بورس کالا سکته را رد کرد

ماهنامه بورس: سایت رسمی شرکت بورس کالا ۶ دی از دسترس کاربران خارج شد و مراجعه کنندگان را با پیغام خطای امنیتی مواجه کرد اما در ساعات پایانی به مدار شبکه جهانی برگشت.

در ماه‌های اخیر سایت‌های مالی ایران بیشتر از گذشته موردتوجه هکر‌ها قرار گرفته به نحوی که در روزهای گذشته حمله سایبری به تعدادی از سایت‌های ایرانی که درمیان آنها چند سایت بانکی هم وجود داشت نگرانی‌های را به وجود آورد.

 

شاید مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد یکی از نخستین کسانی بود که به طور رسمی از این اتفاقات پرده برداشت و درهمایشی در خصوص جزئیات این اتفاق سخن گفت.

وی در این همایش گفته بود، حدود ۳ ماه پیش حملات شدید سایبری توسط باج‌گیرهای حرفه‌ای مدرن به برخی از مؤسسات مالی آغاز شد که تقریباً یا این باج را دادند و یا برای آنکه در مسیر باج‌گیری این‌ها قرار نگیرند، فعالیت‌های بین‌المللی خود را قطع کردند. ما در بانک‌پاسارگاد نیز در این خصوص تهدید شده‌بودیم و به ما مهلت دادند و گفتند یک هفته دیگر در این روز و ساعت، حمله سایبری خود را آغاز می‌کنیم و در صورت عدم همکاری، این حملات به صورت تصاعدی روز به روز افزایش خواهد یافت. ما در مقابل با بسیج همه امکانات بانک و شرکت فناپ، در مقابل آنها دفاع کردیم.

 توفیقی که ما به دست آوردیم واقعاً حیرت‌انگیز بود. از سه مرکز آمریکا، هند و چین، با ده‌ها کشور به عنوان بازو، حمله به ما آغاز شد. از هشتاد برابر ظرفیت پهنای باند ما، شروع به ارسال اطلاعات جعلی در این سیستم کردند. این به آن معنا بود که آنچنان پهنای باند ما را اشغال می‌کردند که دیگر مشتریان واقعی ما نمی‌توانستند وارد سیستم شوند و سیستم‌های ما از کار می‌افتاد. اینها درمدت ۳ روز، تا ۲ هزار و ۳۰۰ برابر پهنای باند ما حجم حملات خود را افزایش دادند ولی در نهایت دستان خود را به نشانه تسلیم در برابر ما بالا بردند و رفتند. پس از آن بخش‌های مختلف کشور به ویژه در مؤسسات مالی که این طرح را رد کرده‌بودند، برای دنبال کردن آن به صف شدند.

به نظر می‌رسد هکر‌ها این بار مسیرشان را از بازار پول به سمت بازار سرمایه کج کرده‌اند و چشمشان سایت‌های فعالان بازار سرمایه را نشانه گرفته است به نحوی که اواخر هفته ساعاتی سایت بورس کالا از دسترس فعالان بازار سرمایه خارج شد و هنگام مراجعه به این سایت مرورگرها به شما هشدارهای امنیتی می‌دادند.

البته این مطلب را محمد حسنی سعدی مدیرروابط عمومی بورس کالای ایران رد کرد و اعتقاد داشت چنین اتفاقی رخ نداده است

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار هفته نامه بورس ضمن رد هرگونه اختلالی در سایت مذکور آن را ناشی از مشکل دار بودن مرورگر تمامی کاربرانی دانست که قصد مراجعه به این درگاه اینترنتی را داشته‌اند.

وی با تاکید موکد براینکه سایت دچار هیچ مساله‌ای نشده و برای همه کاربران امکان مراجعه فراهم است هرگونه هک و حمله سایبری را رد کرد.

مدیر روابط عمومی بورس کالا با اعلام اینکه سیستم آی‌تی مجموعه بسیار قوی و غیر قابل نفوذ است مشکل را ناشی ازعملکرد آی‌اس‌پی‌های فعال اعلام کرد.

انجام معاملات آتی بدون اختلال

ایجاد اختلال در سایت بورس کالا بدون آنکه معاملات آتی سکه را تحت تاثیر قرار دهد همچنان پابرجا بود.

محسن ذی حق معامله‌گر کارگزاری بانک کشاورزی با تایید قابل دسترس نبودن سایت بورس کالا اعلام داشت: تمامی معاملات آتی سکه بورس کالا، 6 دی بدون مشکلی انجام شد. بررسی‌های خبرنگار هفته‌نامه بورس نشان می‌دهد سایت‌های فرابورس، سازمان بورس و شرکت بورس تهران دیگر هم قطاران بورس کالا در روز بد بیاری این سایت به انتشار مطالب خود پرداختند و در این خصوص مشکلی نداشتند.

بنا بر این گزارش در ساعت پایانی هفته گذشته مشکل سایت مذکور رفع شده بود و دوباره دردسترس کاربران قرار گرفت.

 

  • شماره ۲۳۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶
کد خبر 390323

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =