سهامداران بانکی در انتظار «موجودیِ پنهان»

بانک صادرات به زودی مجمع برگزار می‌کند

هفته نامه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست هفته گذشته خود با خبرنگاران بازگشایی نماد بانک‌ها در بازار سهام را منوط به ارایه گزارش کرد. اگرچه سهامداران صنعت بانکداری نیم نگاهی به دستورالعمل تازه بازگشایی نمادها داشتند، باید همچنان چشم انتظار بمانند تا چه زمانی بتوانند برای نقدشدن سرمایه‌گذاری اقدام کنند. البته با توجه به مثبت شدن بازار سهام در روزهای اخیر بعید به نظر می‌رسد که سازمان بورس ریسک بازگشایی نماد بانک‌ها را که احتمال کاهش قیمت شدید دارند، به جان بخرد. همچنین در عین حال سهام بانکی، یکی از موثرترین و تاثیر‌گذارترین سهام در بازار سرمایه است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد.

 

چوب بانک مرکزی لای چرخ بانک‌ها

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی از عدم ارایه صورت‌های مالی بانک‌ها خبر داد که اخبار موثق حکایت از تهیه و ارایه صورت‌های مالی بانک صادرات ایران بر اساس ifrs در مرداد ماه سال جاری به بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار دارد. بنابراین سازمان بورس منتظر است تا بانک مرکزی تاییدیه خود را اعلام کند تا این بانک بتواند مجمع خود را برگزار و سهامدارانش را از سردرگمی نجات دهد. این در حالی است که بر اساس شنیده‌ها بانک مرکزی در پی فشارهای وزارت اقتصاد، بالاخره صورت‌های مالی بانک صادرات را تاییدکرده است. بر این اساس در صورت تایید بانک مرکزی و ارسال صورت‌های مالی برای سازمان حسابرسی، پیش‌بینی می‌شود مجمع عمومی عادی سالانه بانک صادرات تا نیمه دیماه امسال برگزار شود.

بانک‌ها سرآمد میزان دارایی در بورس

بر اساس تازه ترین آمار نوآوران امین، دارایی شرکت‌های فعال در بازار سهام کشور بیش از 1302 هزار میلیارد تومان است که عمده آن به بانک‌ها تعلق دارد. از این میزان بیش از 1134 هزار میلیارد تومان به بانک‌های فعال در بورس تهران از جمله ملت، صادرات، تجارت، پارسیان، پاسارگاد،اقتصاد نوین و انصار اختصاص دارد. البته در این میان بانک ملت با 198 هزار میلیارد تومان، بانک صادرات با 146 هزار میلیارد تومان و بانک تجارت با 120 هزار میلیارد تومان بیشترین ارزش دارایی را در بازار سهام به خود اختصاص داده اند.

برترین‌ها در پیش‌بینی درآمد

با توجه به این مسایل شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس برای سال مالی جاری پیش‌بینی کرده اند که بیش از 420 هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد کنند که حاصل آن تحقق 70 هزار میلیارد تومان سود عملیاتی و ایجاد 54 هزار میلیارد تومان سود خالص خواهد بود.

در این برآورد‌ها باز هم صنعت بانکداری جایگاه ویژه‌ای دارد. در این رده بندی بانک‌های ملت، صادرات و تجارت به ترتیب رتبه‌های دوم، پنجم و ششم را به خود اختصاص داده اند که این امر بیانگر اهمیت این صنعت در بازار سرمایه است.

طلبکاران بزرگ

باید در نظر داشت یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصاد کشورمان، بدهی کلان دولت به پیمانکاران و به ویژه سیستم بانکی است. بانک تجارت با حدود 35 هزار میلیارد تومان و بانک صادرات با 27 هزار میلیارد تومان طلب از دولت، در حال حاضر بزرگترین طلبکاران از دولت به شمار می‌آیند که در صورت تحقق پیشنهاد وزیر اقتصاد در رابطه با تهاتر سه گانه بین بانک‌ها، پیمانکاران و دولت، این اتفاق تاثیر قابل توجهی بر بورس و به ویژه بر دارایی سهامداران بانکی خواهد داشت. البته در حال حاضر تاثیری که سود طلب بانک‌ها از دولت بر روی سهام آنها در بورس خواهد گذاشت، آنقدر قابل توجه خواهد بود که این سهام را به جذاب‌ترین‌ها در بورس تبدیل کند.

عقب نشینی سازمان از دستورالعمل ابلاغی

این مسایل در حالی مطرح است که سازمان بورس پس از تاکید وزیر اقتصاد بر بازگشایی نماد‌های متوقف طولانی مدت به ویژه بانک‌ها، از دستورالعمل تازه خود رونمایی کرد. همچنین وعده داد که نمادهای متوقف، بر اساس دستورالعمل جدید به سرعت بازگشایی شود. همچنین در عین حال رویه بسته و باز شده نمادها نیز تغییر کرد که مهمترین تغییر ایجاد شده، کاهش محسوس در مدت زمان توقف نماد بود. البته شاپور محمدی، در نشست خبری (هفته گذشته خود ) آب پاکی را بر روی دستان سهامداران بانکی ریخت تا این سرمایه‌گذاران، ناخواسته به سهامداران بلند مدت در بازار سهام تبدیل شوند.

وعده «سهام خاص» به سهامداران بانکی

اگرچه بازشدن نماد‌ها بانکی شاید با ریزش شدید قیمت همراه شود، اما در شرایط مثبت این روزها، اثر شدیدی بر شاخص ( که دغدغه اصلی مسئولان است) نخواهد داشت، و اگر هم داشته باشد به مدد صندوق‌های کنترل شاخص این اتفاق رخ نخواهد داد. همچنین از سوی دیگر سهامداران این شرکت‌ها نیز در فروش یا نگهداری سهام می‌توانند بخشی از زیان تحمیل شده را جبران کنند. شاید سازمان بورس هم، همانگونه که رئیس سازمان به سهامداران کنتور‌سازی (سهام خاص ) وعده داد، از موجودی نزد سازمان بورس که هیچگاه از آن رونمایی نشده، بخشی از زیان را جبران کند.

 

  • شماره ۲۲۹ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 390245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =