شدن هستند. این همچنین بر دیدگاه فدراسیون جهانی در گسترش گوناگونی و نقش اعضا از بازار بالغ به بازار در حال رشد تایید می‌گذارد. این انجمن همچنین به تسهیل رشد ناحیه میکونگ بزرگ (GMS) برای همکاری با همتایان بین‌المللی خود کمک کرده است.

میزبانی نشست فدراسیون جهانی شانسی برای همرسانی راه‌های گوناگون رسیدن به رشد اقتصادهای نوظهور در این بخش از قاره آسیا برای تمام جهان است این نشست همچنین شانس همکاری و انجام مبادلات بین کشورهای همسایه در مورد دانش و ظرفیت سازی، تبلیغ و گسترش فرصت‌های تجاری برای بازارهای سرمایه را در این منطقه فراهم آورد.

 بورس اوراق بهادار تایلند یک استراتژی سه بخشی دارد: ترویج حاکمیت شرکتی؛ بهبود کانال‌های جمع آوری کمک برای شرکت‌های کوچک و متوسط و تشویق پس اندازهای طولانی مدت. می‌توانید در مورد هر کدام از این سه لایه توضیح بیشتری بدهید؟

 چشم‌انداز شرکت‌های کوچک و متوسط به این دلیل است که ما می‌خواهیم بازار سرمایه برای همگان قابل استفاده باشد. بنابراین قصد داریم ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی را برای پیشرفت اقتصاد تایلند و فراتر از آن تقویت کنیم.  در حقیقت، در طول ۴۲ سال گذشته از زمان راه اندازی تاکنون مبادله‌های ما به طور جدی بر اساس این باور انجام گرفته که جنبه

غیر مالی مبادلات درست به اندازه جنبه مالی آنها دارای اهمیت است. ما می‌خواهیم جزییات این راهبرد مهم را در سه بخش با شما مطرح کنیم: بخش اول مربوط به ترویج حاکمیت شرکتی (CG) و پایداری با نوآوری است. مبادلات ما یکی از پشتیبان‌های اصلی رشد کیفیت حاکمیت شرکتی کسب و کارها در تایلند بوده است چرا که ما در واقع به CG به عنوان پایه‌ای خوب برای رشد پایدار اعتقاد داریم.  بورس اوراق بهادار تایلند در بیش از دو دهه حاکمیت شرکتی را در بین شرکت‌های لیست شده به وسیله معیار سنجش با بهترین عملکرد در سطوح بین‌المللی ترویج داده است.  برای رشد قوی‌تر و با ثبات بیشتر، بورس اوراق بهادار تایلند نه تنها بر ارزش بازار تمرکز می‌کند بلکه همچنین بر کیفیت و نوآوری هم تاکید دارد.

بورس تایلند نخستین بورس در میان کشورهای"آ سه آن" است که به بورس مبادلات پایدار سازمان ملل (SSE) پیوست و این ابتکار عملی است که ما به آن باور داریم، بورس‌های اوراق بهادار نقش اصلی را به عنوان «قهرمان پایداری» بازی می‌کنند. بخش دوم بهبود کانال‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط است. یکی از اولویت‌های ما ترویج همین شرکت‌های کوچک و متوسط است؛ ایده‌های نوپا و شرکت‌های اجتماعی. ما قرار است که یک مرکز یادگیری سازمانی ایجاد کنیم، بورس تایلند با تاکید بر برنامه‌های استراتژیک برای پشتیبانی از این شرکت‌ها برای تبدیل به شرکت‌هایی که فرمان اقتصادی کشور را در دست می‌گیرند برنامه می‌ریزد.  تمرکز در حال حاضر بر شرکت‌های کوچک و متوسط است، بورس تایلند شرکت‌های لیست شده در بورس را برای پشتیبانی از شرکت‌های کوچک و متوسطی که زمینه فعالیتشان با آنها یکی است را تشویق می‌کند. بورس تایلند همچنین به دنبال افزایش دانش برای شرکت‌ها به منظور انجام کار با موفقیت و با ثبات است.

 آخرین بخش مهم تشویق به پس‌اندازهای بلندمدت است. کسب و کار اصلی گروه بورس اوراق بهادار تایلند گسترش سواد مالی از طریق بازوی آموزشی، مؤسسه تضمینی تایلند (TSI) که به دنبال ترویج سواد مالی برای همه سطوح است؛ حرفه‌ای‌ها، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را برای درک عمیق از پس انداز، تأمین مالی شخصی و سرمایه‌گذاری در برمی‌گیرد.

استراتژی‌های (TSI) برای عادت دادن فعالیت‌های یادگیری، به منظور هماهنگی با گروه‌های هدف از طریق دوره‌های آموزشی، کارگاه‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و انجمن‌ها، مراکز دانشی، پروژه‌های برنده جایزه و نشریات از جمله برنامه‌های آنلاین و آفلاین برای همه گام‌های زندگی است. «اینوستوری» نخستین موزه اکتشاف سرمایه‌گذاری در تایلند، بخشی از تلاش‌های ما برای ترویج سواد مالی است.  این موزه با بهره‌گیری از مفهوم «الهام به سرمایه‌گذاری» ساخته شده تا مخاطبان را برای درک اهمیت برنامه‌های مالی و سرمایه‌گذاری با انجام فعالیت‌های یادگیری خودگردان به وسیله ابزارهای تعاملی و چند رسانه ای مختلف تهییج کند.

 چشم انداز بلند مدت شما برای بورس چیست؟

با توجه به اینکه بورس اوراق بهادار یکی از ستون‌های اصلی تشکیل سرمایه در توسعه اقتصادی است، عزم من بر خلق یک اکوسیستم از بازارهای سرمایه‌ای است که بر رشد پایدار و نوآوری متمرکز شده اند. برای روشن کردن چشم انداز بورس تایلند «در ایجاد بازار سرمایه ای که برای همه کار کند» بورس تایلند تمرکز خود را بر روی پشتیبانی از شرکت‌های موجود در لیست گذاشته تا به معیارهای بین‌المللی دست یابند؛ گسترش پوشش سرمایه‌گذار در دو سطح خرده فروشی و نهادی و نیز تعمیق بازار با انواع محصولات و خدمات کارآمد هماهنگ با استانداردهای جهانی برای همه انواع سرمایه‌گذاران و سهامداران اهدافی است که ما می‌خواهیم به آنها دست یابیم. افزون بر این یکی از مولفه‌های کلیدی برای هدایت دیدگاه فوق مربوط به کارکنان خود ماست که باید شایسته و کارآ باشند. بنابراین ما تمرکز خود را بر روی تجهیز آنها به دانش عمیق می‌گذاریم، همچنین آماده‌سازی کارکنان بورس برای هماهنگی با تغییرات سریع بازار جهانی از اهدافی است که ما آن را دنبال می‌کنیم.

 

  • ماهنامه بازار و سرمایه - بین الملل
کد خبر 390469

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =