تحلیل رفتار معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی  در سال ۹۶

هفته نامه بورس: در سال ۹۶ جمعا ۴۰۳.۳۷۹ میلیارد ریال از ارزش سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس معامله شده است.

بررسی آمار معاملات  در سال 96 نشان می‌دهد تحرک اشخاص حقوقی بیشتر از اشخاص حقیقی بوده است به‌طوری که  4.698 میلیارد ریال معادل 1 درصد ارزش معاملات از مالکیت اشخاص حقیقی کاسته و به مالکیت اشخاص حقوقی افزوده شده است. بر این اساس در این بازه  اشخاص حقیقی 44 درصد خریدها و 45 درصد فروش‌ها را در تالار شیشه‌ای به خود اختصاص دادند و این  در حالی است که حقوقی‌های بازار، سهم 56 درصدی از خرید و 55 درصدی از فروش‌ها را به نام خود ثبت کردند.

 

خرید حقوقی: سایر خریدهای حقوقی شامل 425 شرکت است که ارزش معاملات هرکدام از آنها کمتر از 2 درصد ارزش کل معاملات است.

خرید حقیقی: سایر خریدهای حقیقی شامل 414 شرکت است که ارزش معاملات هرکدام از آنها کم‌تر از 1 درصد ارزش کل معاملات است.

فروش حقوقی: سایر فروش‌های حقوقی شامل 412 شرکت است که ارزش معاملات هرکدام از آنها کمتر از 1 درصد ارزش کل معاملات است.

فروش حقیقی: سایر شرکت‌های فروش حقیقی 70 درصد ارزش کل معاملات است که تعداد آنها 407 شرکت است.

۱- اشخاص حقیقی عمدتا با رویکرد نوسان‌گیری معامله کرده‌اند که نرخ این سهام مبتنی بر اخبار و نه براساس تحلیل‌های بنیادی شکل گرفته است. در مقابل عمده معاملات اشخاص حقوقی در صنایع شاخص محور که این مبتنی بر تحلیل‌های بنیادی بوده انجام گرفته است.

2- معاملات اشخاص حقوقی بیشتر در صنایع و شرکت‌های انجام شده است که دارای نسبت پی بر‌ای (P/E) حداکثر 5 یا پایین‌تری بوده‌اند ولی با توجه به رویکرد نوسان‌گیری اشخاص حقیقی این سهامداران جدا از میزان نسبت پی بر‌ای اقدام به معامله کرده‌اند و اغلب در سهام شرکت‌هایی که این نسب بالاتر از 10 بوده اقدام به  معامله کرده‌اند.

3- بررسی و مقایسه معاملات از شهریورماه نشان می‌دهد که اغلب سهامداران حقیقی نیز با توجه به درز اخبار و اطلاعات 6 ماهه شرکت‌ها شروع به فروش سهام و اقدام به خرید در سهام صنایع با نسب پی بر‌ای کمتر و بنیادی‌تر مانند فلزات، پتروشیمی و پالایشگاهی کرده‌اند.

- واحد تحلیل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران

 

  • شماره ۲۲۹ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۱
کد خبر 390254

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =