سیگنال‌های بزرگ  ازچرخش نقدینگی به سمت  بازار‌سرمایه

محمود رضا خواجه نصیری، مدیر عامل تامین سرمایه تمدن/ تحرکات بازار سرمایه در هفته‌های اخیر به واسطه حجم و ارزش بالای معاملات و همچنین نوسانات مثبت سهام برخی شرکت‌ها؛ سیگنال‌های بزرگی از چرخش نقدینگی به سمت بورس دارد.

افزایش چشمگیر ارزش معاملات خرد بازار را هم می‌توان به عنوان یک فاکتور بزرگ در راستای  ورود  نقدینگی تلقی کرد و ثبات افزایش ارزش معاملات در روزهای اخیر نیز آن را تایید می‌کند. شواهد نشان می‌دهد انضباط در رعایت نرخ سود بانکی در چند ماه گذشته موجب شده تا نقدینگی به سمت مقصدی جدید حرکت کند و این مساله، خود را در بازارهای متفاوتی از جمله بازار سکه، ارز و بورس بیشتر نمایان کرده است. افزایش قیمت نفت در هفته‌های اخیر، افزایش تدریجی نرخ ارز ثبات در قیمت‌های فلزات اساسی زمینه سودآوری شرکت‌ها را رقم زده است و این نکته را می‌توان در گزارشات مطلوب ارایه شده از وضعیت عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها مشاهده کرد. از طرفی تقویت این عامل‌ها موجب شده تا انتظار ادامه این روند در گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها قوت بگیرد و در پی آن نور امید به منظور بهبود در پیش بینی سود شرکت‌ها  در دل سهامداران و سرمایه گذاران ایجاد شده است.

  با توجه به شرایط حاصل شده به نظر می‌رسد بستر خوبی از حیث فعالیت صنایع و روند سودآوری سهام آنها از نقطه نظر تحلیل‌های بنیادی وجود دارد و نمود آن را می‌توان در سهام شرکت‌های پالایشی و فلزات اساسی مشاهده کرد و از آنجا که نقدینگی هم به دنبال آن است که جایگاهی برای سود بیشتر پیدا کند، طبیعتا وارد این صنایع خواهد شد.ضمن اینکه سطح تورمی و افزایش قیمت کالاهای مصرفی در بعضی صنایع و اتخاذ برخی تصمیمات در دولت نشان دهنده آن است که امکان افزایش نسبی قیمت‌ها در برخی محصولات وجود دارد و این اتفاق می‌تواند بردرآمدزایی صنایع مصرفی، تاثیر مثبت بگذارد البته شکسته شدن سقف تاریخی شاخص در هفته‌های گذشته خود نوید دیگری برای آغاز یک روند افزایشی در این بازار است و می توان امیدوار بود که شاخص روند رو به رشد خود را شروع کرده و طبیعتا شاهد یک دوره افزایشی میان مدت در بازار خواهیم بود. برآیند تمام این موارد حکایت از آن دارد که اگر نقدینگی‌های بیشتری به سمت بازار سرمایه حرکت کند؛ تحرک بیشتری در بازار ایجاد خواهد شد و مجموع این عوامل می‌تواند عامل تداوم روند افزایشی بازار در چند ماه مانده به پایان سال باشد.

 

  • هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 390043

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =