سامانه جدید معاملات، ضرورتی بنیادین

حبیب‌رضا حدادی، مدیرعامل تامین‌سرمایه امید

زیرساخت را شاید بتوان مهم‌ترین عامل توسعه بازار شناخت. وجود و به روزرسانی انواع مختلف زیر ساخت‌ها اعم از زیرساخت‌های حقوقی و قانونی، زیرساخت‌های مدیریتی و نظارتی و زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات نه تنها برای تعمیق و گسترش بازار سرمایه الزامیست بلکه حیات این بازار بدون پیشرفت متناسب در زیرساخت‌های مربوطه ممکن نخواهد بود. در صورتی‌که هر یک از زیرساخت‌های هر سیستم به جا و در زمان مقتضی به روز رسانی نشود می‌تواند آینده سیستم را تحت‌الشعاع قرار داده و استفاده از سیستم‌های جزیره‌ای برای نیل به اهداف مورد نظر را جایگزین سازد . این مسله زمانه و محیط جدید اقتضائات مخصوص به خود را دارد که سیستم و به تبع آن زیر ساخت‌های قدیمی اصلا برای پاسخگویی به آن ها طراحی نشده است.

 

به عنوان نمونه قانون تجارت یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های سیستم اقتصادی کشور مان به شمار می آید که به دلیل مرور زمان پاسخگوی بسیاری از مطالبات فعلی نظام اقتصادی نیست. از این‌رو برخی از موارد به ویژه در حوزه بازارسرمایه در قوانین جداگانه نظیر قانون بازار اوراق‌بهادار، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی و قوانین موردی گنجانده شده و قوانین جدید به صورت جزیره‌ای با قانون تجارت در ارتباط و چه بسا در تضاد هستند.

بر این اساس به تازگی سیستم معاملاتی بازارسرمایه پس از مدت‌ها آزمایش توسط شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران، بروزرسانی شد.

 این مهم از چند جهت حائز اهمیت است؛ نخست آنکه پیاده‌سازی سیستم قدیمی به حدود 9 سال پیش و زمانی که فناوری اطلاعات اینگونه با زندگی روزمره درآمیخته نشده بود، برمی‌گردد. دوم آنکه نارسایی‌های سیستم قدیمی از نظر کارایی و سرعت به تدریج در حال آشکار شدن بود .سوم آنکه شرکت‌های ارائه‌دهنده سیستم‌های نرم‌افزاری معمولا پشتیبانی سیستم خود را تا چندین سال پس از فروش آن به مشتری ادامه داده و پس از مدتی این پشتیبانی را قطع خواهندکرد.

بنابراین به احتمال فراوان مشکلات نرم‌افزار قدیمی به دلیل عدم پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده دو چندان خواهد شد. علاوه بر موارد فوق که به روز رسانی سامانه معاملاتی را اجتناب ناپذیر جلوه می‌دهد همچنین پیاده‌سازی سامانه جدید می‌تواند مواهب زیر را نیز در بر داشته باشد.

  • تدوين و اجراي برنامه آموزش و بومی‌سازی دانش
  • راه‌اندازي و آزمون مستقل سامانه جديد در محيط تست در چند مرحله مطابق با ‌روش‌ها و رويه‌هاي معمول نظیر جابجایی و انتقاق داده و تنظيم پايگاه‌هاي داده به‌روز شده، انتقال فايل‌هاي پس از معاملات به فرمت جديد، آزمون يکپارچه با سامانه پس از معاملات و سامانه‌هاي جانبي، آزمون يکپارچه با شرکت‌هاي برخط و کارگزاران، آزمون نهايي عملگرها و آزمون کارايي و عملياتي
  • قابليت پياده‌سازي مدل‌هاي ارتباطي جديد و مطابق با رويه‌هاي استاندارد و به روز دنیا
  • رفع وابستگی سامانه به سخت‌افزارهای خاص و پشتیبانی از فناوری‌های جدید در حوزه زیرساخت
  • ايجاد اصلاحات لازم جهت تسهيل ارتباط برخط با سامانه پس از معاملات
  • انعطاف بيشتر در مديريت سامانه و سرويس‌ها
  • بهبود سرعت و کارايي نسبي سامانه و ارتقاء پايداري و امنيت

باید در نظر داشت هرچند که سیستم جدید به تازگی بارگذاری شده است و نواقص احتمالی نیز خواهد داشت اما همگان بر لزوم این تغییر اتفاق نظر داشته و سیستم جدید که پاسخگوی تمامی نیاز های فعلی و برآوردی آتی باشد را حتی با وجود برخی نقایص(در ابتدای امر) به ادامه استفاده از یک یا چند سیستم قدیمی ترجیح می‌دهند. همچنین ضروری است که این نگاه توسعه‌ای بر تمامی جنبه‌های بازار به ویژه حوزه زیرساخت‌ها تسری یابد.

 

  • شماره ۲۲۹ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه۲
کد خبر 390240

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =