۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
کاهش تولید کنسانتره مس جهان

قیمت مس در هفته سوم نوامبر بعد از اینکه دلار به پایین‌ترین سطح در بیش از یک ماه اخیر رسید، افزایش یافت و به ۷۰۰۰ دلار در تن نزدیک شد. با وجود اینکه اعتصاب معدن اسکوندیدا نیز بر این روند تاثیر گذاشت اما نگرانی‌ها در مورد تقاضای چین، کمی بازده قیمتی را محدود کرد و قیمت به محدوده ۶۸۰۰ دلار بازگشت.

به گزارش رویترز، کارگران در معدن اسکوندیدا- بزرگ‌ترین معدن مس جهان واقع در شیلی- پنجشنبه 23 نوامبر اعتصاب یک روزه‌ای را در اعتراض به اخراج‌های اخیر به عمل آوردند همچنین در پرو کارگران دومین اتحادیه در شرکت «ساوترن کاپر» اعتصاب نامحدودی را آغاز کردند که البته به گفته شرکت بهره‌بردار، تاثیر خاصی بر فرآیند تولید نداشت.از طرفی موسسه بین‌المللی مطالعات مس در بولتن ماه نوامبر خود، داده‌های اولیه از عرضه و تقاضای مس برای آگوست 2017 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تولید معدنی مس جهان در هشت ماهه 2017 (از ابتدای ژانویه تا پایان آگوست) با کاهش 2.2 درصدی مواجه شد و تولید کنسانتره نیز 1.5 درصد کاهش یافت.

کاهش تولید معدنی به دلیل کاهش 5 درصدی در تولید شیلی بود که به طور عمده تحت تاثیر اعتصاب در معدن اسکوندیدا و کاهش تولید در کودلکو اتفاق افتاد. همچنین کاهش در تولید کنسانتره در کشورهای آرژانتین، کانادا و مغولستان محسوس بود که دلیل آن نزدیک شدن به پایان عمر معدن «آلومبررا» در آرژانتین و کاهش عیار معدنی در برخی معادن است.

اقتصاد چین

اقتصاد چین (بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات پایه) در ماه اکتبر آرام بود، به طوری که تولیدات صنعتی، سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های ثابت و خرده فروشی به سطح انتظارات دست نیافت. دولت چین در ماه گذشته سختگیری بیشتری روی ریسک‌های بدهی و آلایندگی کارخانه‌ها اعمال کرد و این سختگیری‌ها بر کارخانه‌های ذوب مس تاثیر گذاشت.«ینس پدرسن»، تحلیلگر «دانسکه بانک» با بیان اینکه احساس خطر در بازارها کمی بهبود یافته است، افزود: شاهد بازگشت دلار بوده‌ایم. نگرانی فراوانی در مورد چین وجود دارد، جایی که بازار سهام در یک روز 3 درصد (پنجشنبه 23 نوامبر) افت داشت. اگر این نشان دهنده یک سیگنال از اقتصاد باشد، فلزات پاسخ خواهند داد البته رویترز به نقل از مدیران شرکت‌های مس اعلام کرد که تقاضای مس چین همچنان قوی خواهد ماند.

از آلمان نیز خبر می‌رسد که افزایش صادرات و بهبود کسب و کار، سبب رشد اقتصاد این کشور در فصل سوم 2017 شد که این موضوع پیشنهاد می‌کند، روند صعودی در سال آینده ادامه یابد.

منبع: هلدینگ سرمایه‌گذاری آتیه‌ اندیشان مس

کد خبر 390142

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =